• J D

Vem ska leda mig?!

Ore skrev 2009-03-24 16:51:39 följande:
    Givetvis är det jättebra att kvinnan är mer självständig. Men det är ju inte hemskt att inte jobba, det hemska låg ju i att man inte fick jobba om man ville. Många vill ju ff vara "hemmafruar", eller för all del "hemmamän". Helt ok, för mig... På samma sätt får folk gärna vara oskulder om de vill, inget hemskt i det. Så länge de som vill ha sex får ha det, utan att behöva stenas eller vara utskämda för den sakens skull. Men jobb i sig har alltid varit bra, även om det varit förunnat männen tidigare. Och sex innan äktenskapet har också varit något som varit ok för män, inte kvinnor. Så här har kvinnor krävt lika villkor. Var finns de lika villkoren i brudöverlämning? Det ÄR en ojämlik grej, som möjligtvis skulle kunna bli jämlik om BÅDA i brudparet överlämnades av BÅDA föräldrarna. Så länge det inte är brudgummarna som börjar manifestera för sin rätt till överlämning, kommer jag alltså inte stödja det...

Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men ang. att reclaima innebörden av brudöverlämning så tycker jag att det vore lämpligt att börja med att båda i paret överlämnades. Om du är för brudöverlämning bör du alltså överväga att din man överlämnas eftersom det kan neutralisera handlingen på ett helt annat sätt än om du bara bestämmer dig för átt brudöverlämning nu är modernt och inte innebär den symbolik som den har av tradition.

Reclaimande feminism är mkt intressant men den kräver ett stort mått av kommunikativ aktivism för att överhuvudtaget fungera. Man kan inte ändra symbolik genom subtil tankeöverföring.

• J D

Scalibregma skrev 2009-03-30 17:29:44 följande:
    Om man tittar på antalet timma som kvinnor tar ut jämfört med antalet timmar männen tar ut så ser man en väldig skillnad. Och det är väldigt många kvinnor som inte vill att mannen ska ta ut något för att de själva vill vara hemma med barnen. Dvs. att vi stannar hemma med barnen betyder inte att vi är förtryckta och inte själva kan välja. Men att kvinnor i andra länder stannar hemma med barnen för att de måste. Vad jag menar med detta är att vår innebörd av att stanna hemma inte betyder samma negativa sak som det gör för de kvinnor som tvingas stanna hemma. Även om det är samma handling. Så varför kan inte vi kvinnor i Sverige VÄLJA att ledas fram av någon för att det betyder annat för oss än för kvinnor som lever i ett förtryckande samhälle?

Nu är ju dock det här ett till jämställdhetsproblem som inte existerar på grund av självständiga kvinnors beslut utan på grund av strukturell ojämställdhet i samhället men bra att du tar upp det. Inget har nämligen reclaimats i den ojämställdheten, den största skillnaden är att det subventioneras av staten och att kvinnor reellt sett skulle kunna välja annorluna men att så inte sker.

Ovanstående baserar jag på det som lärs ut inom familjerätten på juristlinjen så det är nog inget hittepå..

Ett bra exempel på att reclaima är när man vänder på en existerande innebörd av något för att ge den en helt ny innebörd. Det fina i att vara hemma med sina barn kan exempelvis tydligt reclaimas genom att båda parter är hemma varsin tidsperiod med barnet eftersom man då tar avstånd från de strukturer som tidigare tvingat kvinnor att vara hemma med barnen.

• J D

Aleta skrev 2009-03-30 19:46:08 följande:
    Jag har hört att det finns undersökningar som visar att högavlönade män stannar hemma MER än de med låga löner. Med andra ord är det ett attitydproblem.

De undersökningar som finns visar framförallt ett högre uttag av föräldraledighet bland männen ju högre utbildning de har vilket jag tycker är än mer intressant!

