Inlägg från: LyckligBrud2010 |Visa alla inlägg
  • LyckligBrud2010

    Massa frågor om borgligt bröllop? Behöver alla tips man kan få

    Hannaz skrev 2009-03-26 16:36:44 följande:
    Ja vill ni vara hemma hos er på kvällen så skulle jag föreslå enklare mat + kaffe i församlingshemmet och sen he till er, kanske planerat lite lekar eller dans och så lite plockmat + tårta på kvällen.
    Frågan är bara hur man ska lägga upp det som... funkar ju inte att alla 40 gästerna kommer hem till oss, finns varken plats eller porslin för det.
  • LyckligBrud2010

    MM man vill mycket men kan inte få allt... där skon klämmer

  • LyckligBrud2010
    Humle Dumle skrev 2009-03-26 16:53:58 följande:
    LyckligBrud2010: Självklart kan man inte få allt men det mesta är möjligt att få! :D Vad egentligen är det du vill ha, som inte går att ordna? Vill du gifta dig kyrkligt eller borgligt? Hur ser ditt drömbröllop ut?
    Kyrkligt eller borgligt spelar inte så stor roll för mig, sambon vill nog med handen på hjärtat hellre gifta sig i kyrkan. Jag vill slippa alla krav som folk i vår omgivning har på just bröllop. Jag vet för vi har diskuterar detta...

    Skulle vara kul med bröllopsfest, visst.. men kostar alldeles för mycket så därför tänkte vi enklare middag med exotisk planka eller nåt sånt + tårta i all enkelhet. Sen har vi 2 småbarn så då passar det iaf inte med fest på kvällen, man vill vara hemma i god tid för att kunna  lägga dem och sen kunna umgås i lugn och ro med de som känner samma sak, inte dunka dunka som de tidigare bröllopsfesterna varit...


     


    håller på med middagen samtidigt, så springer emellan och kollar i tråden...

  • LyckligBrud2010

    Alltså.. som jag sagt och försökt förklara....


     


    OM vi slår ihop bröllop och dop kl 14...OK?


     


    bjuder på exotisk planka, eventuellt fika samt tårta i församlingshemmet efter dopet, och håller på till kanske 17-18 tiden... OK?


     


    Men sen då?


     


    Vi tänkte åka hem då och vill då gärna göra nåt kul på kvällen, spela spel eller grilla eller vad som helst. Men alla kan ju inte komma, får inte plats.


     


    Förstår någon mig?

  • LyckligBrud2010
    Hannaz skrev 2009-03-26 17:39:28 följande:
    Alltså jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med, vi kan inte göra ert hus större och vi känner inte era vänner och vet inte hur många som kan tänkas vilja hänga med er hem och vad de uppskattar för lekar osv. Jag tycker gott ni kan dra ut på församlingshemmet till 19 eller nåt. Ha lite fördrink/bål (alkoholfri antar jag att det får bli) äta mat (smörgåstårta eller vad sjuton som helst) och ha fika och tårta där. Kanske lite lekar/uppdrag till gästerna. Vad ni sen vill göra på kvällen och hur många ni kan knöka in i ert hem kan ni nog bestämma bäst själv.
    Tack för råden.
  • LyckligBrud2010
    GbgHelena skrev 2009-03-26 17:55:23 följande:
    Nyfiken... vad är exotisk planka?
    Många som har catering brukar ha exotiskt planka.

    Det är 3 olika köttsorter, smör och bröd, potatisgratäng eller potatissallad och massa exotiska frukter samt grönsaker...

