Inlägg från: Bambi76 |Visa alla inlägg
  • Bambi76

Vem ska leda mig?!

När vi bestämde att vi skulle gifta oss så pratade vi om hur vi ville ha det i kyrkan och både jag och min m2b önskade att att min pappa kunde vara med och att jag skulle gå in med honom men nu när det inte går så beslutade vi tillsammans att han går in först och sen kommer jag in med tärnorna.
    Så i mitt fall blir det väl så att mina tärnor ger bort sin bästa vän till den mannen hon älskar och vill leva med.

Imma skrev 2009-03-24 13:27:36 följande:
    Varför har ni valt bort att gå in tillsammans?
  • Bambi76

Ja.. det är det ..
    Kan har varit lite otydlig :D
    Jag önksar att jag kunde gå in med min pappa men har nu för mig och min m2b tagit det näst bästa alternativet för oss.
    Jag tycker att alla måste få göra som dom vill

feministbrud skrev 2009-03-24 13:39:14 följande:
    Det är fortfarande en symbol för att du msåte, även om jag förstår att just du inte tvingas. Nej, vi har inte samma rädsla för framtiden, men nu förstår du hur jag resonerar hoppas jag! Dessutom tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att bli överlämnad och gå in själv.
  • Bambi76

Självklart kan det vara så men jag tror ändå att flertalet inte tycker så.

Ore skrev 2009-03-24 13:50:09 följande:
    Alla får göra som de vill, såvida kyrkan går med på det om man gifter sig där. Men samma åsikter som framförs här KAN delas av några av gästerna. Kan ju vara bra att veta det...
  • Bambi76

Absolut skulle jag kunna tänka mig det:)

Linadesign skrev 2009-03-24 13:53:34 följande:
    Om det nu inte finns någon symbolik i det för er, skulle ni kunna tänka er tvärtom, att du står vid altaret och väntar när din make går längs gången? Jag håller för övrigt med Feministbruden om att det är stor skillnad på att bli överlämnad mot att gå själv.
  • Bambi76

Ja, det skulle det verkligen bli ..

Aleta skrev 2009-03-24 13:58:37 följande:
    Ja, då skulle ni verkligen få ett unikt bröllop!
  • Bambi76

Jag håller med :)

Luucie skrev 2009-03-24 14:13:36 följande:
    Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...
  • Bambi76

om min svärmor/svärfar hade velat gå med sin son mot mig som väntar vid altaret så hade jag gärna gjort det omvänt!

• Bambi76

I vårt fall så skulle ingen av svärmor/svärfar göra det för dom tycker inte om att få alla blickar på sig

Duchess skrev 2009-03-24 15:09:02 följande:
    Ja, jag har hört flera personer säga liknande saker, men jag har aldrig hört talas om några som verkligen gjort det....
  • Bambi76

Varför kan inte alla som vill att pappa ska lämna över dom i kyrkan få göra det utan att det blir ett sånt ramaskri om det?
    Är det ok för prästen (och som jag skrivit tidigare så är dom inte omöjliga till egna förslag)och att bruden och brugummen är eniga så varför ska man inte kunna göra det?
    (en kortare version av allt jag har skrivit tidigare *S*)

• Bambi76

HUR kan det påverka dig??
    Jag har så sjukt svårt att se hur det ska kunna påverka jämnställdheten i vårt samhälle. (OM man gör det på lika vilkor, pratar alltså inte om tvångsgifte eller frikyrkor som tycker att kvinnor är längre stående än männen)

Duchess skrev 2009-03-24 16:02:10 följande:
    * För att det faktiskt påverkar mig som kvinna om vi väljer att medvetet införa seder och bruk som avspeglar att kvinnan är underställd mannen.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!