Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Budget för blommor?

Ja jag vågar knappt säga nåt alls vad gäller priser längre, så florist jag är, förpå vissa håll verkar det vara nästan gratis med både blommor och floristens arbete.

Här daär jag bor är det normalt att en brudbukett ligger mellan 1000-3000 kr helt beroende på blomsorter, arbetsinsats och storlek på bukett.

Buketter till tärnor varierar ju också en del i storlek så det måste man veta mer vad kunden tänker sig. Corsage här ligger mellan 150-175 kr hos de jag känner till.

Buketter på borden beror ju helt på vad du tänker dig. Menar man ett par blommor i en smal vas, eller traditionella arrangemang, stuckan i oasis, eller buketter med mer blommor i?

• passionsblomman

Hur menar du då? det är väl ganska självklart att blommorna kostar per styck, så att en bukett med 20 rosor kostar mindre än en med 40?
    Det innebär också so ditt exempel att bara för att buketen ser ut som något man plockat på midsommarängen, så blir den inte gratis(jo, vissa tycker den borde bli jättebillig då) utan kanske blir rätt kostsam då det är många sorter och rätt många av varje eftrsom de är rätt små och behövs många för att fylla ut buketten.

Vissa blommor är exklusiva och rätt dyra året runt, som tex Orkideer, Pioner, Kallor, Liljekonvaljer etc. Men å andra sidan behöver det inte bli dyrt för man har kanske bara ett fåtal blommor i buketten.

Vill man prompt ha en viss blomma under "fel" säsong kan det bli hur dyrt som helst... jag det är mång saker som påverkar och går inte att lägga ut texten om allt så här. Men den typen av bukett du tänker dig bör du räkna mellan 1000-2000 kr för beroende på vart du bor då som sagt...och förutsatt att du gifter dig vår/sommar då de blommorna finns.

Anna 22 skrev 2009-03-25 22:59:11 följande:

Blir det dyrare ju fler blommor man vill ha i buketten? Vilka blommor är dyrast? Jag hade tänkt blåklint, blåklockor, prästkragar/margeriter och hundkex/brudslöja och gräs. En svensk ängsbukett i blått...
  • passionsblomman

Det var bra beskrivet och ett bra upplägg MV85!

tur att du förstod vad jag menade TS, jag kände att jag kanske lät lite dryg där...inte meningen alls.

• passionsblomman

Ja inte sant!

En tjej ville ha ett vinterbröllop men det skulle vara liljekonvaljer och förgätmigej i buketten, för det hade hon alltid velat.

"Sorry, men det går inte att få som du vill på båda de punkterna..." ibland blir man inte så populär som florist.

MV85 skrev 2009-03-25 23:50:17 följande:
    Är ju dock desto petigare med min bukett, men då har vi istället oxå sett till att lägga bröllopsdatum efter när de blommor jag SKA ha i den blommar för att få så bra priser som möjligt på dem Man får tänka på mycket när man väljer bröllopsdatum
  • passionsblomman

*skakar din hand och skrattar igenkännande*

Ursäkta sidospåret i din tråd ts!

MV85 skrev 2009-03-26 00:11:20 följande:
    Ehmn... ja... Erkänner!Jag tillhör de där som får spatt när jag inte blivit informerad dagen innan om det är något som ska göras... Har fått kraftiga utbrott på m2b innan han insåg att han "måste" meddela när han planerar något för sig själv så jag vet att anpassa mina planer efter det innan vi står där o han tycker att "hej då nu ska jag göra det här" heheheSå att lämna en så viktig sak som blommor vid bröllopet till slumpen skulle inte falla mig in
  • passionsblomman

Natti natt-själv är jag så himla arg att jag måste vara uppe och hyperventilera lite...jag är i den där tråden om vad som är ett billigt bröllop och jag håller på att skrika mina värsta fula ord åt mänskan....*håller för min egen mun*

• passionsblomman
    Puss på dig!
    Sonja68 skrev 2009-03-27 19:25:35 följande:
    Jag beskrev för floristen vad jag hade tänkt mig och frågade om det var möjligt att få för den summa jag tänkt mig. Hon sa då att bara blommorna kommer gå på den summan och då kommer förstås hennes jobb till. Det förstår jag också, jag betalar gärna för ett gediget hantverk. Då föreslog hon att istället för att ta bara Gerbera ta t.ex. 3 st gerbera och resten germini (som ser nästan likadana ut men mindre och dessutom finns i fler färger som liknar det jag hade tänkt mig) som är billigare. Inte göra så stor bukett eftersom jag själv är 166 lång och smal, inte ska ha någon överdådig brudklänning med volanger, fluff och släp utan vill ha det enkelt. Jag har slopat pärlor och andra dekorationer förutom ett vitt sidenband i buketten. Då sa hon att det hamnar på den summan jag tänkt mig. Skönt med fackfolk som kan ge besked och komma med förslag. Som Passionsblomman här på BT t.ex. !För mig skulle det hamna på 700-800 kr, få se om det blir så.
  • passionsblomman

Bättre än ditt inköpspris, vore kanske att räkna ut ditt utpris och berätta för folk vad de arbetena egentligen är värda för pengar, att du själv fått dem billigt är ju egentligen i förlängningen inte till mycket hjälp när de som vill räkna på kostnader ska fundera över sin budget. Det är ju kundpriserna som är viktiga att få ett hum om för blivande brudar.

(Våra inköpspriser i branschen tycker jag förresten inte att alla behöver veta så himla noga. Det är för branschfolket tycker jag.)

Vilke härliga och avancerade arbeten du ska pryda er dag med föresten!

*Kram*

PS.Det suger när man hjälper någon sådär och den inte ens fattar det-bli bättre på att berätta vad du egentligen bjudit på! Då brukar polletten trilla ner!

MilosMamma skrev 2009-03-27 19:40:22 följande:
    Hihi ska jag ens våga nämna mitt pris här?Jag kommer ha1 brudbukett (välarbetad pillig med mycket detaljer)3 tärnbuketter glameliros4 corsage10 specialbeställda 1,5 meter hjärtan på tråd.ja det går på 1500:-Men då köper jag alla blommor själv hos grossisten och det kan jag bara göra flr att jag jobbade där förut.När jag gjorde min morbrors frus bukett förra sommaren (bild i galleriet) den kostade 400:- för henne och inte ens ett jävla tack fick man för jag dfixade det så billigt, Jga tog själv inget betalt.Så jag har lovat mej själv att vara en snäll och tillmötesgående brud, ingen bridezilla
  • passionsblomman

Passionsblomman erkänner härmed att hon gissade på att det nog gällde en sådan dekoration, men att den där Lasse är en ny man i hennes blomvärld.
    Kanske är han lite dialektal?

MissieA skrev 2009-04-03 12:51:07 följande:
    HAHAHAHAHAHAHA oj får jag en kille också för de 2000 kr.Bordslasse är en dekoration för honnörsbordet, kanske kan passionsblomman förklara bättre
  • passionsblomman

Jag vet inte, säkert olika namn beroende på vem du pratar med. Lasse var väl schysst!

Honnörsdekoration kanske...Just en sån som du beskriver har jag nog inte sett i verkligheten själv. Det låter fint!

Svar på tråden Budget för blommor?