• Nanne84

Infoblad, hjälp! och ris?

Har problem! Vad ska stå med i infobladet? Hur har ni utformat dem? Hur skriver man att de ska meddela om allergier eller vegetarisk mat i samband med att de osar? Och ni som själva har delat ut "ris" att kasta efter vigseln, har ni skrivit detta någonstans? Och hur skriver man det...?

• Svar på tråden Infoblad, hjälp! och ris?
  • 27juni2009

Vi hade ett infoblad baserat på ett abc (hela alfabetet )
    A Allerigier har vi gott om i släkten, meddela ss vid osa så alla mår bra på vår dag.

R Ris har dte varit många diskutioner om under åren, lämna hemma så finns det saker att nyttja på plats

• Red Scarlet

Vi skrev så här:

"
    OSA: Senast den 15 april
    Meddela vid OSA om allergier eller önskemål kring exempelvis vegetarisk mat och alkoholfri dryck."

Alkoholfri dryck innebar lägre kuvertpris för oss. Måste man informera innan om riskastning? Är det inte bättre om någon närstående till er har hand om det och bara delar ut till folk efteråt? Om det finns möjlighet till det? Jag kan tycka att det känns lite konstlat att själv informera om det, typ "Ja och tänk på att vi vill att ni ska kasta ris på oss sedan så vi delar ut påsar till er innan och så får ni kasta det på oss i omgångar när vi går ut!" Själva spontaniteten går ju då förlorad i ögonblicken ;) Måste man skriva ut allt?

• Red Scarlet
    27juni2009 skrev 2009-03-29 15:35:55 följande:
    Ris har dte varit många diskutioner om under åren, lämna hemma så finns det saker att nyttja på plats
    Hah det var ju iof smart formulerat! Jag har inte riktigt förstått den där risgrejen, var väl därför jag inte hängde med riktigt ;)
  • Nanne84

Hahaha, jag tänkte bara så inte alla plockar med sig eget vanligt ris åså delar vi ut såna där små sockerhjärtan att kasta.. för någon skulle ju säkert tänka: Å varför sa de inget!

• Nanne84

[citat]
    Vi hade ett infoblad baserat på ett abc (hela alfabetet )A Allerigier har vi gott om i släkten, meddela ss vid osa så alla mår bra på vår dag.R Ris har dte varit många diskutioner om under åren, lämna hemma så finns det saker att nyttja på plats
    [/citat]

Å det här lät kul, vill gärna ha lite "extra roligt". Får jag låna din ide? Hittade ni saker för hela alfabetet? Tar gärna emot tips för de svåra bokstäverna och de andra med för den delen =)

• Red Scarlet
    Nanne84 skrev 2009-03-29 15:43:41 följande:
    Hahaha, jag tänkte bara så inte alla plockar med sig eget vanligt ris åså delar vi ut såna där små sockerhjärtan att kasta.. för någon skulle ju säkert tänka: Å varför sa de inget!
    hihi jag förstod inte det! Jag är lite trög, tänkte att du ville informera folk om att de SKULLE kasta. Men det är ju jättebra att skriva det innan, så slipper de ta med om ni ändå ansträngt er och gjort så fint! :D Jag tycker du ska skriva något i stil med "Riset kan ni lämna hemma, det finns saker att nyttja på plats!" Om det låter trevligt så. :)
  • Snuttis2

hej
    vi har säkert missat lite med vårt info blad men jag tycker att det blev rätt okej till slut..har skrivit lite allmänt om kyrkan och platsen för middagen då gästerna kommer från flera håll i landet..kan maila den till dig om du vill!!!!

• Fru PB

Vi hade ett ABC..
    Här kommer det

A- Allergier eller annan specialmat? Meddela när du tackar JA!

B- Barn är goa o rara, men denna dagen får dom stanna hemma med ev. barnvakt. Ammande barn är däremot välkomna.

C- Champagne eller mousserande är vad som serveras till fördrink.

D- Dans blir det självklart, både styrdans och disco, så var redo och rocka loss

E- Engångskameror kommer ligga på borden. Använd dessa flitigt!

F- Festen kommer att hållas på Logen i Lund, där mat o dryck serveras.

G- Gemensamt gör vi festen till ett minne för livet.

H- Hittar ni inte till kyrkan eller till festen???

I menyn vägbeskrivningar finns allt ni behöver.

I- Inled konversationer med dina bordsgrannar.

J- JA är dagens ord!!

K- Klädsel: Kostym. Detta innebär ljus eller mörk kostym för herrar. För damer gäller valfri elegant klädsel, tex dräkt, lång eller kort klänning, kjol och fin topp eller elegantare långbyxor, dock ej balklänning.

L- Limhamnskyrka kommer vigslen mellan Tobbe och Anette hållas.

M- Mobiler under vigseln och mottagnings middagen undanbedes. Den som absolut MÅSTE ha på telefonen (mammor, pappor som lämnat barnen hemma) får självfallet ha mobilen på men ombedes då ha låg/tyst ringsignal och ta en tur på utsidan om telefonen mot förmodan skulle ringa.

N- Nyckeln till en rolig fest är glada människor.

O- OSA senast 080606.

P- P eller B återstår att se. Kanske det blir något annat. Det blir dagens överraskning.

Q- Qvinnlig fägring ses till höger om brudgummen.

R- Räkna med att ha en fantastisk rolig och trevlig dag, kväll och natt. Festen varar tills sista man/kvinna går hem.

S- Skålat för mycket? Brudparet tar inte ansvar för några kvarglömda gäster, vi garanterar inte heller att någon annan på festen minns var ni bor....ordna gärna med transport i förväg!

T- Tärnorna är som sagt Ann-Sofi, Lotta och Linda

U- Utomhus får ni vara när ni ska röka. Rökning får EJ ske under middagen utan toastmasterns godkännande.

V- Vals är bruden inte bra på. Så illa att hon slopar den gärna.

W- Whiskey, gyllende droppar kommer garanterat bjudas på denna dag.

X- X-tra näsdukar rekommenderas för den gråtmilde

Y-Yppa gärna era tankar i vår gästbok. Både här och på festen.

Z- Zombies vill vi undvika, så vi rekomenderar; vartannat glas vatten.

Å- Ångerrätt finns inte efter vigseln!

Ä- Älskar varandra gör självklart brudparet. Vi uppmanar även andra att älska varandra denna kväll - lämna alltså eventuellt grått humör hemma.

Ö- Överraskningar under festen är tillåtna bara vår Toastmaster är meddelade innan

• johanna anders

Vi skrev kort och gott:

Övrigt:

Vänligen meddela då ni svarar på inbjudan om ni önskar speciell kost till middagen pga allergier el dylikt.
    Önskas alkoholfria drycker vill vi även veta detta i förväg.

På vår bröllopssida kommer vi att uppdatera all information ni behöver om boende, vägbeskrivning, önskelistor osv.

http://www.brollopstorget...blabla
    behörighetskod: --------

Barn är välkomna i kyrkan, men kvällen firar vi med våra vuxna vänner.

Våra toastmasters för kvällen är:
    Y 070-00000o och
    A 070-000000

• MiaMariaR

Vi kommer nog skriva:
    "OSA 8/7 meddela då även om du har behov av specialkost"

Svar på tråden Infoblad, hjälp! och ris?