Inlägg från: Sundance |Visa alla inlägg
  • Sundance

Hur kom ni fram till er budget?

Jag tycker också att detta med att sätta en budget är jättesvårt. Hur jag än räknar blir det dyrare än vad vår budget tillåter. Funderar på att inte räkna in vigselringen i budgeten faktiskt, utan låta den ligga utanför. Eller så är det bara att lura sig själv. Vi har en budget på 100.000 men hur jag än räknar så får jag inte rum med någon bröllopsresa i den budgeten. Vår hyra av både plats och tält blir riktigt hög men det är så vårt drömbröllop ser ut så här kan vi liksom inte vika oss känner jag. Däremot kommer jag ju ta in offerter på tält från alla möjliga håll. Och så maten och dekorationerna. De blir också dyra.

Här är ett par spartips som jag tyckte var värda att lägga på minnet...

*Gör dina blomsterarrangemang själ. Titta på youtube. Där finns tips om hur du gör enkla men vackra arrangemang. jag sökte på "centerpieces" och det såg faktiskt inte så jättesvårt ut.

*Sprid ut att du letar efter frissör, makeupartist, florist, solist, ja vad det nu är du behöver. Garanterat finns det någon i din bekantskapskrets som känner någon, så att du kanske kan spara några kronor i alla fall om de kan tänka sig att göra det billigare som en goowill-grej. Jag har upptäckt att jag har frissör, makeupartist, kock och sömmerska i min närhet utan att jag visste om det.

*Låt brudbuketten och tärnbuketten/erna bli bordsdekorationer på kvällen. Min brudbukett kommer pryda det bord gästerna möts av, där placeringskorten står utställda.

*Om du inte vill ha betalbar, men inte heller har råd att bjuda på allt, bjud på öl och vin men låt folk betala för drinkarna.

*Servera fint vin till middagen och ett lite billigare i baren senare på kvällen.

*Skippa efterrätten! Låt tårtan bli efterrätten istället.

Kanske inte var direkt spartips du efterfrågade men jag tyckte själv att dessa hjälpte när jag skulle uppskatta vad saker och ting kunde komma att kosta.

Svar på tråden Hur kom ni fram till er budget?