Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

Vem ska leda mig?!

Kan bara svara för mig själv.
    Jag har ett ungefär likvärdigt förhållande till både mamma & pappa, men jag tycker det ser trevligare ut om jag går in med en karl än med en annan kvinna.
    Enkelt förklarat.
    Jag kan inte säga att jag inte är påverkad av amerikanska filmer. Jag kan inte säga motsatsen heller. Man har sett såna bröllop på film sen man var liten och det kanske har påverkat till viss del, det vet jag inte.

Angående klänningsstilen...tja även i amerikansak filmer har ju klänningarna förändrats en del sedan 80- och 90-talen...

Ore skrev 2009-03-27 11:19:24 följande:
    Nej, att gå med sin mamma tycker inte jag är mer rätt, egentligen. Men det är ett bra argument för att ifrågasätta... (Varning, nu kommer jag generalisera många trådars svar:) Många av dem som vill bli överlämnade vill ha just sin far till detta. Och det beror ofta på att de har ett så speciellt förhållande med sin pappa (tydligen mer speciellt än det med maken, pappa är deras stora stöd etc...) Ingen brud verkar ha ett väldigt speciellt förhållande med sin mamma. Och även om de har det, verkar inte det förhållandet vara tillräckligt viktigt för att de ska bli överlämnade av sin mamma? Varför? Rent rimligtvis borde det väl finna NÅGRA brudar som tycker att överlämning är jättefint och har ett bra förhållande med sin mamma? Men det är extremt låg frekvens av sådana. Av det kan man ana att det är med "hollywood" är det som inspirerat. De brudar som har ett bra förhållande med sin pappa tänker redan som små att "när jag gifter mig ska pappa få lämna över mig". De som kanske inte har lika bra relation till sin pappa konstaterar att "nä, jag går allra helst fram med min blivande man". Ungefär här brukar många som gillar överlämning skrika högt, för de är minsann inte påverkade av amerikanska filmer... För övrigt, som litet kuriosa... Om man fortfarande har hollywoodbröllop som man fick inpräntat i huvudet under 80- och 90-talen som sin förebild för hur bröllopet ska läggas upp... Varför kör man inte på den klänningsstilen också???
  • Tindragull

Men grejen är ju att de värderingar vi har inte alls ligger på "nu lämnas jag ofriviligt över av min pappa"-nivå!
    Mina barn är på det fulla klara med att det inte är nån av mamma eller pappa som bestämmer mer, gör mer eller är värd mer än den andra...
    Vi är jämställda överallt och därför skulle de aldrig se en "överlämning" som nåt ojämställt.
    De barn som gör det...då undrar jag hur det är ställt hemma alltså...?

Min dotter har sedan hon föddes alltid klätts i kläder. Inte "flickkläder", inte "pojkkläder"...utan kläder. Trots det älskar hon prinsessor och rosa. Och vet du vad? Det gör min son också!

När barnen är sjuka är det till 989% min sambo som stannar hemma. Inte för att vi vill vara jämlika, utan för att han har ett fast jobb och jag är timanställd. Är jag hemma för mycket blir det inte mer jobb till mig.

Mina barn får lära sig att det spelar ingen roll vem som gör vad, bara nån gör det!

Och jo...brudöverlämning anser jag är en småsak i jämförelse med allt det vardagliga i livet. Det görs EN gång. Allt annat i vardagen görs ju alltid...

