Tindragull skrev 2009-03-25 15:24:02 följande:
Jag anser att man inte ska lägga mer värderingar i en handling, än där verkligen är.Var och en blir lycklig på sin tro och så länge det faktiskt inte handlar om att någon blir överlämnad som i betydelsen bortgift, så förstår jag verkligen inte problemet. Ingen tar heller skada av den handlingen så jag fattar inte alls vargör det måste bli sånt liv...Denna trångsynthet är förbluffande.Är själv väldigt för jämställdhet, men det där har inte med jämställdhet att göra längre. Vi lever i 2009. Saker och ting förändras och en sak som betydde förtryck o.s.v. förr behöver ju inte göra det nu."Sanningar" och seder ändras hela tiden och det är bara att hänga med. Sen hur man själv vill göra bestämmer man ju själv.Och ja, min pappa ska gå med mig. Han överlämnar mig dock inte, för det steget har jag tagit för länge sedan och varit självständig & klarat mig själv sedan tonåren. Pappsen blir bara ett trevligt sällskap att gå med fram till min m2b.Finns ingen speciell anledning till det. Vi vill bara ha det så.
Fast världen fungerar inte så. Människan försöker alltid se sammanhang i saker och ting, och symbolik... Det tillhör den mänskliga naturen.
Vi tolkar vad andra säger och gör hela tiden, och lägger mening i saker och ting, och drar slutsatser utifrån det. T.ex. när vi lyssnar på andra så ser vi ju mycket mer på kroppsspråk, och tonfall än på vad som egentligen sägs. Det är ju därför skriftlig kommunikation är mycket svårare, och det är lättare att missuppfattas. Så att du leds fram till din blivande man av din pappa kommer tolkas av de som ser det, som någonting...
I kyrkan är symbolik, och symboliska handlingar en otroligt viktig del. Nattvarden är ju symbol för att Jesus dött för oss, och gett sitt kött och sitt blod för oss. Färger, rörelser, ord, handlingar, tecken - i princip ALLT har en mening i kyrkan.
Ändå tror en massa blivande brudpar att det bara är att säga att "nähä, det där med överlämning har en helt annan symbolik, saker och ting kan faktiskt ändras"???
Du kan säkert gå runt och peka fingret åt folk och tycka att du hälsar på dem, men de lär antagligen inte tolka det så. För det finns redan en annan betydelse i det. Och det finns redan andra sätt att hälsa, så det finns ingen större anledning att skapa ett nytt sätt av något som betyder något negativt?
På samma sätt finns det väl ingen anledning att försöka göra en handling med så negativ symbolik som brudöverlämning till något positivt, särskilt inte i kyrkan där symbolik är en så otroligt viktig sak?