Men som det ser ut nu, så är det inte rätt mot flyktingarna heller anser jag. De får ju inte den hjälp de behöver!
De får flytta hit, visst. Men sen då? Då är det väl bättre att man ser till att de som bor här (och då menar jag både nya och gamla svenskar) får den hjälp de behöver först istället för att bara skyffla in mer folk som vi sen inte kan hjälpa eller bryr oss om.
Bättre att hjälpa några ordentligt än att "hjälpa" en himla massa folk och sen bara släppa dem vind för våg...
Sen det där med att det krävs pengar, kontakter & tur att ta sig hit, det gör det absolut. Och då kan jag undra...de stackare som har det värst då? De som inga pengar har?
J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:
Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker! En dålig flyktingpolitik som kostar en massa pengar är hursomhelst bättre än att inte göra ngt alls!Jag vet vad fattigdom i Sverige innebär och jag vet också att man alltsomoftast kan göra ngt åt situationen själv (jag hatar att låta så cynisk men oftast går det om man kämpar). Ska du ta dig ur ett krig krävs oftast såväl pengar som smugglingskontakter och en himla massa tur. Att då göra det ännu värre genom att inte ta emot flyktingar bara för att vi ska ta hand om personer som oftast har fått väldigt goda chanser att ta hand om sig själva tycker jag känns helt absurt.Sorry för att jag fortsatte på det OT som här har skapats. Kanske TS vill ha tillbaka tråden?