Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

Vem ska leda mig?!

Bäst för dig det.
    Varenda morgon när vi väckte de äldre så var det ett artigt God morgon Herr (eller fru) blabla bla... Var svårt att vänja sig vid för mig.
    Sen när jag flyttade tillbaka hit hade jag svårt att sluta och det tog en del äldre illa vid sig av...

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 13:27:18 följande:
    Hehe, jag som kommer jobba i Norge nu i 5 månader nu from April, tur man har "Niandet" i benmärgen :P
  • Tindragull

Men å andra sidan... Hur ska man nånsin kunna förändra folks syn på nånting?
    Om alla som ser krt kjol och urringat som kvinnlig frigörelse faktiskt hade satt på sig det oavsett om man skulle på jobb eller vad man skulle... Då kanske man tillslut hade fått en förändrad syn på kvinnor klädda så. Eller? Och då blir signalen du sänder ut en helt annan...
    Såklart man kan ändra andras syn på saker, men man ska inte vänta sig att man gör det över en natt. Om vi inte hade kunnat förändra...ja då kan vi likaväl lägga oss med näsan i vädret 6 fot under jord på en gång...
    Men man kan aldrig förändra genom att bromsa sig ur uppförsbackar.

Och du säger att det känns som att skrika för döva öron.
    Då säger jag "right back at ya!" för det känns ju precis likdant för oss...

feministbrud skrev 2009-03-27 14:41:52 följande:
    Tack Cesium och Morr som kommer med nya friska åsikter!Mulle skriver att samma åsikter kommer tillbaka om och om igen, men det som jag och andra verkar skrka för döva öron är att även om man som enskilld person inte tycker att något är negativt kan andra göra det och man ska vara medveten om vilka signaler man skciakr ut, även om amn själv tycker att signalerna är positiva.Ett exempel som inte är lika extremt som hakkkorset är att om jag väljer att klä mig i djupt uringad top och kort snäv kjol sänder jag ut vissa signaler. På mitt jobb skulle det inte passa in och många skulle nog tro att jag inte är så värst välmöblerad i skallen om jag gick klädd så. Är det en sådan signal jag vill sända ut? Själv kanske jag tycker att den klädseln signalerar kvinnlig frigörelse, vilket är positivt, men jag kan fortfarande inte ändra på att andra inte tycker att det är så positivt.
  • Tindragull

Låter mer som det sätt jag ser på det också.

Scalibregma skrev 2009-03-27 21:20:55 följande:
    Även om jag inte ser den symboliken att pappan överlämnar ägandeskapen till nya mannen, så är det egentligen lite rart att det SKULLE kunna symbolera "här är min dotter som jag älskar av hela mitt hjärta, och jag litar på att du kommer att älska henne lika mycket som jag har gjort". Det är ju ett sätt att se det, vilket jag inte tänkt på innan. Nu känns det ÄNNU bättre med att pappa ska följa mig in mot mitt nya liv som fru.
  • Tindragull

Ojoj... Så nu ska bara de med feta lönekuvert få "skaffa barn"...? Nu är du väl ändå ute och cyklar?

På rosa moln skrev 2009-03-30 21:02:53 följande:

Fast frågan är väl om man överhuvudtaget ska skaffa barn ifallman inte har råd att vara hemma med dem?
  • Tindragull

Ja, fast när man väljer att dra upp en sån fråga så måste du väl förstå att du får reaktioner??? Att gå ut och säga att "har du inte råd så ska du inte ha några barn" är ju rätt provocerande...

• Tindragull

Jag tycker kanske inte att de ekonomiska bitarna är det viktigaste i nåns lämplighet som förälder. Vare sig det är till egna eller adopterade barn...
    För övrigt tycker jag inte att det ska ställas högre krav på de som ska adoptera än att de är "normala människor" typ. Vet en del som är inne i den karusellen nu och det är ju befängt vilka krav det är.

På rosa moln skrev 2009-03-31 00:52:11 följande:

En intressant fråga är varför de flesta tycker att det är självklart att det ska ställas krav på de som vill adoptera medan de fler vansinnigt provocerade om någon antyder att det vore bra ifall det ställs sådana på de som vill skaffa/belönas med biologiska barn.
  • Tindragull

Ja, fast där finns en skillnad. I Sverige har vi ju faktiskt "säkerhetsnät" för de med usel ekonomi...
    Det finns inte för djur. Eller ja, det finns ju försäkringar för veterinärvård & så, men just för den vardagliga kostnaden finns inget sånt.

Vore ju helt hemskt om man nu hade rätt dåligt med pengar och inte ens barn kan man få ha... Lika bra att skaffa ståplats i närmsta hamn liksom...

Att få ha barn tycker jag aldrig får bli en klass- och pengafråga.
    Att ha god ekonomi säkrar ju inte per automatik att barnen får det bra. Däremot finns det ju rätt många barn till "fattiga" föräldrar som ändå har det bra och tryggt.