  • LyckligBrud2010
    GbgHelena skrev 2009-03-26 22:43:33 följande:
    Jaha, det lät ju gott. Jag såg nåt ur Robinson framför mig :)
    Hihi, nja äckliga ödlor och ormar klarar jag mig ifrån :P
  • LyckligBrud2010
    Humle Dumle skrev 2009-03-27 07:58:41 följande:
    OK nu förstår jag det var bara så otydligt då du skrev en massa att din omgivning ställer krav angående hur ett bröllop ska vara. Du skriver att du inte vill ha en sen fest med massa dunka dunka utan du vill kunna åka hem och natta dina barn i lugn och ro. Det förstår jag om du kommer ha en 3 månaders bebis. Skulle det inte vara bra att bara avrunda festen vid 19 tiden? Då behöver du inte känna press att ni måste ha en dyr bröllopsfest som dina gäster verkar förväntas av.Om ni inte vill avrunda vid 19 tiden kan ni alltid vara ute och spela kubb eller något i den stilen utanför församlingshemmet. Fast det beror på vart i Sverige du bor någonstans för midsommar brukar inte vara den varmaste tiden på sommaren. Du skriver om något grillat, tror inte att man som finklädd vill grilla. Blir det inte kaka på kaka att först äta och sedan äta igen?_________________________Min personliga åsikt: Då du beskriver ert drömbröllop verkar det som att ni vill ha en bröllopsfest men att det inte går då ni har två små barn. Sedan gick jag in i din presentation och där har du skrivit att ert år blir 2009 och 2010? Vad är det som händer 2010? Sedan heter du 2010 i ditt nickname? Hade ni tänkt att gifta er 2010 istället som det står i din presentation?Varför inte vänta med ert bröllop till nästa år? Så hinner ni att planera i lung och ro och få den mysiga och personliga känslan som ni verkar eftersträva. Då kan ni hyra en fin lokal istället för att vara i församlingshemmet. Där kan ni samla era gäster för en lugn bröllopsfest med en trubadur i lagom anda. Då kan ni gifta er senare tidpunkt, både klockslag och en varmare månad också (för då kan ni ev. ha en trädgårdsfest med partytält) om ni vill eller göra precis hur personligt ni vill. Jag tycker att man har mer möjligheter att göra sitt bröllop mer personligt om man inte har dop då dop brukar ske i kyrkan sedan har man dopfika och thats its. Med bröllop kan ni styra och bestäma exakt hur ni vill ha det och jag tror att ni kanske behöver några mer månader att bestämma vad egentligen ni vill ha så att ni inte ångrar er då ni verkar så osäkra med vad ni vill ha. Men det är bara vad jag tycker och som jag kan tyda då jag läser ditt inlägg. Självklart gör ni som ni vill men för att kringgå ert problem skulle det kanske vara lättast för er. Sedan får ni dopet mer högtidligt som ni önskade för då kan ni gifta er borgligt med alla gäster om ni så önskar er eller varför inte resa iväg bara din familj i en romantisk idyll och gift er i solnedgången, då behöver ni inte känna massa krav att ha en fet bröllopsfest efteråt och alla förstår att de inte kan närvara vid vigseln om ni åker iväg... Om ni har som ni hade tänkt er har ni tänkt att det kanske blir lite mycket att ha två högtider under samma år eller så där efter varandra... Men ni gör som ni vill men då kan ni få det där drömbröllopet som ni vill ha utan att det kostar skjortan och att ni inte ångrar er efteråt då ni verkar så osäkra vad det är ni egentligen vill?Hade jag haft en 3 månaders bebis skulle jag inte vilja ha ett bröllop utan då skulle jag vilja ägna all min tid åt barnet (men nu är jag en planerare ut i fingertopparna & allt vad jag tar för mig vill jag planera noga) utan då skulle jag sträva efter lugn och ro och tagit bröllopet senare där jag & min man kan stå i centrum utan att ta fokus från barnet. Men det är bara vad jag skulle vilja göra som nybliven moder. Hoppas att detta inlägg kan hjälpa er att komma i underfund vad egentligen ni vill ha och att ni kan få ert drömmars drömmar bröllop, för en billig peng & där inte er omgivning sätter krav på ert bröllop och att jag hoppas ni får ett drömbröllop som kommer spegla er och er kärlek!! Lycka till!

