Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Äktenskapsförord och testamente

Äktenskapsförordet styr bodelning, testamentet styr arvet. Om juristen säger att ni bör ha båda efter att ha hört vad ni vill ha ut av det och hur det ska funka så tycker jag ni ska lyssna på det - de kompletterar ofta varann!

• anne på grönkulla

Nej, det går inte att göra barn helt arvlösa, men gemensamma barn ska inte kunna få ut arv efter ena föräldern väl? Det låter iallafall som att ni ska prata ordentligt med en kunnig jurist om vad ni vill.

Vad jag har förstått så ska man kunna reglera att ni ärver varann även efter en bodelning så ni uppnår den effekt ni vill. Men det går inte att reglera nåt som är mot gällande lagstiftning å andra sidan - det är ett viktigt skäl till att man ska ta juridisk hjälp så man förstår vad konsekvenserna blir.

• anne på grönkulla

Nejrå, en make kan ärva enskild egendom - det där tror jag är en missuppfattning.

Sen vad andra borde vilja ha - tja... lagen är lagen och vad folk vill är så olika.

• anne på grönkulla

Här har du ett juristsvar på nätet om en situation som kanske liknar er och ger dig lite vägledning, maken ärver även enskild egendom om man endast har gemensamma barn.

Svar på tråden Äktenskapsförord och testamente