Inlägg från: Panzerfaust |Visa alla inlägg
  • Panzerfaust

Vem ska leda mig?!

MulleNuh skrev 2009-03-24 20:10:23 följande:
    tycker faktiskt att alla här inne har varit sjyssta mot varandra! Inga påhopp i sikte.
    Någon ropade?
  • Panzerfaust

Visst är det inte en mänsklig rättighet att skaffa barn hur som haver men det är ganska ofint att berätta för andra att "om man inte har råd ska man inte skaffa barn".

De flesta som har eller får barn även fast deras ekonomi inte tillåter offrar sitt eget välbefinnande för att barnen ska få det så bra som möjligt. Det som däremot är märklig är att i ett land där det föds på tok för lite barn inte finns bättre support för de som skaffar barn. Mer stöd åt barnfamiljer vore önskvärt.

Sedan är barn inte husdjur och inte heller alltid "planerade".

• Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 02:09:10 följande:
    Du tycker inte att du säger emot dig själv här?
    Nej.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 02:23:05 följande:
    Så du tycker att det är ok att skaffa barn utan att ha möjlighet att försörja dem?
    Nej, men samtidigt skulle jag inte sitta och skriva folk på näsan för att eller när de inte får det att gå ihop. Det finns så många variabler som är okända för oss andra innan man kan dra till med von Oben kommentarer.

Som jag ser det är det naturligtvis önskvärt att man inte skaffar barn om man inte kan ge barnet det behöver både känslomässigt och materiellt. Samtidigt respekterar jag valet man gör om man exempelvis inte ser abort eller att adoptera bort sitt barn som ett alternativ och då måste samhället stötta med vad som kan tänkas behöva. Har vi 8miljarder om året att lägga på nyanlända flyktingar så tycker man ju att resurserna borde kunna spilla över på fattiga barnfamiljer som redan finns i Sverige istället.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 02:38:37 följande:
    Tycker det är anmärkningsvärt att du i ena andetaget vurmar för svenska barnfamiljer med dålig ekonomi och i andra andetaget klankar ner på flyktingpolitiken. Du tycker inte att det finns andra utgiftsposter som är mer lämpliga att skära i? Eller det kanske handlar om svenskar och andra... För visst är det du som anser att alla har "ett val"
    Svensk flykting och asylpolitik är och har varit en katastrof under en längre tid, och jag klankar inte ned på flyktingarna utan på politiken som är bedrövlig. Och ja jag tycker det är viktigare att använda svenska skattepengar till att ta hand om de som redan är här en att ha en okontrollerad massinvandring.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 02:49:00 följande:
    Tycker fortfarande att det är märkligt att du väljer att ställa just dessa utgiftsposter mot varandra.
    Varför?

Det är ju pengar som spenderas av staten och i förlängningen skattebetalarna, jag anser att det är en felprioritering. Jag tycker absolut att det finns pengar att ta från den havererade flyktingpolitiken och även biståndspolitiken. 8miljarder om året är på tok för mycket pengar och bistånd till diktaturer om än humant sådant är dåligt investerade pengar.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 02:53:50 följande:
    "Samtidigt respekterar jag valet man gör om man exempelvis inte ser abort eller att adoptera bort sitt barn som ett alternativ och då måste samhället stötta med vad som kan tänkas behöva."Om dessa är de accepterade skälen till att få barn när man inte har ekonomi att ta hand om dem så är det alltså följaktligen INTE ok att skaffa barn medvetet under samma förhållanden.Mao, du tycker inte att det är ok, men du tycker samtidigt inte att det är ngt man får lov att säga högt
    Jösses du läser inlägg som den fiktive satan läser bibeln. Jag tycker inte det är bra att skaffa barn om det innebär att det kommer gå ut över barnens hälsa så långt sträcker jag mig.
  • Panzerfaust

På rosa moln skrev 2009-03-30 21:02:53 följande:

Fast frågan är väl om man överhuvudtaget ska skaffa barn ifallman inte har råd att vara hemma med dem?
    Det är det här inlägget som diskuteras huruvida man ska skaffa barn om man inte är rik. Jag tycker det är en märklig kommentar.

