• Anna 22

Budget för blommor?

Hur mycket kostar blommorna totalt till ert bröllop? Räcker en budget på 4000kr till brudbukett, 5x corsage, 2x tärnbuketter och buketter på middagsbordet? Det verkar vara sån enorm skillnad på priser beroende på vem man frågar!?

• Svar på tråden Budget för blommor?
  • EmMa09

Det verkar bero väldigt mycket på var du bor någonstans? vi betalar ca 3000:- för en (lösbunden) brubukett m. rosor, 2xCorsage, 2xtärnbukett och rosor att ha på borden. Detta i närheten av Göteborg!

• passionsblomman

Ja jag vågar knappt säga nåt alls vad gäller priser längre, så florist jag är, förpå vissa håll verkar det vara nästan gratis med både blommor och floristens arbete.

Här daär jag bor är det normalt att en brudbukett ligger mellan 1000-3000 kr helt beroende på blomsorter, arbetsinsats och storlek på bukett.

Buketter till tärnor varierar ju också en del i storlek så det måste man veta mer vad kunden tänker sig. Corsage här ligger mellan 150-175 kr hos de jag känner till.

Buketter på borden beror ju helt på vad du tänker dig. Menar man ett par blommor i en smal vas, eller traditionella arrangemang, stuckan i oasis, eller buketter med mer blommor i?

• Luucie

Jag har som passionsblomma förstått att det varierar väldigt...men för mig kommer det att bli ca 4000 när jag är klar, tror jag.

• Anna 22

Blir det dyrare ju fler blommor man vill ha i buketten? Vilka blommor är dyrast? Jag hade tänkt blåklint, blåklockor, prästkragar/margeriter och hundkex/brudslöja och gräs. En svensk ängsbukett i blått...

• passionsblomman

Hur menar du då? det är väl ganska självklart att blommorna kostar per styck, så att en bukett med 20 rosor kostar mindre än en med 40?
    Det innebär också so ditt exempel att bara för att buketen ser ut som något man plockat på midsommarängen, så blir den inte gratis(jo, vissa tycker den borde bli jättebillig då) utan kanske blir rätt kostsam då det är många sorter och rätt många av varje eftrsom de är rätt små och behövs många för att fylla ut buketten.

Vissa blommor är exklusiva och rätt dyra året runt, som tex Orkideer, Pioner, Kallor, Liljekonvaljer etc. Men å andra sidan behöver det inte bli dyrt för man har kanske bara ett fåtal blommor i buketten.

Vill man prompt ha en viss blomma under "fel" säsong kan det bli hur dyrt som helst... jag det är mång saker som påverkar och går inte att lägga ut texten om allt så här. Men den typen av bukett du tänker dig bör du räkna mellan 1000-2000 kr för beroende på vart du bor då som sagt...och förutsatt att du gifter dig vår/sommar då de blommorna finns.

Anna 22 skrev 2009-03-25 22:59:11 följande:

Blir det dyrare ju fler blommor man vill ha i buketten? Vilka blommor är dyrast? Jag hade tänkt blåklint, blåklockor, prästkragar/margeriter och hundkex/brudslöja och gräs. En svensk ängsbukett i blått...
  • Anna 22

Haha, ursäkta, jag menade förstås om det blir dyrare att ha flera olika sorters blommor, istället för flera av samma sort!

Tack för utförliga svar! Förstår precis vad du menar, det som ser enkelt ut är ju ofta det svåraste/dyraste - med mycket här i livet!

• MV85

Vi har sagt en budget på 3000:-
    Då har jag pratat med florister här omkring o fått höra att brudbukett är 1500:- nästan oavsett vad för blommor man väljer.. Sen har vi bara sagt att dekorationsblommor till borden ska vara vita och låga.. enklare dekorationer... blomvalet får floristen göra och ta det som är billigt och snyggt den dagen.
    Det spelar inte mig/oss någon roll om det är samma sorts blommor på borden som i min bukett eller ej.
    M2b ska bära frack och då är det för vår del uteslutet med corsage då vi inte tycker det passar.

• passionsblomman

Det var bra beskrivet och ett bra upplägg MV85!

tur att du förstod vad jag menade TS, jag kände att jag kanske lät lite dryg där...inte meningen alls.

• MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-25 23:43:52 följande:
    Det var bra beskrivet och ett bra upplägg MV85!tur att du förstod vad jag menade TS, jag kände att jag kanske lät lite dryg där...inte meningen alls.
    Är ju dock desto petigare med min bukett, men då har vi istället oxå sett till att lägga bröllopsdatum efter när de blommor jag SKA ha i den blommar för att få så bra priser som möjligt på dem
    Man får tänka på mycket när man väljer bröllopsdatum
  • passionsblomman

Ja inte sant!

En tjej ville ha ett vinterbröllop men det skulle vara liljekonvaljer och förgätmigej i buketten, för det hade hon alltid velat.

"Sorry, men det går inte att få som du vill på båda de punkterna..." ibland blir man inte så populär som florist.

MV85 skrev 2009-03-25 23:50:17 följande:
    Är ju dock desto petigare med min bukett, men då har vi istället oxå sett till att lägga bröllopsdatum efter när de blommor jag SKA ha i den blommar för att få så bra priser som möjligt på dem Man får tänka på mycket när man väljer bröllopsdatum
Svar på tråden Budget för blommor?