    Alltså grejen är som vi tänkte från första början just det här med att köra borglig vigsel samt sedan bjuda släkt och vänner på mat, detta för att avdramatisera bröllopet och inte behöva känna så press på bröllopsfest och dyligt. Det jag saknar är att sen på kvällen då barnen somnat (iaf den äldre) att man ändå slipper sitta ensam hemma utan att man kanske har bjudit hem några kompisar eller några från släkten som spelar spel eller dyligt.. liksom umgås och har skoj.

    När vi började planera bröllop så hade vi stoooora planer, vi fantiserade om stort bröllop med många gäster, 3-rätters och ha urkul bröllopsfest i dagarna 3 (typ), och tänkte vi måste nog planera länge och spara, så 2010 blir det senast. Alltså inte snåla in på saker utan få de drömbröllop som alla vill ha. Men när vi gjorde budgeten insåg vi hur mycket ett sånt kalas kostar, och det är inget som vi känner att vi vil lägga på en dag, även om det är bland de finaste dagarna i ens liv. Vi räknade om budgeten flera gånger och vred och vände på alternativen för att få ner konstnaderna men då de iaf skulle hamna på minst 50000kr så kändes de inte bra.

    Vi har nu andra bebben på väg (planerad födels igår men vill inte ut) och hus som vi håller på att renovera. MEN även om vi hade varit utan detta hade vi inte velat lägga så mycket på bröllopet, det var ju först när vi gjort en grundlig budget vi insåg att "många bäckar små" blir en flod.

    Att ha mer tid att planera till 2010 är väl en sund tanke, men då vi inte tänkte köra ett traditionellt bröllop utan mer en blandning på stor bjudning på mat (eftersom det är så många som kommer, totalt ca 50 pers isf om vi slår ihop bröllop/dop), och sen eventuellt bjuda hem lite folk på kvällen för trevligt umgänge med spel eller grillning eller vad man nu kan komma på. Känns bara så trist att fara hem efter församlingshemmet och sitta ensam hemma.

    Jo vi tänkte till igår efter alla tips i tråden, och det kanske inte är så smart att köra 2 högtider 2 helger i rad... Så vi klurade en massa igår och kom på en ny lösning (en klart än men iaf). Vi funderar nu på att kombinera bröllopet med dopet som är helgen efter midsommar. Jag kommer leta en klänning med nån färg så man avdramatiserar det traditionella bröllopet med vit klänning. I inbjudan skriver vi nåt i typ med "i samband med ...:s dop så viger vi oss...., efter bröllop/dop så bjuds det på buffe och tårta i församlingshemmet).. i och med det så förstår alla att det inte blir någon bröllopsfest efteråt utan att det är klart där. Sen de som vi vill bjuda hem sen, det är där skon klämmer, man vet ju inte vilka man vill bjuda, familjen kanske lika väl vill vara hos oss på kvällen som våra vänner... ska diskutera med mamma (hon brukar ha mycket idéer, men måste vänta tills vi bestämt oss klart först hur vi vill ha det)

    Jag har inga problem allt med att gifta mig när man har småbarn. Hade jag varit en partyfreak som promt måste ha bröllopsfest och party hela natten lång, hade de inte funkat.. men de känns som man växt ifrån sedan man fick barn. Jag har hellre lugnare tillställning. Jag är en planerare också ut i fingertopparna, men det finns gränser :P

    Vet inte om jag varit otydlig på någon punkt nu, men har försökt vara så tydlig jag kan.

  • LyckligBrud2010

    Jo det är lätt att ändra i tänket då man får mycket bra ideér. När man sitter och klurar själv fastnar man lätt så BT är toppen.

    Nä man kanske kan få det till billig peng utan att det kostar skjortan, men det ska ju inte kännas snålt och second hand heller. Det alternativet som jag nämnde som sista idé känns ändå bra, det blir mer påkostat än om vi bara kört dop (med dopfika, samtidigt får alla vara med och se oss vigas (känns på sätt och vis roligare än om vi kört borglig 2 minuters med 2 vittnen) och man kan ändå ha trevlig hemma på kvällen, man kan lägga barnen i sina egna sängar och ändå vara med sina nära och kära och umgås.