• J D

allehanda skrev 2009-03-30 20:27:17 följande:
    Dra inte paraleller högre utbildnig = klokare som förälder för då blir jag förbannad.Har ni kollat upp vad folk med lägre utbildning har i lön jämfört med vad en högutbildad har?Här ligger ett stort problem, ett annat problem är att många med lägre utbildning(snickare,rörmockare,lagerarbetare osv) ofta jobbar på mindre privata företag och att få föräldraledigt på ett sånt jobb är det samma som att säga upp sig!Jag vet att så får företagaren inte göra men detta händer hela tiden.Tro mig jag vet,sambon jobbade på ett företag där han var ensam anställd och det var/är inte lätt att få en timanställd till att kunna de specifika uppgfterna han utförde på sitt jobb.Detta var dock inget problem för oss då vi var överens om hur VI ville fördela föräldradagarna.Mamman hemma när de var små och pappan hemma när de var lite större.Fri vilja är kunskap!

Nej, det var inte det jag menade utan att det finns forskning (SOU, statens offentliga utredningar) som visade att det finns ett samband mellan utbildning och jämställt uttag av föräldraledighet. Huruvida det är klokt att ta ut lika mkt föräldraledighet får var och en avgöra. Och framförallt tycker jag inte att man är dålig som förälder om man delar ojämnt- min mamma tog ut 12 år och var superbra förälder men man kan inte hävda att man är en jämställd förälder när det kommer till just den frågan. Tycker jag. (Sedan finns det såklart undantag där man absolut måste ha pengarna osv. men att de är just undantag råder det inget tvivel om).

Jag vet också vad lite pengar innebär och det finns massor med undersökningar som talar emot det argumentet. De stora sambanden finns i högskoleutbildning. Självklart önskar jag att det inte fanns några samband alls.

• J D

Tindragull skrev 2009-03-31 09:12:52 följande:
    Tror minsann att jag återigen är benägen att hålla med Panzerfaust... Visst ska man hjälpa andra. (flyktingar & biståndsarbete) Men först ser man till att det egna folket inte går på knäna, sen hjälper man andra... Går att jämföra med att jag knappast hade skänkt pengar till grannbarnen eller bett dem flytta in här innan jag hade ordnat stadig ekonomi och mat på bordet till mina egna barn.Och flyktingpolitiken är skrämmande dålig som det ser ut nu... En massa pengar som går åt och ingen reda med nånting är det...

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först?

Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker! En dålig flyktingpolitik som kostar en massa pengar är hursomhelst bättre än att inte göra ngt alls!

Jag vet vad fattigdom i Sverige innebär och jag vet också att man alltsomoftast kan göra ngt åt situationen själv (jag hatar att låta så cynisk men oftast går det om man kämpar). Ska du ta dig ur ett krig krävs oftast såväl pengar som smugglingskontakter och en himla massa tur. Att då göra det ännu värre genom att inte ta emot flyktingar bara för att vi ska ta hand om personer som oftast har fått väldigt goda chanser att ta hand om sig själva tycker jag känns helt absurt.

Sorry för att jag fortsatte på det OT som här har skapats. Kanske TS vill ha tillbaka tråden?

• J D

Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
    Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.
    Jag håller med om att det är en helt onödig jämförelse.

Jag bryr mig inte om människor skaffar barn de inte har råd med men jag blir stundtals förvånad över hur man kan klaga efteråt när de flesta faktiskt vet att det kommer att bli jobbigt om man inte utbildar sig till ett stabilt yrke. Ingen får något gratis men de flesta i Sverige vet trots allt vad som kan göras för att betala för det vi vill ha. 
  • J D

