• nni

Toastmadame/värdinna?

Hej! Jag behöver råd.
    Har fått höra nu efterhand när inbjudningarna är ute och "toastmadames" är valda. Att man inte kan ha samma person som agerar toastmadame som agerar värdinna?
    Vi har tänkt ha 2 toastmadames, som e tillfrågade och tackat ja. Men kan de vara sk värdinnor också, ta emot gäster, svara på frågor osv...? Samt att då som toastmadames hjälpa till att hålla i lekarna och tal?
    Vi valde just 2 st Toastmadames/värdinnor för att 1 st inte ska ta på sig för mycket. Kan tillägga att det e ett mindre bröllop, för ca 50 pers. Vad tycker ni?? Hur gör ni??

• Svar på tråden Toastmadame/värdinna?
  • nni
    didis skrev 2009-03-27 09:42:06 följande:
    Jag och maken var värdinna resp värd på vårt bröllop, ingen annan. Och vi hade en toastmaster.Varför inte ha även toastmastrarna som värdinnor? Då kan folk direkt anmäla tal till dem. Era föräldrar kommer säkert också att få svara på massa frågor eftersom de förväntas vara ganska insatta så de kan kankse vara med och ta emot folk?Jag tycker med andra ord att det verkar vara en bra idé att ha toastmastrarna som värdinnor också. SÅ himla formellt behöver det väl inte vara?
    Det e sant, det behöver inte va så formelt. Speciellt itne när det e "dom närmaste" vi bjudit. E mest dom äldre (min mormor och morfar) som ifrågasatt. För det SKA vara indelat, si och så... Våra toastmadames/vänninor e våra mammor som vi kan anförtro oss åt helt o hållet. Men de tyckte att någon annan kan hålla i just skålandet o talen.
    Hur har ni andra gjort?
  • nni
    Superälsklingen skrev 2009-03-27 09:46:17 följande:
    jag och min sambo var värdar/toastmasters på ett bröllop i höstas och nu när vi gifter oss så har vi fyra kompisar som värdar/toastmasters. det behöver inte bli svårare än du gör det. huvudsaken är att dina toastmasters och du är överens om vad de ska göra.
    Okej, nej vi vill ha det ganska enkelt o flexibelt. Men samtidigt så undrar man eftersom vi inte varit på många bröllop och vill ha andras åsikt. Jag har nog varit på 1 bröllop.
  • nni
    didis skrev 2009-03-27 10:00:08 följande:
    Klart era mammor skall hålla i talen! Det var ju jättecharmigt att ni valt just era mammor till värdinnor och toastmastrar!!Det kommer att ge en personlig och familjär stämning, det är jag övertygad om.
    Ja det KÄNNS helrätt som vi planerat. Men började undra nu för det blev ifrågasatt av personer som står mig väldigt nära. Och vi har som sagt inte varit på många bröllop för att jämföra. Vi kör nog på det ändå ! Tack för uppmuntrande ord!!
  • nni
    prinsalbin skrev 2009-03-27 17:42:01 följande:
    Hej vad är brukligt att det förväntas av ett värs par?
    Det e väl att ta hand om gästerna, alltså visa dom vägen till festlokalen, hälsa alla välkomna, svara på frågor osv...
Svar på tråden Toastmadame/värdinna?