J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:
Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker!
Jag menar absolut det och ett avskaffande av nationalstaterna är inte ett alternativ. På vilket sätt gynnar det någon att vi tar emot folk vi inte kan göra något vettigare med än stapla dem på hög i ghetton? och detta samtidigt som det råder en global kris? Det är orätt gentemot skattebetalare och gynnar inget annat än rasism och främlingsfientlighet att ta in folk en masse och ösa pengar på dem när läget är som det är. Vi ska spara på precis allt i Sverige idag, vården lider, skolan säger upp lärare, äldrevården är en katastrof, vi har ingen psykvård och försvaret är snart en farbror med ett luftgevär. Ska vi då lägga 8miljarder per år på nyanlända flyktingar som i många fall inte ens är flyktingar från krig och elände utan från "sämre länder" som vill få ett bättre liv?
Det pratas enormt mycket om exempelvis ensamkommande flyktingbarn men väldigt sällan sägs det att de som kommer som sådana är unga män mellan 15-17 som inte har några pass eller annat som visar att de verkligen är så gamla. 1400 ensamkommande barn kom förra året 80% var ur den kategorin. Om man ger dessa påstådda barn uppehållstillstånd öppnas dörren för anhöriginvandring eftersom enligt genevekonventionen måste barn tillåtas återförenas med sina familjer, därför kallas dessa "barn" ankarbarn. Jag har mött många av dessa ensamkommande flyktingbarn och är de 17år är jag en bra bit över 100år. Nej i kristider måste vi se om vårt eget hus och ingen kan säga att Sverige gjort mer än sin beskärda del när det kommer till flyktingmotagande, nu får någon annan ta över stafettpinnen medan vi integrerar de vi tagit emot. Titta bara hur det är för somalierna i GBG och hur illa integrationen gått där, helt enkelt för att Sverige som det världsamvete det är tar emot åt helvete för många och sedan dumpas de och glöms bort.
När det kommer till bistånd så är även det en katastrof, pengar som Sverige skickat till Afrika för byggen av reningsverk har stuvats in i diktatorers palats, för svenska biståndspengar har det byggts en pappersmassafabrik som står och förfaller för att ingen driver den, det var inte billigt. Mycket bistånd är pengar i sjön eller ännu värre pengar rakt ned i fickan på avskum. Sverige ger också mest bistånd sett till folkmängd i världen så där finns utrymme för nedskärningar, svenska folket är också det folk som ger mest på frivillig basis och det är så bistånd bör fungera.