Det är en enorm skillnad på att inte ha råd att vara hemma länge med barnen och att inte kunna försörja sina barn och ge dem det de behöver.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 03:03:03 följande:
    Det är poster som är ämnade för humanitär hjälp båda två, märkligt att ställa just dessa mot varandra.
    Varför?
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 03:06:40 följande:
    Du kanske kunde valt ngn annan post om du nu vill framstå som en så stor humanist.
    Kan inte påstå att det är något jag strävar efter, var har du fått det ifrån?
  • Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker!
    Jag menar absolut det och ett avskaffande av nationalstaterna är inte ett alternativ. På vilket sätt gynnar det någon att vi tar emot folk vi inte kan göra något vettigare med än stapla dem på hög i ghetton? och detta samtidigt som det råder en global kris? Det är orätt gentemot skattebetalare och gynnar inget annat än rasism och främlingsfientlighet att ta in folk en masse och ösa pengar på dem när läget är som det är. Vi ska spara på precis allt i Sverige idag, vården lider, skolan säger upp lärare, äldrevården är en katastrof, vi har ingen psykvård och försvaret är snart en farbror med ett luftgevär. Ska vi då lägga 8miljarder per år på nyanlända flyktingar som i många fall inte ens är flyktingar från krig och elände utan från "sämre länder" som vill få ett bättre liv?

Det pratas enormt mycket om exempelvis ensamkommande flyktingbarn men väldigt sällan sägs det att de som kommer som sådana är unga män mellan 15-17 som inte har några pass eller annat som visar att de verkligen är så gamla. 1400 ensamkommande barn kom förra året 80% var ur den kategorin. Om man ger dessa påstådda barn uppehållstillstånd öppnas dörren för anhöriginvandring eftersom enligt genevekonventionen måste barn tillåtas återförenas med sina familjer, därför kallas dessa "barn" ankarbarn. Jag har mött många av dessa ensamkommande flyktingbarn och är de 17år är jag en bra bit över 100år. Nej i kristider måste vi se om vårt eget hus och ingen kan säga att Sverige gjort mer än sin beskärda del när det kommer till flyktingmotagande, nu får någon annan ta över stafettpinnen medan vi integrerar de vi tagit emot. Titta bara hur det är för somalierna i GBG och hur illa integrationen gått där, helt enkelt för att Sverige som det världsamvete det är tar emot åt helvete för många och sedan dumpas de och glöms bort.

När det kommer till bistånd så är även det en katastrof, pengar som Sverige skickat till Afrika för byggen av reningsverk har stuvats in i diktatorers palats, för svenska biståndspengar har det byggts en pappersmassafabrik som står och förfaller för att ingen driver den, det var inte billigt. Mycket bistånd är pengar i sjön eller ännu värre pengar rakt ned i fickan på avskum. Sverige ger också mest bistånd sett till folkmängd i världen så där finns utrymme för nedskärningar, svenska folket är också det folk som ger mest på frivillig basis och det är så bistånd bör fungera.
  • Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 13:20:45 följande:

Jag tror ändå att det är bättre att få kass hjälp än ingen hjälp alls. Det finns inte direkt ngt land som är heaven on earth när det gäller flyktinghjälp som skulle ta emot dem annars. Alternativet för dem är liksom att dö. Och ja, de som är flytkingar som inga pengar har som är kvar i länderna är det naturligtvis allra mest "synd om". Alltså tycker jag att vi ska ha en ännu mer generös flyktingpolitik (egentligen tycker jag att hela nationalstatstanken ska skrotas men det är ju på god väg) så att man inte behöver varken pengar, kontakter eller tur för att slippa dö.
    Så alla de tusentals ryssar som söker asyl här gör det för att slippa dö? Det finns vad hur många länder som helst i världen som är klart otrevliga att bo i ska vi helt enkelt ta hit allihopa och låta dem leva på svenskarnas skatter? Vad blir Sverige för U-Land om det skulle hända? Om vi tar hit 100miljoner kineser så upphör Sverige ganska snart med att vara Sverige och blir Kina II istället.
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
    Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.
    Svennehjälp? ska jag då kalla hjälp som går till invandrare och till bistånd för "blattehjälp"? Det är ungefär lika osnyggt och korkat.
  • Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 13:41:31 följande:

Det är väl inte bara "svenskarna" som betalar skatt, jag känner då sjukt många "invandrare" som betalar mer skatt än vad många "svenskar" gör.Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...
    Shanghai är liksom Hong kong gamla kolonialstäder, dessa funkar något bättre än Kina i övrigt. Naturligtvis innefattas de nya svenskarna i Sverige och räknas med när jag talar om skattebetalare. Att dumpa 100miljoner kineser i Sverige skulle vara en katastrof för oss som redan bor här.

Avskaffandet av nationalstaten är en utopi oavsett hur mycket det diskuteras i flummiga tankesmedjor.

Det finns betydligt fler exempel på misslyckad integration än på lyckad, den somaliska integrationen har ju funkat så dåligt att t om tidningarna börjat skriva följetänger om den. Bara det att vi överhuvudtaget har det som så poppigt döpts till utanförskapsområden och ändå vill ha hit mer folk som vi inte integrerar är dårskap och kommer enbart leda till mandat för SD och vips har vi ett politiskt kaos i Sverige.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!