Inlägg från: Hannaz |Visa alla inlägg
  • Hannaz

Vem ska leda mig?!

Ett exempel från min absoluta närhet:

Hon -sjuksköterska som arbetar natt 85% = grundlön 21100, ut ca 17500 i snitt.

Han - systemutvecklare med ledaransvar = grundlön 40000, ut ca 27000.

Med tanke på det tak som finns så blir det avsevärt minskad inkomst om mannen stannar hemma jämför om kvinnan gör det.
    Samtidigt jobbar han på ett mindre företag och är inte så lätt att ersätta som hon är som i mångt och mycket bara är ett namn i ett schema.

Typiskt könsuppdela arbetssituation tyvärr.

• Hannaz

Frågan ÄR aktuell, men kanske inte huruvida man kan vara hemma "så länge" man vill utan är det ok att sätta barn till världen när man inte har råd att försörja dem?

Ett problem som framförallt blir tydligt i vissa storstadsområden med många invandrare som inte är integrerade i samhället och lever i könsstyrda enklaver.
    Fler barn leder till mer flerbarnstillägg, rätt till större lägenhet osv, praktiskt.

• Hannaz
    Tindragull skrev 2009-03-31 00:49:47 följande:
    Ja, fast när man väljer att dra upp en sån fråga så måste du väl förstå att du får reaktioner??? Att gå ut och säga att "har du inte råd så ska du inte ha några barn" är ju rätt provocerande...
    Om det varit ett djur vederbörande köpt men inte har råd att ta hand om så hade nog folk tyckt att har man inte råd med skötsel/veterinärvård etc ska man inte ha djur.

Samma resonemang borde gälla för barn. Att man sen kan bli arbetslös, sjuk osv är en sak. Men att skaffa barn utan att kunna försörja dem är ett märkligt sätt att rsonera. Och då menar jag inte att man måste ge barnet nåt lyxliv och utlandssemestrar för att vara en bra förälder.
  • Hannaz
    Panzerfaust skrev 2009-03-31 01:10:00 följande:
    Visst är det inte en mänsklig rättighet att skaffa barn hur som haver men det är ganska ofint att berätta för andra att "om man inte har råd ska man inte skaffa barn".
    Du tycker inte att du säger emot dig själv här?
  • Hannaz

Så du tycker att det är ok att skaffa barn utan att ha möjlighet att försörja dem?

• Hannaz

Och då menar jag att medvetet försöka skaffa barn.

När är det i så fall INTE en mänsklig rättighet?

• Hannaz

Så då är alltså fattiga barnfamiljer viktigare än de flyktingar som kommer hit? Vem är det mest synd om av dessa kateorier kan man fråga sig.

• Hannaz

Tycker det är anmärkningsvärt att du i ena andetaget vurmar för svenska barnfamiljer med dålig ekonomi och i andra andetaget klankar ner på flyktingpolitiken. Du tycker inte att det finns andra utgiftsposter som är mer lämpliga att skära i? Eller det kanske handlar om svenskar och andra...
    För visst är det du som anser att alla har "ett val"

• Hannaz

Tycker fortfarande att det är märkligt att du väljer att ställa just dessa utgiftsposter mot varandra.

• Hannaz

"Samtidigt respekterar jag valet man gör om man exempelvis inte ser abort eller att adoptera bort sitt barn som ett alternativ och då måste samhället stötta med vad som kan tänkas behöva."

Om dessa är de accepterade skälen till att få barn när man inte har ekonomi att ta hand om dem så är det alltså följaktligen INTE ok att skaffa barn medvetet under samma förhållanden.

Mao, du tycker inte att det är ok, men du tycker samtidigt inte att det är ngt man får lov att säga högt

• Hannaz

Det är poster som är ämnade för humanitär hjälp båda två, märkligt att ställa just dessa mot varandra.

• Hannaz

Du kanske kunde valt ngn annan post om du nu vill framstå som en så stor humanist.

• Hannaz

Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.

Jag är av åsikten att kan man inte försörja sig själv och sin avkomma så är det inte läge att utöka familjen, då får man lägga några år på att utbilda sig inom något praktiskt eller akademiskt och sen skaffa jobb och därefter barn, det är trots allt inte så att vi lever i ett u-land. Vad som händer efter att barnen kommit till världen är en sak men att förlita sig på ett social skyddsnät för att kunna sätta barn till världen tycker jag känns snett och jag hade aldrig kunnat tänka mig att gå den vägen. Det blir knappast lättare att skaffa utilding när man har småbarn heller. Med tanke på hur många här inne som reagerade på en person som undrade om det ansågs okej att köpa ringar på avbetalning så är det intressant att läsa hur många som tycker det är ok att skaffa barn på "avbetalning".

• Hannaz

Ja med tanke på att Japan som är ungefär ika stort som norge har yckas knöka ihop ca 130 milj människor så borde det få plats 120 milj människor i sverige.

• Hannaz

kan tillägga att bara 25% av Japans yta är bebolig...

• Hannaz

läste på en annan sida att japans beboliga yta är ungefär lika stor som södra sverige, stockholm och söderut alltså. Rätt mkt plats över alltså.

• Hannaz

Jo men sverige är rätt mkt mer än den södra delen.... Även om stora delar skog får vara kvar.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!