• isop

Äktenskapsförord och testamente

Vi tänker skriva äktenskapsförord och vill ha allt som enskild egendom i fall av skilsmässa. Men om en av oss dör vill vi ärva varandra.

Jag ringde nyss och pratade med en advokat, och han sa att man då skrev äktenskapsförord och testamente. Han frågade om vi hade barn och när jag sa nej sa han att vi "kunde tänka på det när det blev aktuellt".

Grejen är att vi nog ska försöka få barn (men vi vet förstås inte om det går), och i fall av dödsfall vill vi ju ärva varandra, och att barnen får vänta på sin arvsrätt tills vi båda avlidit (en av poängerna med att gifta sig, kan jag tycka). Eftersom det kostar en massa pengar att anlita advokat vill vi helst inte göra det regelbundet, utan en gång kan väl räcka.

Men då är det väl inte så smart att skriva testamente? Kan barnen ärva sitt då vid dödsfall? Skulle helst vilja få in hela alltet i äktenskapsförordet så att det funkar tills vi dör eller skiljer oss.

Jag kommer naturligtvis att ta upp detta med advokaten, men jag skulle gärna vilja veta lite mer för att inte råka bli "överkörd" på grund av okunskap och "nöja mig" med en sämre lösning.

Det borde väl inte vara så himla omöjligt att skriva ett sådant äktenskapsförord som vi vill ha? Eller?

• Svar på tråden Äktenskapsförord och testamente
  • anne på grönkulla

Äktenskapsförordet styr bodelning, testamentet styr arvet. Om juristen säger att ni bör ha båda efter att ha hört vad ni vill ha ut av det och hur det ska funka så tycker jag ni ska lyssna på det - de kompletterar ofta varann!

• isop

Jag har förstått det som att äktenskapsförordet styr bodelningen både vid skilsmässa och arv. Problemet är att vi bara vill att det ska styra bodelningen vid skilsmässa - inte vid arv.

Vi vill ärva varandra om en av oss går bort. Har vi barn ska de få vänta på sitt arv, vi vill alltså kunna sitta i orört bo. Det går inte att ordna med testamente...

• anne på grönkulla

Nej, det går inte att göra barn helt arvlösa, men gemensamma barn ska inte kunna få ut arv efter ena föräldern väl? Det låter iallafall som att ni ska prata ordentligt med en kunnig jurist om vad ni vill.

Vad jag har förstått så ska man kunna reglera att ni ärver varann även efter en bodelning så ni uppnår den effekt ni vill. Men det går inte att reglera nåt som är mot gällande lagstiftning å andra sidan - det är ett viktigt skäl till att man ska ta juridisk hjälp så man förstår vad konsekvenserna blir.

• isop

Ja, det verkar snårigt. Som jag har uppfattat det använder man äktenskapsförordet för att göra egendom enskild, och då ärver inte maka/make den enskilda egendomen, utan barnen ärver den. Snurrigt värre.

Jag tycker att alla borde vilja ha den sortens äktenskapsförord vi vill ha - om man blir ovänner och skiljs tar var och en sitt, men om den ene dör ärver man varandra. Lätt som en plätt...?

• anne på grönkulla

Nejrå, en make kan ärva enskild egendom - det där tror jag är en missuppfattning.

Sen vad andra borde vilja ha - tja... lagen är lagen och vad folk vill är så olika.

• anne på grönkulla

Här har du ett juristsvar på nätet om en situation som kanske liknar er och ger dig lite vägledning, maken ärver även enskild egendom om man endast har gemensamma barn.

• isop

Det låter hoppfullt! Hade du en länk?

• isop

Tackar ödmjukast!

I de här fallen var dock inget äktenskapsförord inblandat, men jag hoppas att jag helt enkelt har missförstått saken.

Vi får se nästa fredag när vi går och pratar med advokaten. Är dock fortfarande rädd att han kommer att "pracka på" oss en lösning vi inte är helt nöjda med, men han hade kanske bara brått i telefon.

Svar på tråden Äktenskapsförord och testamente