• Fia och Alex

Krabi/Phuket?

Vi funderar på vår bröllopsresa!

Har kikat på Thailand å då mest Krabi och Phuket. Vad tror ni? Nån som vart där?
    Vi vill ha både strand (vilket väl finns överallt där...!?) men gärna massa shopping å mycket utflykter på egen hand ut till olika öar osv... Var tror ni skulle passa oss bäst?

Mvh Fia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 19:59
    Kikar även på Vietnam... Nån som vart där?

• Svar på tråden Krabi/Phuket?
  • lottis77

Har också varit i Phuket 2 gånger, men det är grymt expolaterat och en hel del prostituion....

• Danielaa

Vi funderar på Ao Nang, verkar väldigt mysigt å bra å göra utflykter från verkar de som, ser ut å ligga rätt nära andra turistorter oxå som man kanske kan göra dags-utflykter...?

• Therese 83

Jag åker till Karon beach för tredje gången efter att ha besökt Krabi i januari. Min sambo och jag gillade inte alls Krabi lika mycket. Då vi var i Krabi var vattnet smutsigt och stränderna var inte lika fina som vi hade hoppats på.
    Vi älskar Phuket eftersom man har ett större utbud av shopping samt restauranger, dock är det lite dyrare menn för vår del är det helt klart värt det. Visst förekommer prostutition med det gör det i Krabi också.

Lycka till med att välja! :)

• Fia och Alex

Har hört så mycket olika nu... Vissa säger att shoppingen är usel i Krabi och andra säger att det finns massor... Märkeskläder (kopior), väskor mm... Vad säger ni som varit där? Skulle vara kul med massa shopping oxå! Krabi är ju väldigt lockande med alla små öar osv... Men hur är det med shopping och mat?

• GbgHelena

Fia och Alex: Maten tyckte jag var helt fantastisk. Verkligen bästa thaimat jag har ätit! Shoppingen var ok. Jag har inte varit i Phuket så jag har inget att jämföra med. Många affärer sålde samma grejer: märkesväskor (kopior alltså), sommarklänningar, skor, saronger, t-shirtar... Själv handlade jag tre klänningar, en kjol, ett par väskor, två saronger (bra att ha på stranden).

Krabi ska ju vara lite mer genuint. Eftersom stränderna är naturskyddade finns det inga solstollar eller parasoller på stränderna. Känns inte riktigt lika exploaterat. Såg inga prostituerade heller. Vi var i och för sig inne i Ao nang bara en kväll. Annars höll vi oss på Railay...

• Therese 83

Vi upplever att det är lättare att shoppa på Phuket. Det finns varuhus samt marknader. Utbudet i Krabi tyckte inte vi var så bra. Det samma gäller maten vilken vi också tycker var bättre på Phuket. Du har ett ganska litet utbud av restauranger i Krabi vilket finns överallt i Phuket.

Fia och Alex skrev 2009-04-02 23:44:25 följande:

Har hört så mycket olika nu... Vissa säger att shoppingen är usel i Krabi och andra säger att det finns massor... Märkeskläder (kopior), väskor mm... Vad säger ni som varit där? Skulle vara kul med massa shopping oxå! Krabi är ju väldigt lockande med alla små öar osv... Men hur är det med shopping och mat?
  • GbgHelena
    GbgHelena skrev 2009-04-03 08:46:39 följande:
    Fia och Alex: Maten tyckte jag var helt fantastisk. Verkligen bästa thaimat jag har ätit! Shoppingen var ok. Jag har inte varit i Phuket så jag har inget att jämföra med. Många affärer sålde samma grejer: märkesväskor (kopior alltså), sommarklänningar, skor, saronger, t-shirtar... Själv handlade jag tre klänningar, en kjol, ett par väskor, två saronger (bra att ha på stranden).Krabi ska ju vara lite mer genuint. Eftersom stränderna är naturskyddade finns det inga solstollar eller parasoller på stränderna. Känns inte riktigt lika exploaterat. Såg inga prostituerade heller. Vi var i och för sig inne i Ao nang bara en kväll. Annars höll vi oss på Railay...
    Ha ha, solstolar menade jag, inte solstollar :)
  • Hofsan