Tindragull skrev 2009-03-31 09:47:22 följande:
    Men som det ser ut nu, så är det inte rätt mot flyktingarna heller anser jag. De får ju inte den hjälp de behöver!De får flytta hit, visst. Men sen då? Då är det väl bättre att man ser till att de som bor här (och då menar jag både nya och gamla svenskar) får den hjälp de behöver först istället för att bara skyffla in mer folk som vi sen inte kan hjälpa eller bryr oss om.Bättre att hjälpa några ordentligt än att "hjälpa" en himla massa folk och sen bara släppa dem vind för våg...Sen det där med att det krävs pengar, kontakter & tur att ta sig hit, det gör det absolut. Och då kan jag undra...de stackare som har det värst då? De som inga pengar har?J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Jag tror ändå att det är bättre att få kass hjälp än ingen hjälp alls. Det finns inte direkt ngt land som är heaven on earth när det gäller flyktinghjälp som skulle ta emot dem annars. Alternativet för dem är liksom att dö. Och ja, de som är flytkingar som inga pengar har som är kvar i länderna är det naturligtvis allra mest "synd om". Alltså tycker jag att vi ska ha en ännu mer generös flyktingpolitik (egentligen tycker jag att hela nationalstatstanken ska skrotas men det är ju på god väg) så att man inte behöver varken pengar, kontakter eller tur för att slippa dö.

• J D

1. Avskaffande av nationalstaterna är ett reellt alternativ. Den diskurs som förs inom internationella relationer ser ett maktskifte från Pax Americana vilket troligen kommer att äga rum kring 2020. Indikationer på nationalstatens minskade betydelse är den ökade regionaliseringen (EU!, men även ASEAN, NAFTA etc. som intensifierar samarbetet). Det kan såklart vara svårt att inse att en ny paradigm är förutstående men det insåg nog inte folk när man gick från Pax Romana hela vägen till Pax Americana heller. 

2. Sverige är fine. Anledningen till att vi har en finanskris beror till stora delar på att vi inte har ställt om vår industri till framtidens kunskapssamhälle. Gör vi det inte nu kommer det att intensifieras. Protektionism är inte vägen till framgång i kunskapssamhället, globaliseringsprocesserna är för starka och bör istället utnyttjas genom att bygga en nätverksekonomi. Återigen, vi befinner oss i en brytningsperiod.

3. Varför tar alla upp dåliga exempel på integration? Två av mina bästa kompisar när jag växte upp är och var från Somalia och de pratar perfekt svenska, är helt integrerade och en av dem läser nu till psykolog. Dessutom är den en ganska wide spread i begreppet flyktingar, vissa kommer faktiskt från länder där utbildning är bra mkt viktigare i Sverige vilket definitivt märks på alla universitetsutbildningar jag har tagit där "de" funnits i flertal.

4. Bistånd är ofta poänglöst, jag tror inte på bistånd, jag tror på strukturell omvandling som kommer inifrån. Rätt svårt att uppnå men ett tips är ju att man låter de mer progressiva global studies-forskarnas verk vara vägledande. Anyways, bortkastade pengar på bistånd är bara en droppe i havet av allt som vi tjänar på att utnyttja dessa länders underlägsna ställning. Om de ska klara sig utan oss kanske vi ska ta och klara oss utan dem eller börja göra affärer utan tullhinder- det tycker jag vore mer än fair!

• J D

Panzerfaust skrev 2009-03-31 13:30:15 följande:
    J D skrev 2009-03-31 13:20:45 följande: Så alla de tusentals ryssar som söker asyl här gör det för att slippa dö? Det finns vad hur många länder som helst i världen som är klart otrevliga att bo i ska vi helt enkelt ta hit allihopa och låta dem leva på svenskarnas skatter? Vad blir Sverige för U-Land om det skulle hända? Om vi tar hit 100miljoner kineser så upphör Sverige ganska snart med att vara Sverige och blir Kina II istället.

Ja, mer eller mindre så flyr man inte från sitt land om man kan leva drägligt där. Och jag kan lova att alla svenskar KAN leva drägligt i Sverige. Självklart finns det undantag som har hamnat mellan två system men det finns det i alla länder oavsett hur lite man spenderar på flyktinghjälp.

Det är väl inte bara "svenskarna" som betalar skatt, jag känner då sjukt många "invandrare" som betalar mer skatt än vad många "svenskar" gör.

Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...

Svar på tråden Vem ska leda mig?!