    Jo kan vara en idé att ha partytält på gården, men då man inte vet om 10 kommer eller om alla kommer så är det svårt. vi har en enplanare med källare (källaren under renovering så där kan man inte vara) på ca 110kvm per plan.. och är mest vardagsrum+matrum+ kök man kan umgås i. Man kan säkerligen klämma ihop 20 pers inne utan att gå på varann men så mycket mer känns kanske tight.

    Att planera dop är ju ganska likt bröllop på sätt och vis. Döpte ju första barnet hösten 2007 så har kvar lite planering i huvet :P. Man ska hitta finkläder, man ska komma på dukningen och vad man ska bjuda på, vilka man ska bjuda in och göra inbjudningskort + tackkort sen. dopprogram gjorde vi också förra gången. Så i skillnad om vi nu slår ihop bröllopet med dopet är att man kanske väljer en liiite finare klänning och bjuder på mer mat än bara dopfika i församlingshemmet. Dukningen ska ju göras isf men man kanske inte har nappar på servetterna ;) I inbjudan så skriver man ju ihop vad man tänkt att det blir både ock så man gör ju inte skillda inbjudningar. Tackkorten kan man oxå göra tillsammans.. eller 2 kort som man skickar i samma kuvert sen om man känner för det.

    Jag hoppas denna sommar blir lika fin som förra sommaren. Bor i örnsköldsvik, 60 mil norr om stockholm. Vi hade högsommarvärme på sista april, satt ute och solade till 8 på kvällen... är ju en dröm förstås men jag hoppas det är så fint runt den 27 juni iaf :P

    Jag vill helst inte vänta längre på bröllopet. Är ju mycket annat som gör det hela viktigt. Tex sånt där trist som pappersgörat, men om vi är gifta så skyddar vi våra barn också. Sambon kan de där mer med jurudiken så kan inte gå in mer exakt så.

    Undras vart man kan hitta fina klänningar men ändå inte känns som riktig brudklänning eller bal? kikar runt på tradera bland annat men svårt det där.

  • LyckligBrud2010
    isop skrev 2009-03-27 09:29:08 följande:
    Om man skriver att man bjuder på kaffe och tårta i församlingshemmet efteråt försvinner väl alla överspända förväntningar om röj hela natten? Jag tror inte att du behöver klä dig i väldigt enkla kläder om du inte vill. En vacker, enkel brudklänning tycker jag kan funka utmärkt, det är inte det som avgör hur stor festen måste vara. Det tycker i varje fall inte jag.Nixa har många fina brudklänningar som inte är så marängiga.
    Nä det var därför jag skrev typ så som förslag i inbjudan. Då borde inte gästerna ha förväntningar på bröllopsfest utan att det blir "bara" detta i församlingshemmet.

    Jo det är sant, man kan ju ha enklare vit klänning men det jag är rädd för är att en vit enkel klänning kan kännas nästan för enkel, då kan en klänning med lite färg göra pricken över i:et.. eller tänker jag galet?


     


    Jag gillar utsvänga klänningar (då jag kikat runt på brudklänningar), de raka som händer bara rakt ner känns lite trist,  (helst då man har en päronrumpa {#lang_emotions_tongue_out})


    Tycker också att kör vi för enklare bröllops som vi nu funderar på så vill jag inte lägga 2000kr på en brudklänning (om man nu kikar på traderas priser) utan kan tänka mig ha en kortare klänning lika väl samt i färg. Tycker nästan att 500kr räcker, för kan ju annars lika väl köpa en vit klänning på M&M eller KappAhl när de släpper sina examensklänningar....