Håller med om det där med genuint. Och åker man ännu längre söder ut till ex Koh Lipe så är det rena paradiset och verkligen thailändskt. Phuket tyckte vi och vårt sällskap var som vilket charterresemål som helst typ Mallis, Kreta, Rhodos osv med solstolar och parasoll tätt, tätt, ungar som springer över en var man än går eller ligger osv osv.
    Shoppingen är samma var du än kommer(kopior, bikinis, handdukar, solhattar osv) Varuhus finns i Krabi town med samma utbud som i Phuket)men varuhusen är ju inte direkt det man priorieterar när man är i Thailand utan mer nattmarknaderna och småstånden utmed gatorna då det är 10 ggr mysigare att gå där och framförallt mer prutbart. Varuhuset i Patong kan man tex inte pruta i, då blir det jättesura. För riktigt bra shopping ska ni åka till Bangkok. Där hittade vi mycket.
    Vi upplevde manten bättre och framförallt mycket billigare i Krabi samt tuk tuks och taxi.

• Fia och Alex

Patong kikade jag oxå på, såg bra ut. Kanske skulle kombinera Patong och Krabi? För att få både shopping och strand?

• Anna13

Aonang helt klart! Jättefint ställe med mkt öar & utflykter att välja bland. Man kan bla shoppa billiga glasögon. Köpte ett par Gucci med glas för totalt 2200 kr=) Jätteduktiga skräddare (om man undviker de som står och tjatar på gatan). Maten är otroligt god vart man än äter.

• Hubba

Vi bodde längst upp på Kamala strax norr om Patong... inga försäljare, få solstollar, mysiga restauranger och inte alls så turistigt... ett härligt lugn rådde...

• Hofsan

Fia och Alex skrev 2009-04-03 20:16:39 följande:

Patong kikade jag oxå på, såg bra ut. Kanske skulle kombinera Patong och Krabi? För att få både shopping och strand?
    Om du gillar vilda partys och folk som springer efter dig varje minut på kvällen och frågar om du vill gå på pingpong show eller banana show samt gamla gubbar som går runt med unga tjejer så är patong rätt men annars hade jag inte valt Patong. Patong är roligt för 1-2 kvällar. Skitigt är där också.
  • Danielaa

Ooj å vi som funderade på Patong oxå, kombinera de me Ao Nang som vi kikat på innan... Ville ha lite mer liv å rörelse ena veckan å sen lugnare andra tänkte vi. Men hmm, nån me nåt annat förslag kanske? Bankok lockar inte alls...! Kanske nån annan ort på Phuket? Gärna massa shopping å annat skojj!

• miamedknuff

Glöm inte bort att titta på Koh Samui - det är nog det mest idelaliska för smekmånadspar! Annars så har Phuket förvandlats till Kiviks Marknad.
    Tänk på att det finns destinationer som Kambodja (kombinera med Phon Phem, Siemp Reap för besök vid Angkorområdet och sedan basd i Shinoukaville) och Vietnamn ( Saigon och sedan sol och bad vid Phan Thiet eller Phu Quoc) som är mer orört, lika exotiskt och billigare att leva i än Thailand.

Ni kan göra kombination på Malasiya - storstad som Kuala Lupur, regnskog och sol och bad på Langkawi eller Pangkor.

• Fia och Alex

E inte Thailand så billigt som alla säger längre...?

Koh Samui, ligger det på Phuket-ön?

• Anniis

Åk inte till patong där får man fan spel på allt, vi vände efter en kvart som många andra och åkte tillbaka till karon beach.
    Vi har bokat vår resa till ao Nang för möjligheterna att ta sig ut till alla småöar och liknande.

• miamedknuff

Det är billigt i Thailand men bathen har ändå gått upp 20 - 30 % mot den svenska kronan. Vad ni än gör så tycker jag att ni ska undvika Phuketområdet.

Koh Samui är en ö som ligger i Siambukten . Du flyger antigen via Bangkok eller så finns det charterarrangörer som flyger direkt till ön.

Svar på tråden Krabi/Phuket?