• Anna 22

Budget för blommor?

Hur mycket kostar blommorna totalt till ert bröllop? Räcker en budget på 4000kr till brudbukett, 5x corsage, 2x tärnbuketter och buketter på middagsbordet? Det verkar vara sån enorm skillnad på priser beroende på vem man frågar!?

• Svar på tråden Budget för blommor?
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-25 23:57:03 följande:
    Ja inte sant! En tjej ville ha ett vinterbröllop men det skulle vara liljekonvaljer och förgätmigej i buketten, för det hade hon alltid velat."Sorry, men det går inte att få som du vill på båda de punkterna..." ibland blir man inte så populär som florist.
    För mig är det liljekonvaljer och rosor som gäller (som du vet )så såg helt enkelt till att bröllopet ligger i maj-juni så de svenska liljekonvaljerna börjat komma igång ordentligt så man får ner priset på dem ordentligt En florist jag pratade med sa det att maxpriset så års hamnar på 45:-/bunt här omkring medan de landar på 25:-/bunt om man har tur o de blommat riktigt bra "lite" skillnad mot de odlade som kan landa på 45:-/st "fel" årstid!
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-26 00:08:55 följande:
    Helt riktigt!Du är en planerare du...
    Ehmn... ja... Erkänner!
    Jag tillhör de där som får spatt när jag inte blivit informerad dagen innan om det är något som ska göras... Har fått kraftiga utbrott på m2b innan han insåg att han "måste" meddela när han planerar något för sig själv så jag vet att anpassa mina planer efter det innan vi står där o han tycker att "hej då nu ska jag göra det här" hehehe
    Så att lämna en så viktig sak som blommor vid bröllopet till slumpen skulle inte falla mig in
  • passionsblomman

*skakar din hand och skrattar igenkännande*

Ursäkta sidospåret i din tråd ts!

MV85 skrev 2009-03-26 00:11:20 följande:
    Ehmn... ja... Erkänner!Jag tillhör de där som får spatt när jag inte blivit informerad dagen innan om det är något som ska göras... Har fått kraftiga utbrott på m2b innan han insåg att han "måste" meddela när han planerar något för sig själv så jag vet att anpassa mina planer efter det innan vi står där o han tycker att "hej då nu ska jag göra det här" heheheSå att lämna en så viktig sak som blommor vid bröllopet till slumpen skulle inte falla mig in
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-26 00:16:58 följande:
    *skakar din hand och skrattar igenkännande*Ursäkta sidospåret i din tråd ts!
    hmm ja Förlåt TS det bara hände!

*skakar hand* Trevligt att veta att man inte är ensam!

Nu - God natt!
  • passionsblomman

Natti natt-själv är jag så himla arg att jag måste vara uppe och hyperventilera lite...jag är i den där tråden om vad som är ett billigt bröllop och jag håller på att skrika mina värsta fula ord åt mänskan....*håller för min egen mun*

• MissieA

Jag är ett väldigt speciellt fall haha har jag hört bl.a. från passionsblomman som är så kunnig.

Vi betalar 2000 kr för:

Brudbukett (finns i mitt galleri, droppande)
    2 x corsage (m2b & bestman)
    1 x tärnbukett
    1 x bordslasse (passionsblomman: heter det så haha?)
    27x buketter till borden.

Men som sagt så är det ovanligt.

• Sonja68

Jag beskrev för floristen vad jag hade tänkt mig och frågade om det var möjligt att få för den summa jag tänkt mig. Hon sa då att bara blommorna kommer gå på den summan och då kommer förstås hennes jobb till. Det förstår jag också, jag betalar gärna för ett gediget hantverk. Då föreslog hon att istället för att ta bara Gerbera ta t.ex. 3 st gerbera och resten germini (som ser nästan likadana ut men mindre och dessutom finns i fler färger som liknar det jag hade tänkt mig) som är billigare. Inte göra så stor bukett eftersom jag själv är 166 lång och smal, inte ska ha någon överdådig brudklänning med volanger, fluff och släp utan vill ha det enkelt. Jag har slopat pärlor och andra dekorationer förutom ett vitt sidenband i buketten. Då sa hon att det hamnar på den summan jag tänkt mig. Skönt med fackfolk som kan ge besked och komma med förslag. Som Passionsblomman här på BT t.ex. !
    För mig skulle det hamna på 700-800 kr, få se om det blir så.

• passionsblomman
    Puss på dig!
    Sonja68 skrev 2009-03-27 19:25:35 följande:
    Jag beskrev för floristen vad jag hade tänkt mig och frågade om det var möjligt att få för den summa jag tänkt mig. Hon sa då att bara blommorna kommer gå på den summan och då kommer förstås hennes jobb till. Det förstår jag också, jag betalar gärna för ett gediget hantverk. Då föreslog hon att istället för att ta bara Gerbera ta t.ex. 3 st gerbera och resten germini (som ser nästan likadana ut men mindre och dessutom finns i fler färger som liknar det jag hade tänkt mig) som är billigare. Inte göra så stor bukett eftersom jag själv är 166 lång och smal, inte ska ha någon överdådig brudklänning med volanger, fluff och släp utan vill ha det enkelt. Jag har slopat pärlor och andra dekorationer förutom ett vitt sidenband i buketten. Då sa hon att det hamnar på den summan jag tänkt mig. Skönt med fackfolk som kan ge besked och komma med förslag. Som Passionsblomman här på BT t.ex. !För mig skulle det hamna på 700-800 kr, få se om det blir så.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-03-27 19:28:07 följande:
    Puss på dig!
    Puss på dig också och tack för alla rediga, ärliga svar! Även om det inte blev anemoner Är för förälskad i gerbera o germini antagligen.
    Lovar att sätta in foto på hur det blev och vad det kostade.
    Glömde skriva här som svar på TS fråga; coursage skulle kosta 75 kr, måste ha hört fel, hos konkurrenten i vår lilla stad skulle de ha 175 kr?! Skitsamma, bara det blir bra.
Svar på tråden Budget för blommor?