BelleA skrev 2009-03-27 11:27:31 följande:
    Nä precis! Barn tar efter sina föräldrars värderingar!Det finns många saker som anses fint och trevligt men som inte är bra för jämnställdheten. Tex, det är fint och trevligt att mamma städar och lagar mat, tar mest hand om barnen och sånt. Om barnen ser detta så LÄR de sig detta. Att kvinnor ska vara duktiga och vackra och ta hand om. Och männen ska vara stora och starka, ha bra jobb och tjäna mycket pengar. Man etablerar en syn på kvinnor och män som man själv kanske TYCKER är vacker därför att man själv är uppfostrad så, det går tillbaka i generationer. Men jag tycker faktiskt att vi kvinnor, tjejer, flickor och även män och pojkar måste se vad vi själva gör och säga till våra barn att en tjej inte måste vara rosa, hon måste inte behöva beskydd, en kille måste inte alltid vara stark och det är okej om mannen är hemma med barnen när mamma jobbar.Jag vet att många kommer tycka att jag dragit detta för långt nu, men det är just för att det är alla "småsaker" som skapar klyftor mellan män och kvinnor. Och brudöverlämning är ingen småsak.
  • Tindragull

Eftersom jag inte anser det som en ojämnställd handling så tolkar du min mening fel...
    Det jag menar är att de där hemska signalerna som ni pratar om... (de som jag inte anser finns) i så fall skulle vara 5 minuter av en hel livstid. Därför anser jag det vara en småsak jämfört med vardagen.
    Säg t.ex att det skulle vara så (nu är det INTE så detta är bara ett exempel) att jag blir bortgift och överlämnad i den bemärkelsen på riktigt. Men jag är fullkomligt jämställd i vardagen och i övrigt. Då är det knappast de 5 minuterna som formar mina barns syn på jämställdhet. Förstår du nu hur jag menar?

Min blivande man blir inte "överlämnad" för att han inte vill det. Han har en annan plan. Han ska lyssna på ett musikstycke i kyrkan och samla sig en stund där framme vid altaret innan jag kommer in.
    Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar uppmärksamhet och vill gärna att folk ska titta på mig när jag går uppför altargången. Men jag vill ha sällskap, annars kommer jag säkert snubbla eller nåt annat roligt...
    Min blivande är inte alls som jag och trivs bättre med att så där framme.

Duchess skrev 2009-03-27 11:47:17 följande:
    Så eftersom det bara görs en gång är det OK med lite ojämställdhet på bröllopsdagen?Varför lämnas inte din man över av sin mor/far om ni är så jämställda? Återigen: jag har aldrig någonsin hört talas om att män behöver överlämnas av en förälder. Den dag det (Gud förbjude) blir lika vanligt som att kvinnan överlämnas så tycker jag iaf att det börjar kännas hyggligt rättvist...
  • Tindragull

Jag tror... och det betyder inte att det är en sanning...
    att det är så att tjejer vill synas mer på sin bröllopsdag och att det ofta inte är lika viktigt för mannen... Enda dagen att riktigt leva ut sina prinsessdrömmar kanske...
    I vårt fall är det i alla fall så. Jag gillar att synas och vara i centrum, medan min m2b inte så gärna gör det.

Vore ju trist att tvinga honom, som inte vill, gå altargången upp medan alla stirrar. Och så får jag stå i skymundan fast jag älskar uppmärksamhet.

Duchess skrev 2009-03-27 12:03:23 följande:
    Tja.. det kan ju bero på att det är svårt att få svar på en del frågor. Tycker jag iaf. Jag väntar fortfarande på att få höra om en man som blir överlämnad av sin mor eller far, eller en man som går själv in i kyrkan medan bruden står och väntar där framme.
  • Tindragull

Jag vill alltid ha ärliga åsikter, annars vore ju en diskussion helt värdelös.
    Jag förnekar alls inte att seden i ursprunget var otrevlig och att den brukas på det sättet på andra ställen i världen. Jag menar bara att den inte är det NU HÄR och därför skickar vi inte ut såna signaler. Sen är det ju alltid olika hur folk uppfattar saker & ting. Vi (och nu pratar jag om vi som jag och min m2b och de flesta jag känner) som jämnställda, tar inte in signalen att det är nåt ojämnställt, medan den som faktiskt blev bortgift och överlämnad får den signalen. Men så är det ju med allt här i världen. Ens personliga erfarenheter gör att man tolkar olika handlingar på olika sätt.
    Att omtolka till att hedra sin pappa...ja, så kan man se det. Absolut.

