• X50S

Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?

Jag och min blivande make ska gifta oss på Gotland i sommar. Själv är jag född och uppvuxen på ön och vi vill gärna båda flytta dit en dag i framtiden.

Nu när vi planerar vårt bröllop så ser jag att det kostar 1000,- för vigselförrättaren. Dessutom kommer inte länsstyrelsen tillåta vigselförrättare för enstaka vigslar längre, så det är inte heller nån idé.

Vilket gör att vi ju inte har något val då vi vill gifta oss borgeligt!

Det är ju skrämmande! Bröllop kostar massor ändå. Vi får dessutom betala 500,- för vigselplatsen, men det är ju självvalt!

Här i vår hemkommun kostar inte vigseln en enda krona så länge den görs inom kommunen! Snacka om skillnad!

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?
  • duochjag09

Oj det visste jag inte att de kunde ta ut en kostnad...Kan det bero på att det är ett populärt ställe? Vi kommer oxå att gifta oss i en annan kommun än våran hemkommun. Tog för givet att det inte kostade något men det kanske jag får kolla upp?

• TinkieWinkie

Dum fråga kanske men kostar det nåt i kyrkan?

• Nalle Puh 40

Nej, kyrkan är gratis om man är medlem där...

• TinkieWinkie

tack!
    Nalle Puh 40 skrev 2009-03-31 13:06:07 följande:

Nej, kyrkan är gratis om man är medlem där...
  • DarkBrideInWhite

Vigselförrättare ska vad jag vet inte ta ut någon kostnad för vigseln. Men om det är så att man inte gifter sig på rådhuset utan att förrättaren ska ta sig ut till en annan plats så kan de kräva ersättning för resa. Vi gifetr oss borgerligt och betalar ingenting för vår vigselförrättare som kommer ut på vald plats som vi bestämt för vår vigsel.

• DarkBrideInWhite

Jo, ska säga det att om det är så att vigselförrättaren viger er på tex en dag han/hon är ledig, då kanske de kan kräva ersättning...

• Mia 77

Har läst att om man väljer att gifta sig i en annan kommun än hemkommunen så kan den kommunen välja att ta ut en avgift. Och ska man gifta sig tex utomhus så kan det tillkomma en kostnad för prästen att ta sig dit, även om det är i ens hemkommun

• isop

För oss kostar det inget.

Men har någon någon idé om ifall man ska ersätta vigselförrättaren på något sätt? Hon ställer ju ändå upp en lördag för oss.

• X50S

Gotlands kommun tar ut 1000,- oavsett om man bor i kommunen eller inte. Sen utgår förvisso ingen reseersättning.

Jag vet att de förra året tog ut 400,- plus reseersättning, men beslutade vid årsskiftet att höja till 1000,-. Sjukt tycker jag!

• giz83

hej allihopa...
    oj vad förvånad jag blev när jag läste det här...vi ska också gifta oss borgerligt, och på annan plats än i kommunhuset.
    men det kostar oss inget för att vigselförrättaren ska komma till oss utan det är bara lokalen som kostar.
    trodde att det var gratis att gifta sig med en kommunanställd vigselförrättare?!
    men det kan ju vara för att ni inte tillhör kommunen som de tar ut en avgift precis som några här har nämnt.
    och för att gotland ändå är ett så pass poppis ställe. både för vigslar och för turister

Svar på tråden Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?