• L M N

Byte till gemensamt släktefternamn - smartaste bytet?

Hej,
    vet att det finns många namn-frågor men här en om att ta gemensamt efternamn - som ingen av oss har idag - till gemensamt efternamn.

Jag och min blivande man vill inte "ha" varandras efternamn som gemensamt efternamn när vi gifter oss, men vi vill ha ett gemensamt namn. Vi har hittat ett fint släktnamn, min mormors som ogift, som vi båda skulle vilja byta till - dvs det skulle bli vårt gemensamma. Vill även att vår son som idag heter pappans efternamn ska byta till vårt gemensamma.

- Hur och när gör vi detta på bästa sätt?

Byter jag först och bör jag isåfall göra det nu i god tid innan bröllopet eller kan jag ansöka om att bytet sker på vår bröllopsdag?

När ansöker vi om byte för min blivande man/son?

Något speceillt annat ni vet som är bra att tänka på?

När man skickar in papper om namnbyte till PRV - går namnbytet igen direkt då eller får man hem någon slags bekräftesle på att "ja det går bra att byta, signera så går det igenom"?

Betalar man för person som byter namn?

Har fått fram alla papper som behövs för att skicka in till PRV.

Tacksam för alla svar som bringar lite klarhet i detta

• Svar på tråden Byte till gemensamt släktefternamn - smartaste bytet?
  • Hemlig2009

Vad jag har förstått kostar den 1500 kr för dig att byta. Det är du som har anknytningen så enklast är det om du byter innan. Jag läste att det tar 10 veckor att få bytet att gå igenom, 5 veckors handläggningstid och sedan 5 veckor för att någon ska hinna "protestera".

Sedan byter din blivande efternamn i samband med vigseln.

• trebarnsmamma

Så här har vi gjort/ska göra:

Idag heter jag och våra 3 barn lika!
    Vi vill ta min blivandes mammas flicknamn!
    Min blivande har precis skickat in papper på att byta sitt, och när det är klart skall vi skicka in på barnen, sedan vid vigseln tar även jag det efternamnet!
    På så vis kostar det inget!!!

Men jag vet inte hur det är när namnet är längre tillaka i släkten!?
    Jag ringde till skatteverket o frågade , de var hjälpsamma!
    Lycka till

• MW 090829

Vi tar min blivandes mammas flicknamn. Han har bytt till det nu och det kostade ingenting. Bytet gick snabbt ca 7-10 dagar och sedan får du hem ett papper från skatteverket där det står att det är ok. Jag byter i samband med bröllopet.

Hur det är med barn eller om det skulle skilja sig för att det är mormors namn vet jag ej. Ring till skatteverket så hjälper de dig. Vet ej varför du skriver om PRV om det redan är ett namn som finns?

• L M N

Tack alla för svar!

Vilken skillnad det var i "bytes-tid", 10 dgr till 10 veckor!

Det är väl PRVs blankett man ska fylla i för namnändring? Det trodde jag. Trebarnsmamma/MW090829-har era blivande man sökt namnändring via Skatteverket? Vet ni vilken blankett?

• Hemlig2009

Nej, ska du anmäla till Skatteverket (vi fick tips om att försöka där först då det bara skulle ta 10 dagar och vara kostnadsfritt) så är det deras blankett. Blankett www.skatteverket.se/download/18.61589f801118cb2b7b280004441/763004.pdf

Om det inte går igenom för min sambo (ska ta bort en del av sitt låååånga efternamn) så får vi ansöka till PRV och det kostar då dessutom 1500 kr bara att ansöka!

• Bella83

Jag tror dock efter att själv ha kollat upp det att det kostar att byta till sin mormors efternamn! Då måste man anmäla det till patentverket och det kostar 1500:-

Svar på tråden Byte till gemensamt släktefternamn - smartaste bytet?