Det där med jämnställdhet ser jag inte som att båda måste ha lika mycket ansvar om exakt samma saker. Däremot ser jag det som att två i ett förhållande tar lika stor del i allt arbete som familj, förhållande och så innebär. Sen att det är jag som tvättar bilarna och han som diskar... Ja, så är det här hemma.
    Vi är faktiskt inte såna som förväntar oss att jag ska göra "kvinnogörorna" och han "karlsgörorna". Väldigt ofta tvärtom här hemma, men oftast hjälps vi åt och den som har tid tar tag i det som behövs göras just nu. Sen om det är disken eller att fylla på pellets till pannan är oväsentligt...

Helt 100% jämnställda kanske man inte kan vara. Beror kanske på ens definition av jämnställdhet?
    Jag tycker t.ex att det är roligt att komma ihåg födelsedagar (som exempel) och ordna med present och kort och så. Det tycker inte min m2b. Därför gör jag det. Hade vi båda tyckt det var trist så hade vi fått dela på det ansvaret.
    Samma sak med inköp av kläder till familjen.
    Däremot tycker jag det är aptrist att handla mat. Sambon gillar det så då är det han som håller reda på vad som behövs och när vi behöver handla.
    De "tråkiga" arbetsuppgifterna som vi båda helst hade sluppit, delar vi lika så gott det går. Ibland gör jag mer, ibland han. Beror lite på hur mycket tid vi har...
    Det är jämnlikhet för mig i alla fall.

Duchess skrev 2009-03-27 12:27:00 följande:
    Om du vill ha min ärliga och spontana åsikt (och det är antagligen de du vill) så undrar jag hur du kan anse att de hemska signalerna inte finns? De flesta jag samtalat med genom åren som vill överlämnas av sin pappa erkänner i alla fall att seden med brudöverlämning har ett ursprung som är otrevligt, och att det faktiskt finns kvinnor som överlämnas både bildligt och bokstavligt på många ställen i världen än idag. Däremot menar de att det är möjligt att bortse från ursprung och kontext, och istället omtolka innebörden till att man hedrar sin pappa. Om jag tolkar dig rätt så menar du att de hemska signalerna inte alls finns? Hur resonerar du då? Jag undrar också vad du menar när du säger att du är fullständigt jämställd i övriga vardagen? Jag tror nämligen inte att någon av oss är fullständigt jämställd, däremot tror jag att de flesta av oss strävar efter jämställdhet. Hemma hos oss har vi t ex nyligen haft en diskussion om varför det förväntas att just jag ska komma ihåg födelsedagar och dessutom köpa presenter till de som fyller år. Jag menar inte att det är ojämställt att vara den som köper presenter, men det är ojämställd att utgå från att det är kvinnan som ska komma ihåg födelsedagar och köpa presenter. För övrigt ger jag dig cred för att du erkänner att du gillar att stå i rampljuset. Bättre det än att dra någon vals med bortförklaringar. Jag tycker inte likadant som du i det avseendet, men för mig är det en mindre fråga.
  • Tindragull

De kanske tycker det känns fel att vara den som går in så?
    Men om både mannen och kvinnan vill synas och vara i centrum så vore ju det logiska att gå in tillsammans tycker jag.
    Hur man vill gå in tycker jag absolut man ska vara överrens om. Det är ju inte brudens dag. Det är ju bådas. Och så långt som möjligt vill man ju att det ska vara som båda vill ha det.

Duchess skrev 2009-03-27 12:28:49 följande:
    Som sagt, cred för erkännandet att det handlar om någon form av prinsessdrömmar i ditt fall. Men visst är det märkligt att det aldrig är mannen som blir överlämnad eller går ensam fram i kyrkan? Jag vet ju med bestämdhet att alla män inte alls är blyga och vill stå i skymundan...
  • Tindragull

Nu hängde jag inte med alls är jag rädd...

