• carolaj83

paris

i sep ska jag o min familj åka på en kort bröllopsresa till paris, ingen av oss har tidigare varit där

de vi främst ska göra är att besöka disneland...

vill ha lite tips på saker vi brde göra, ställen vi borde besöka...

shopping galen jag är vill jag gärna ha tips på billiga o bra butiker med barnkläder, leksaker

nån som vill dela med sig?

• Svar på tråden paris
  • aalexandra

Ni borde även besöka eiffeltornet, mest bara för att det är en sak man "ska" göra. Men det är maffigt.
    Sen finns ju även de andra turistgrejerna som louvren,sacre coeur och triumphbågen. Den sistnämnda tyckt dock inte jag var så mycket att hänga i julgranen, menmen man kan väl gå därförbi.

Paris är ju inte känt för att vara billigt men visst finns det guldkorn även där.
    Champselysee (stavning?)är en gata som har en massamassa affärer, men inte är det billigt inte.
    Varuhus som printemps och vad tusan hette den andra.. Jaja, är väl ok, inte jätebilligt där heller =)
    Det finns även en (kanske jättemånga) butik som hette något i stil med tatu, TATI förresten var det, dom är billiga. Påminner väldigt mkt om h&m.

LAFAYTTE hette det andra varuhuset.. Det finns ALLT i dessa butiker. Lite som coop här hemma ;)
    Jag tyckte mest om att handla i galleriorna utanför paris, dock var jag inte på jakt efter barnkläder eller leksaker när jag var där sist.. Så det har jag hemskt dålig koll på.
    Paris är jättehärligt, men det är en stoooor stad. Med allt vad det innebär. Har många vänner som mist en plånbok eller två där.. Kan vara bra att ha md sig i tankarna.
    Men det är en orolig stad att bara strosa i, mmm!!
    Trevlig resa!

• lecaroline

Uppe vid montmartre runt Tati finns det massor med små butiker som har billiga kläder och sovenirer.
    Leksaker hittar man i de stora varuhusen som Carrefour. Är inte billigare eller roligare än hemma tyvärr..
    Les Halles är ett jätte shopping center men inte så bra priser. Då är det bättre att gå ut och titta i butikerna runt omkring.
    Och det allra billigaste är de berömda marknaderna som dyker upp över allt. Kolla med turist informationerna om dessa.

det man ska göra om man har ont om tid. Det är att åka runt i turist bussarna. Man löser en biljett på morgonen och kan åka hela dagen, gå av där man vill och på igen Tar hela dagen!!

• aalexandra

åhh marknaderna ja.. Dom hade jag glömt, jag brukade varje lördag tror jag det var åka på marknaden i saint-germain-en-laye. Kanske inte det bästa, men jättetrevligt. Mat är dock det enda jag minns därifrån ;)

• carolaj83

supertack för alla tips

• wiicky

Jag skulle vilja tipsa om Montparnasse, i södra delen av Paris. Där är det mysigt att gå runt, det finns lite olika butiker och det andra Lafayette ligger också där. Där ligger också trädgården Jardin du Louxembourg som är väldigt trevlig att gå och strosa i med en glass eller så, om man ska dit på sommaren.
    Vill ni äta på en ganska billig restaurant i Monparnasse rekommenderar jag Pasteur Café på Boulevard du Pasteur. Mums...
    Ha så roligt. :)

Svar på tråden paris