Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Vem ska leda mig?!

Ja men så var det iaf här i sverige också.. Relevansen är att nu knu**ar folk som kaniner innan bröllopsnatten! Är inget fel eller fult i det!!

Så den biten har ändrats.

Ore skrev 2009-03-24 16:30:17 följande:
    Det är det fortfarande på många håll i världen... ´Relevansen???
  • MulleNuh

haha Inte så farligt nördig!!

Nej men majoriteten var väl kristna här?

Jag är nördig åt andra hållet och hängde inte alls med på historialektionerna!

Duchess skrev 2009-03-24 16:32:05 följande:
    Ja och nej. Det har varit lite olika med den saken, beroende på kultur och tidsperiod. Under vissa perioder i svensk historia så har det t ex varit praxis bland överklassen att inte gifta sig förrän kvinnan blivit gravid. Det grundade sig i att det var viktigt för adeln att kunna garantera att äktenskapet skulle generera arvingar. (ja, jag är historialärare, och nördig... )
  • MulleNuh

Ovan frågades det om HUR man bara kan ta bort en negativ sak och göra det positivt!!!

Det gjorde jag nu!

Det är ju väldigt positivt att tjejer nu är så pass självständiga och att vi får jobba och allt där till! Eller hur?!

Så var det inte förr och detta har vi ändrat på och det har blivit en BRA sak ist.

Och det var någon här som skrev just det att man kan faktiskt sluta ha detta med att gå in med pappa som en hemsk och vidrig grej.

Ore skrev 2009-03-24 16:39:28 följande:
    Återigen, relevansen??? Att seder kan ändras, det förstår jag med. Men att kvinnan skulle vara oskuld grundade sig ju mycket i att man skulle veta vem som var pappa till eventuella barn. Plus att kvinnor var beroende av att någon försörjde dem, och de behövde då ha en man som tog hand om dem och deras barn. Nu för tiden då kvinnor tillåts jobba så klarar man försörjningen även utan en man. Och det finns tester för att visa vem som är biologisk pappa till barnen. Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan detta och brudöverlämning? Var ligger likheten???
  • MulleNuh

Så är det ju iofs lite fortfarande!
    Tyvärr..

Duchess skrev 2009-03-24 16:43:09 följande:
    Jag är en stolt nörd Sverige har varit ett (på papperet) kristet land i många hundra år. Jag tror dock att hela grejen med "inget sex före äktenskapet" hade mer att göra med att en ogift kvinna som blev gravid hamnade lång ner i hierarkin i samhället. Barn till ensamstående mammor hade ofta mycket tuffa liv, precis som mammorna.
  • MulleNuh

Ja överlämningen är fortfarande en ojämlik sak. Precis som det var förut också i just allt du nu skrev. Men det är inte så längre!

Och nog kan ju båda i brudparet lämnas över om man vill! Resten är ju bara en smaksak..

Och självklart ska du inte stödja något du inte tycker är bra heller!!

Är väl bra att stå för sina åsikter.

Ore skrev 2009-03-24 16:51:39 följande:
    Givetvis är det jättebra att kvinnan är mer självständig. Men det är ju inte hemskt att inte jobba, det hemska låg ju i att man inte fick jobba om man ville. Många vill ju ff vara "hemmafruar", eller för all del "hemmamän". Helt ok, för mig... På samma sätt får folk gärna vara oskulder om de vill, inget hemskt i det. Så länge de som vill ha sex får ha det, utan att behöva stenas eller vara utskämda för den sakens skull. Men jobb i sig har alltid varit bra, även om det varit förunnat männen tidigare. Och sex innan äktenskapet har också varit något som varit ok för män, inte kvinnor. Så här har kvinnor krävt lika villkor. Var finns de lika villkoren i brudöverlämning? Det ÄR en ojämlik grej, som möjligtvis skulle kunna bli jämlik om BÅDA i brudparet överlämnades av BÅDA föräldrarna. Så länge det inte är brudgummarna som börjar manifestera för sin rätt till överlämning, kommer jag alltså inte stödja det...
  • MulleNuh

tycker faktiskt att alla här inne har varit sjyssta mot varandra!
    Inga påhopp i sikte.

passionsblomman skrev 2009-03-24 20:00:05 följande:
    Varför är det i tråd ut och tråd in alltid någon som ropa "påhopp" så fort alla inte tycker likadant, håller med, eller bara hejjar på?Man kan väl ha frågor runt olika åsikter och åsikter för egen del och prata om dem, diskutera dem och argumentera och bolla utan att någon jämt och ständigt måste tycka att det är kränkande eller elakt eller vad det nu är.Jag tycker det skulle bli otroligt menlöst om man inte kunde diskutera saker!Flera av mina närmsta vänner diskuterar jag MYCKET med och vi är inte alls alltid överens. Men vi utvecklas i tanken av att föra våra dialoger.Vad gäller de andra tilläggen TS tycker jag bara det blir ännu konstigare och känns hur främmande som helst för mig personligen...Har din man frågat din SON om han får gifta sig med dig??? Det är helt obegripligt i min värld och gör mig väldigt nyfiken på hur han resonerade när han gjorde det. Du får gärna berätta mer om detta, för jag står som en fågelholk och har aldrig i dagens Sverige hört ett liknande exempel.
  • MulleNuh

Eller så är det så att vi som är gamla i "överförings-leken" inte ser det som nykommlingarna ser?!?

passionsblomman skrev 2009-03-24 20:22:22 följande:
    Nä, just precis, därför gör TS tilläggskommentar mig förvånad.
  • MulleNuh

haha ja så är det garanterat! Jag skojade bara.

Jag blev ju själv HELT paff när jag blev medlem här och såg att människor tog hårt på detta.

passionsblomman skrev 2009-03-24 20:51:49 följande:
    Nej det tror jag inte. Jag tror de flesta "nya" blir jätteförvånade att inte alla bara säger "åååå vad fint", och att det tillråga på allt finns de som tillochmed tycker riktigt illa om hela "leda och överlämna -idén"De som ställer frågan har inte hunnit upptäcka att det är en viktig fråga för många och är främmande för tanken att detta faktiskt visst angår andra än dem som väljer att ledas eller överlämnas.Har man dessutom en fin bild framför sig som man drömmer om att förverkliga, blir det känsligt att någon annan tycker att det är en riktigt saggig idé och inte alls fint.Jag tror det är därför det blir så upprört.fast just den här gången känns det väldigt samlat och lugnt får jag säga.
  • MulleNuh

Ja fast nu är jag inte här och bråkar och tjafsar! Inte medvetet iaf!!

passionsblomman skrev 2009-03-24 21:00:15 följande:
    hihi, få har varit i hetluften som du så länge...
  • MulleNuh

Ja fast nu är jag inte här och bråkar och tjafsar! Inte medvetet iaf!!

passionsblomman skrev 2009-03-24 21:00:15 följande:
    hihi, få har varit i hetluften som du så länge...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!