• Fia och Alex

Krabi/Phuket?

Vi funderar på vår bröllopsresa!

Har kikat på Thailand å då mest Krabi och Phuket. Vad tror ni? Nån som vart där?
    Vi vill ha både strand (vilket väl finns överallt där...!?) men gärna massa shopping å mycket utflykter på egen hand ut till olika öar osv... Var tror ni skulle passa oss bäst?

Mvh Fia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 19:59
    Kikar även på Vietnam... Nån som vart där?

• Svar på tråden Krabi/Phuket?
  • Hofsan

Helt klart Krabi. Har bott på både i Phuket(Karon beach) o Krabi(Ao Nang) och har bokat resa igen men denna gången blir det så långt söderut man kan komma(Koh Lipe bland annat)
    Phuket är som Mallis och mat samt utflykter är dyrare i Phuket fast man prutar.
    Krabi har otroligt vacker natur och det är bra shopping i Ao Nang(bla märkeskopior, skor osv)och supergod mat. Det bästa är att man lätt kan ta sig med longtailbåtarna för en billig peng ut till otroligt vackra paradisöar som Chicken island, Bamboo, Poda, Phi Phi osv. Bra snorkling och avkoppling. Du kan kolla lite bilder jag tagit här om du kan se dem men det tror jag du kan:
    www.facebook.com/profile.php&v=photos&viewas=626088505#/album.php?aid=64724&id=626088505

• Red Scarlet

Ååh vad härligt att du Hofsan precis beskrev resmålet vi skulle åka till (Aonang) så fint.

Vi har också hört att just Phuket är väldigt 'turistigt' och det är bättre lite utanför vid kusten. Vid Ao Nang där vi ska bo är det ganska stenig strand, men meningen är ju att man ska kunna ta sig med billig båt därifrån hur lätt som helst till kritvita sandstränder och laguner, det verkar coolt!

• Hofsan

Ni kommer få det härligt. Det jobbiga med Ao Nang är skräddarna som hela tiden kallar på en -Madame, madame we have nice dresses only for you....hehe
    Ao Nang stranden är inte stenig bara lite mörkare sand och längst bort till vänster är bra att bada om man inte vill åka iväg någon dag. Där är tom apor ibland.

• Red Scarlet
    Hofsan skrev 2009-03-28 18:07:10 följande:
    Ni kommer få det härligt. Det jobbiga med Ao Nang är skräddarna som hela tiden kallar på en -Madame, madame we have nice dresses only for you....heheAo Nang stranden är inte stenig bara lite mörkare sand och längst bort till vänster är bra att bada om man inte vill åka iväg någon dag. Där är tom apor ibland.
    Aha, okej trodde stranden var jättedålig men vad skönt då kan man bada där med om man vill. Haha apor vad roligt! Jo jag är förberedd på alla som kommer ropa på en och vill att man ska köpa saker, men ska försöka lära mig att säga "nej tack" på thailändska, har hört att thailändarna uppskattar det ist för att bara ignorera alla eller säga "NO!"
  • längelevekärleken

Det är ca 3 timmars bussresa mellan de båda ställena och hade jag vart ni så hade jag valt att resa till Krabi och sen åkt till Phuket för att shoppa, det finns mer butiker där. Lycka till!

• Hofsan

Eller Krabi town. Billigare shopping och kortare restid dit.

• Fia och Alex

Ååh tack för alla svar!! Känns som det lutar åt Krabi nu. Ao nang har vi kikat på... Låter underbart som ni säger!

Vi kikar även lite på Vietnam, någon som varit där?

• ElinPierre

Ao Nang helt klart! Under våra 5 veckor i Thailand stannade vi nästan en hel vecka i Ao Nang men bara en natt på Phuket- trots att vi bokade 2 när vi kom.. USCH!

• GbgHelena

Vi var på Railay för två månader sen. Railay är en halvö 10 minuter från Ao nang. Det var otroligt mysigt! Lugnt, avslappnat, inga bilar. Vacker natur, bra strand, apor, försäljarna var inte alls påhängsna. Vi åkte med Fritidsresor och bodde på Railay Bay Resort.

Det går ju fort att åka över till Ao nang för att shoppa och till öarna runt omkring på utflykter.

• lottis77

För ett år sedan var vi på en kombinationsresa till Krabi och Koh Lanta. Tyckte det var lagom med en vecka på varje ställe. Kan rekommenderas om det är till Thailand ni vill åka!

Svar på tråden Krabi/Phuket?