MulleNuh skrev 2009-03-27 12:54:15 följande:
    Jag tycker alla har bra synpunkter, men vissa blir jag fan asarg på!!!!!VARFÖR ska ni gnälla och säga: jag kan inte förstå, och det finns ingen logik i vissa saker som någons man har sagt.. GHAAA!MÅSTE ni säga sådana saker??? Känner ni er bättre då? ELler vad är det frågan om!????JA jag vet att ni känner er bättre då så det behöver nmi inte ens svara på..FY va irri jag blev!!
  • Tindragull

Mycket klokt skrivet.
    Det där med att Nia folk är rätt lustigt. Det gör man ju inte här, men ve mig och jag inte hade gjort det med de äldre där jag jobbade i Oslo!

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 13:03:16 följande:
    Jag har själv lite svårt att se hetsen i det här ämnet.Har aldrig varit på ett bröllöp där bruden letts fram av någon alls. Men det verkar som om många önskar att ha det så. Sen om seden är utländsk eller inte borde ju inte spela någon roll, vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Min egen religion tex är en salig blandning av kristendom, buddism etc. Är väldigt tacksam att jag bor i ett samhälle där jag kn varak och välja fritt ur mängder av information.Har själv blivit ordentligt utskälld för att jag "Niar" folk. Riktigt ORDENTLIGT utskälld! Tyvär så är jag själv uppfostrad så, man visar respekt för äldre genom att säga Ni istället för du. Det lever kvar på Island.Självklart ska man respektera (och känna stolthet i) vilken kamp och slit förra generationers kvinnor har lagt på att INTE bli bortgift av sina föräldrar. Jag tror alla här inne på BT delar den uppfattningen. Att tvångsgiftermål är FEL.Det ni inte delar är uppfattningen om VAD symboliken i att bli ledd till altaret står för idag. Varför kan inte den tolkningen få vara personlig? Precis som religion och tankar annars är?
  • Tindragull

Man får lov att ha en dålig dag! Du behöver inte be om ursäkt...
    Men inte på ER dag, då ska det vara en bra dag!

MulleNuh skrev 2009-03-27 13:24:23 följande:
    Nä det förstår jag!! Det gör inte jag heller nästan. Har en skitdag!! Förlåt om jag varit sur och otrevlig!!
  • Tindragull

Jag är säkert också en sån som skriver "jag har bestämt" o.s.v. Det betyder inte att jag är den som har bestämt själv. Jag bara skriver i "jag-form"...
    När jag tänker efter så gör jag det ofta när det är bara jag som pratar med nån eller på ett forum... Då är det "mina barn", "mitt bröllop" och "min dag". När både jag och m2b pratar med nån om samma sak så säger jag "våra barn", "vårt bröllop" och "vår dag"...
    Hmmm.... det där har jag inte ens tänkt på förut...

De flesta beslut tror i alla fall jag att de flesta brudar gjort i samråd med sin m2b.
    I de fall där det bara är bruden som bestämmer så kan det ju vara så att m2b inte tycker sånt är så viktigt... Vad vet jag...

Men såklart vill alla ha det som de vill ha det på sin dag!

Det är ju den största dagen i livet, förutom när barnen föds då. Det slår allt!

Morr skrev 2009-03-27 13:14:14 följande:
    MulleNuh: Bakläxa, gå in och läs trådarna på detta forum och säg till mej ärligt att det i 90% av inläggen inte står"Jag har äntligen bestämt temat på bröllopet och det måste vara fint väder på min dag" (självklart med viss variation.) Jag har hängt här tillräckligt länge för att kunna säga att 90% av brudarna här resonerar som att det är deras dag och inget får komma i vägen för hur de vill ha det. Men detta blev OT och har inget med den ursprungliga diskussionen att göra, så den lämnar vi tycker jag!
Svar på tråden Vem ska leda mig?!