• solhatten

Hur göra vid dödsfall inom familjen?

Min svärmor gick bort i förrgår. Vi har planerat bröllop den 1/8 sedan 8 månader tillbaka. Gästerna är informerade med save the date, men inbjudningarna skulle skickas i veckan.

Nu vet vi inte vad vi ska göra. De vi pratat med tycker vi ska genomföra det som planerat. Svärmor hade velat det. Vi har sagt att vi inte vill ha hennes begravning i samma kyrka som vi gifter oss i. Men nu tex när jag är ledsen tänker jag om man kommer orka?

Om ni tycker jag verkar kall när jag skriver är det för jag inte orkar gå in mer på djupet.

Någon som har erfarenheter av något liknande? hur har det gått?

Vi tänkte ev skicka med en lapp i inbjudan till de som kände henne (ca 60 av 80 gäster) att vi önskar att vi tillsammans kan göra en glädjens fest för det var vad vi tror svärmor ville alra helst...

• Svar på tråden Hur göra vid dödsfall inom familjen?
  • RhjärtaJ

Tråkigt med det som hänt.
    1/8 är är ju ett tag kvar till, jag tycker inte att ni behöver ställa in!!

• Lady o Lufsen

Beklagar sorgen och saknaden!!

Bröllopet står ju först om ca 4 månader- det kommer att gå bra!

Fint av er att lägga med en lapp om att det trots allt ska bli en fin och ljus fest!

• NaemiNose

Jag tror att din svärmor hade velat att ni gjorde det NI känner att ni kommer må bäst av.

Jag beklagar verkligen.

• FiaoJonny

Beklagar sorgen!

Jag tycker att ni ska fullfölja era planer. Du skriver ju att det var vad svärmor skulle ha velat.

Att lägga in ett litet kort i inbjudningarna låter väl alldeles galant. Då hedrar ni henne samtidigt som ni tar bort den skuld som verkar finnas där (utan att den egentligen behöver göra det - fast det är så man känner ändå.. är du med? :)).

Eftersom begravningen av henne (antar jag) kommer ske före bröllopet så har förmodligen den största sorgen lagt sig och folk i hennes och din blivandes familj kan nog vara i behov av något positivt.

Det viktigaste är att ni känner er nöjda med ert beslut och att ni inte känner någon ångest kring erat bröllop. Och tänk på det du sa, att hon ville att ni skulle gifta er.

All lycka!

• bongen80

vad tråkigt

Men gör henne lite delaktig ändå, ni kan ju spara brudbuketten o lägga på hennes grav efter bröllopet. Om ni inte hemskt gärna vill spara den själv såklart.

Ha ett ljus tänt för henne på festen eller i kyrkan. Om det känns bra

• solhatten

tack för alla fina ord=)

Klart vi vill gifta oss! men för tillfället känns det som att det kommer blir väldigt jobbigt och känslosamt att tända ljus och så. Jag vill inte att vioch gärsterna ska gråta av sorg utan av glädje! Men som sagt det är faktiskt ganska lång tid kvar.

• passionsblomman

Mina varmaste tankar till dig och din sambo i det här svåra!

När du vet att din svärmor kände och önskade att ni skulle gå vidare med era planer, känn dig då trygg i att göra det!

Det kan säkert också vara en hjälp i sorgen att ha detta att ta tag i och genomföra. Jag tror det kommer bli en fin dag för er, även om saknaden såklart kommer att finnas där.

• Persianbride2009

Jag beklagar det som har hänt... jag hade ställt in. Hade aldrig kunnat tänka mig fest och bröllop om någon av våra föräldrar gick bort. Jag ställde in förra året då min kusin gick bort, det var 4 månader innan bröllopet och då var lite osäker men det känndes ändå inte rätt.

Lycka till hur du nu bestämmer att göra.

Kram!

• GbgHelena

En kort tid efter att en nära släkting till mig gick bort (hastigt och tragiskt) skulle min systerdotter döpas. När släkten samlades kände vi alla ett väldigt hopp. Det kändes fint att mötas kring något positivt, att ta nya tag.

Eftersom den akuta sorgen förmodligen har lagt sig när ni gifter er kan ni säkert prata glada minnen om henne utan att det känns ledsamt. Ni kommer få en jättefin bröllopsfest!

• lojeli

Jag tycker ni ska genomföra era planer.

Min mamma låg för döden samtidigt som min syster gifte sig. Det var naturligtvis jättejobbigt för alla berörda, men eftersom mammas sjukdom kom så snabbt och bröllopsplanerna redan hade börjat kommit långt när mamma hamnade på sjukhus, fanns liksom ingen återvändo. Mamma ville absolut inte att hennes sjukdom skulle påverka planerna.

På något sätt blev det väldigt fint. Bröllopet blev en symbolik för att livet går vidare...

Mamma dig tre dagar efter bröllopet.

Nu när ag planerar mitt eget bröllop har jag och min m2b bestämt att vi ska ha två ljus tända på altaret och att prästen ska tala om att ljusen symboliserar två personer som vi gärna velat ha här; min mamma och hans pappa.

Svar på tråden Hur göra vid dödsfall inom familjen?