  • LyckligBrud2010
    isop skrev 2009-03-27 09:35:10 följande:
    Den här kanske kan vara något?www.keepmeinstitches.biz/maid3449.htmJag har hittat den via en annan medlem här på forumet och tycker att den är väldigt fin. Finns i många olika färger. Jag ska dock inte ha den själv.
    Mm den var jättefint, men den färgen passar jag inte i, jag är så blek i huden tyvärr. Minns från när man tog studenten och var och provade balklänningar, då testade man ju massa olika färger för att se vad man trives i och i den färgen såg jag ut som ett spöke. Jag måste ha lite mer starka färger, som vinröd eller mörklila i varm ton eller liknande. Men samtidigt så vet jag inte om det passar med sådana färger... vill helst slippa vinrött då 2 i vår bekantskapskrets hade vinrött som färgtema på sina påkostade bröllop... vill inte apa efter. Utan vill hitta något som ingen annan haft :)
  • LyckligBrud2010
    Humle Dumle skrev 2009-03-27 09:38:59 följande:
    Är det så ni vill köra så tycker jag att ni köra med det konceptet. Blev bara lite förvirrad då du igår skrev att ni ville gifta er borgligt och idag kyrkligt och så... det är därför som jag bara tycker att ni verkligen ska fundera vad ni vill ha utan att det ska bli jäktigt. Sedan är alla brudpar olika vad man vill spendera pengar på. Jag om min sambo tjänar bra båda två och för oss är 50 000 inte så mycket pengar och vi har råd och vi vill ha ett underbart bröllop som både är minnsevärt och roligt både för oss och våra gäster. Sedan är det inte allas drömmar att ha ett stort bröllop men vi vill ha det så och tycker det ska bli roligt att få klä upp oss ordentligt och fira med pompa och ståt med våra vänner och släkt. Känner mig lite nedvärderad att det skulle vara fel med ett stort bröllop bara för att ni inte har det.
    Var absolut inte min mening att du skulle uppfatta mig så, jag ber om ursäkt isf. Självklart ska man ju lägga de pengar man vill på sitt bröllop, nu tycker inte vi att vi har den möjligheten eller lusten då vi har så mycket andra utgifter som känns viktigare i långa loppet.
  • LyckligBrud2010
    Humle Dumle skrev 2009-03-27 11:52:14 följande:
    OK vad bra kändes som påhopp att ni inte har råd med bröllop så klankar du ner vi som har råd att anordna stort bröllop.Ja just de ni har haft dop förrut då vet ni hur man gör. Jag vet inte om det brukar vara kallt uppe i norrland vid juni här brukar det vara mycket blåsigt och kallt vid juni så vi vill behöva frysa under ett bröllop det vill väl ingen.Sedan har många börjat sin semester vid den tiden och vill åka iväg därför kommer vi att ha bröllop sensommaren då vi vill att så många ska kunna närvara vid vigseln. Nu är tiden när folk börjar planera sin semester och har ni många gäster som inte bor i er stad är det viktigt att de får sin inbjudan i god tid det är därför som jag kan tycka att 3 månader kanske blir för tajt om ni ska hinna med att njuta barnafödandet och all bröllopsplanering. Blir väl fel att skicka ut inbjudningarna innan barnet är fött. Ni kanske ska överraska alla att ni ska gifta er i samband det dopet? Då behöver ni inte känna någon press att ni måste ha en fet bröllopsfest. Att vänta med bröllop är inte fel, förstår juridisk att man gärna vill gifta sig men sån stor ändring blir inte då det finns sambolagen. Tryggheten finns inte i att man är gift eller inte utan det finns i kärleken till era barn.
    puffar upp tråden igen

     


    Vi har inga långväga gäster så det är inga större problem där. Och sen är det så tycker att de som inte kan komma, kan inte komma helt enkelt. Vi tänker skicka ut inbjudningarna så fort vi har allt klart, så de kommer nog ha god tid på sig iaf, här uppe så har man knappt börjat sin semester vid midsommar oftast.

Svar på tråden Massa frågor om borgligt bröllop? Behöver alla tips man kan få