Vem ska leda mig?!
Bra skrivet !
Bra skrivet !
självklart så ska man se till att våra barn ska se lika självklart på jämnställdhet men som jag har skrivit tidigare så tycker(och tror) jag att man kan göra det även om man vill att pappa ska gå med en upp till altaret, om man går själv upp till altaret för att möta sin blivande man, går in tillsammans i kyrkan eller om man själv står och väntar vid altaret på att sin m2b ska komma fram.
Ja, jag håller med.
Min m2b sa igår när vi pratade om detta hemma att :
Jag står och väntar på min livkamrat där framme vid altaret, jag ser henne komma mot mig med sin fina klänning, sitt fina uppsatta hår. När vi sen har svarat ja till varandra och ska gå ut så vet jag att jag kommer att gå ut med den kvinnan, den personen som jag älskar och värdesätter. När vi går ut är vi MAN OCH HUSTRU.
Men någonstans måste man ju få bestämma själv om hur man vill göra. Om jag och min m2b bestämmer oss för att skaffa barn och får en tjej och den dagen hon ska gifta sig vill att hennes pappa ska leda henne fram till altaret så måste hon ju kunna ha den möjligheten (om prästen går med på det) utan att bli "anklagad" för att förstöra jämnställdheten.
Vill bara poängtera att jag inte säger att du (eller någon annan) har hoppat på mig i denna fråga!
Jo, jag vet att du har det :)
Nä, jag har inte någon överlämning nu tyvärr men jag skulle gärna ha velat att min pappa gick med mig till altaret den dagen vi gifter oss
Inte lätt att hålla reda på alla mina inlägg *S*
Nu hoppas jag ju att min dotters pappa inte "släpar" henne till altaret utan att hon vill att pappa ska gå brevid henne:)
Vi kommer nog aldrig att enas men det är roligt att det är ett sånt hett ämne här på BT.. från båda sidorna :D
Men om man vänder på det då?
Att ni som inte tycker att det är ok att bli överlämnad ändrar er uppfattning så kommer vi kanske till slut att ha fått bort den "fula"" stämpeln på att bli överlämnad.
Du vill att vi ska ändra uppfattning så då kan vi på andra sidan säga samma sak till er :)
För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..
Självklart skulle jag bli illa berörd om jag var på ett bröllop där bruden blev tvingad in i äktenskapet och blev överlämnad till sin blivande man av sin pappa pga den anledningen.
Men har bruden frågat sin pappa om han vill gå tillsammans med henne till hennes blivande man så ser jag den handlingen och inte den anledningen som ni är emot.
Skönt att det det är fler än jag som inte förstod :)