• Tindragull

Lika bra att vi spärra in och gömmer bort alla som är något avvikande... (hemska tanke)

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-30 21:14:49 följande:
    Så med tanke på att on tog väldigt illa vid sig borde vi genast förbjuda människor med Downsyndrom på allmänna platser?Jättesmart. Var glada att vi istället lever i ett FRITT land där vi kan tolka och våra EGENVALDA ceremonier så som vi själva tycker passa OSS. Tycker en moderator kan stänga den här tråden då det inte längre handlar om TS frågor.
  • Tindragull

Det där tycker jag också är bra märkligt!
    Själv har jag blivit "straffad" rätt ordentligt när jag fick första barnet... Tack för den liksom... Och så står det nån gullig politiker och tycker att "vi måste skaffa fler barn"... Jojo... En morot istället för spöstraff vore att föredra då...

Panzerfaust skrev 2009-03-31 01:10:00 följande:
    Det som däremot är märklig är att i ett land där det föds på tok för lite barn inte finns bättre support för de som skaffar barn. Mer stöd åt barnfamiljer vore önskvärt.
  • Tindragull

Ja, det kan nästan vara tvärtom. Har man redan dåliga inkomster så är man van vid att få det lilla att räcka.
    Blir nog större skillnad för höginkomsttagare.
    Sen har kanske höginkomsttagare större möjlighet att lägga undan en buffert för just "vara-hemma-med-bebis-tiden" än en låginkomsttagare har.
    För egen del är jag timanställd med väldigt varierande inkomst, så min inkomst blir stabilare när jag är hemma med barn.

MulleNuh skrev 2009-03-31 07:35:32 följande:
    Men NÄR är man "fattig nog" för att inte skaffa barn??Jag och min sambo har mycket bra inkomst, men likförbannat så känner vi av väldigt mycket nu när jag är hemma med barn. Det är väldigt många tusenlappar som ryker varje månad...
  • Tindragull

Tror minsann att jag återigen är benägen att hålla med Panzerfaust...
    Visst ska man hjälpa andra. (flyktingar & biståndsarbete) Men först ser man till att det egna folket inte går på knäna, sen hjälper man andra... Går att jämföra med att jag knappast hade skänkt pengar till grannbarnen eller bett dem flytta in här innan jag hade ordnat stadig ekonomi och mat på bordet till mina egna barn.
    Och flyktingpolitiken är skrämmande dålig som det ser ut nu... En massa pengar som går åt och ingen reda med nånting är det...

• Tindragull

Men som det ser ut nu, så är det inte rätt mot flyktingarna heller anser jag. De får ju inte den hjälp de behöver!
    De får flytta hit, visst. Men sen då? Då är det väl bättre att man ser till att de som bor här (och då menar jag både nya och gamla svenskar) får den hjälp de behöver först istället för att bara skyffla in mer folk som vi sen inte kan hjälpa eller bryr oss om.
    Bättre att hjälpa några ordentligt än att "hjälpa" en himla massa folk och sen bara släppa dem vind för våg...

Sen det där med att det krävs pengar, kontakter & tur att ta sig hit, det gör det absolut. Och då kan jag undra...de stackare som har det värst då? De som inga pengar har?

J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker! En dålig flyktingpolitik som kostar en massa pengar är hursomhelst bättre än att inte göra ngt alls!Jag vet vad fattigdom i Sverige innebär och jag vet också att man alltsomoftast kan göra ngt åt situationen själv (jag hatar att låta så cynisk men oftast går det om man kämpar). Ska du ta dig ur ett krig krävs oftast såväl pengar som smugglingskontakter och en himla massa tur. Att då göra det ännu värre genom att inte ta emot flyktingar bara för att vi ska ta hand om personer som oftast har fått väldigt goda chanser att ta hand om sig själva tycker jag känns helt absurt.Sorry för att jag fortsatte på det OT som här har skapats. Kanske TS vill ha tillbaka tråden?
  • Tindragull

Det finns naturligtvis säkerligen en hel del annat man skulle kunna skära i.

Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
    Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.
  • Tindragull

Och var ska du stapla alla dem?

J D skrev 2009-03-31 13:41:31 följande:

Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...
  • Tindragull

Ja, det är klart, vad ska vi med skog och jordbruk till...

Hannaz skrev 2009-03-31 14:50:02 följande:
    Ja med tanke på att Japan som är ungefär lika stort som norge har lyckats knöka ihop ca 130 milj människor så borde det få plats 120 milj människor i sverige.
  • Tindragull

Eh, jo och jag har läst nånstans att om man inte har nån skog på jorden så blir det heller inget syre.
    De bor vad jag har fårstått ganska trångt i japan. Staplade på höjden och jag vet inte men jag gillar min lilla trädgård.

Hannaz skrev 2009-03-31 15:03:32 följande:
    läste på en annan sida att japans beboliga yta är ungefär lika stor som södra sverige, stockholm och söderut alltså. Rätt mkt plats över alltså.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!