• X50S

Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?

Jag och min blivande make ska gifta oss på Gotland i sommar. Själv är jag född och uppvuxen på ön och vi vill gärna båda flytta dit en dag i framtiden.

Nu när vi planerar vårt bröllop så ser jag att det kostar 1000,- för vigselförrättaren. Dessutom kommer inte länsstyrelsen tillåta vigselförrättare för enstaka vigslar längre, så det är inte heller nån idé.

Vilket gör att vi ju inte har något val då vi vill gifta oss borgeligt!

Det är ju skrämmande! Bröllop kostar massor ändå. Vi får dessutom betala 500,- för vigselplatsen, men det är ju självvalt!

Här i vår hemkommun kostar inte vigseln en enda krona så länge den görs inom kommunen! Snacka om skillnad!

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?
  • Vid havet

Kan det inte vara så att många, alltså betydligt mer än i en normal kommun, vill gifta sig på Gotland och att man därför valt att ta ut en avgift då det tar mkt tid?

Tror det är olika dyrt i olika kyrkor också (om man inte bor i församlingen alltså) beroende på hur populärt det är.

Tycker väl egentligen inte det är jättekonstigt att det kostar... även om jag gärna slipper så klart.

• X50S

Om det beror på att det är populärt med vigslar på Gotland, så borde de ju då inte uppmuntra turister att gifta sig på ön. Vilket de ju gör. Jag säger inget om att de tar ut en avgift för att man inte är boende i kommunen. Men det finns ju gränser för priset tycker jag! Särskilt när man inte får välja nån annan än de kommunen har för länsstyrelsen. Monopol hade de kallat det i företagsvärlden...

• Vid havet

Det har du iofs rätt i! Inte schysst när man inte har något val...

Vi har försökt få en egen vf, hon jobbar dessutom som domare i Hovrätten så hon borde eg vara kvalificerad (domare i Tingsrätten har automatisk vigselrätt tex), men med de nya reglerna så fick vi nej. Jättetrist för hon hade varit perfekt.

• X50S

De tar iaf inte betalt förrän efter bröllopet! Det är ju alltid något positivt i det hela!

Stod i bokningsbekräftelsen som kom idag att inbetalningskort skickas efter bröllopet...

• Tooticki

Vid havet skrev 2009-03-31 15:06:12 följande:

Tror det är olika dyrt i olika kyrkor också (om man inte bor i församlingen alltså) beroende på hur populärt det är.
    Svenska kyrkan tar inte ut någon avgift för vigseln i och med att man betalar genom sitt medlemsskap.
  • duochjag09
    X50S skrev 2009-03-31 15:16:12 följande:
    De tar iaf inte betalt förrän efter bröllopet! Det är ju alltid något positivt i det hela!Stod i bokningsbekräftelsen som kom idag att inbetalningskort skickas efter bröllopet...
    Ja det var ju något positivt Fint att de ville trycka på det....
  • 15augusti

Va?! Vi gifter oss på gotland i sommar och oss sa dem ingenting om någon avgift, jag frågade ändå om de kostade nått för oss att gifta oss där även fast jag inte längre är skriven där. Får nog ta och ringa och fråga.

• giz83
    Tooticki skrev 2009-03-31 15:18:36 följande:
    Vid havet skrev 2009-03-31 15:06:12 följande:
    Svenska kyrkan tar inte ut någon avgift för vigseln i och med att man betalar genom sitt medlemsskap.
    men det kostar om man gifter sig i en annan kommun än den man bor i...det är iaf vad jag har hört. och sen kan priset variera från kyrka till kyrka (församling till församling).

men nu blir jag osäker på om det är så eller inte...hmmm
  • Vid havet
    giz83 skrev 2009-03-31 16:52:04 följande:
    men det kostar om man gifter sig i en annan kommun än den man bor i...det är iaf vad jag har hört. och sen kan priset variera från kyrka till kyrka (församling till församling).men nu blir jag osäker på om det är så eller inte...hmmm
    Ja så tror jag också det är. Eller det var åtminstone så för 10 år sen.
  • giz83

och det är vad jag t o m har för mig att jag har läst det här på BT att det är gratis så länge man gifter sig i sin egen kommun! men gör man det utanför kan det ev kosta

• Tx2

När vi letade efter borglig vf så kollade vi runt i tre olika kommuner och alla hade olika tillvägagångssätt.

I min gamla hemkommun, Göteborg, så ville dem ha betalt 500:- om det inte var i rådhuset plus reseersätting. I kommunen vi gifter oss i skulle vi få en tilldelad men blev rekommenderade att köpa någon blomma el liknande som tack då vf får väldigt dålig ersättning för uppdraget frän länsstyrelsen. Plus ev reseersättning. I vår kommun så hänvisade dem till att det betalas på skattesedel så då var det inget extra. H*n som vi valde ville inte ens ha reseerättning. Så min slutsats är att alla kommuner gör lite som dem vill.

• Tooticki
    men det kostar om man gifter sig i en annan kommun än den man bor i...det är iaf vad jag har hört. och sen kan priset variera från kyrka till kyrka (församling till församling).men nu blir jag osäker på om det är så eller inte...hmmm
    Jag frågade Kjell präst och han sade att för det mesta så clearar församlingarna det mellan sig men att i absolut undantagsfall kan man vara tvungen att betala.
  • X50S
    15augusti skrev 2009-03-31 15:37:12 följande:
    Va?! Vi gifter oss på gotland i sommar och oss sa dem ingenting om någon avgift, jag frågade ändå om de kostade nått för oss att gifta oss där även fast jag inte längre är skriven där. Får nog ta och ringa och fråga.
    Enligt Gotlands kommuns hemsida så står det att det kostar 1000,- och detta gäller ALLA vigslar efter 1/1-09.

Men har ni bokat vigselförrättare så står det på bokningsbekräftelsen också. Det gör det iaf på min. Vem ska viga er?
  • allehanda
    Det kostar ingenting om man gifter sig i någon annan församling än den man tillhör(kommunen har inget med att göra om,var och hur du gifter dig).Clearing mellan församlingar har pågått i många år.Medlemskap i svenska kyrkan= gratis vigsel i svenska kyrkan i sverige oavsett plats.Om ni får något annat besked, kolla med församlingsförbundet.
  • MammaMima

Tycker åxå att det är dåligt. Men förra året kostade det 500:- Men priset gäller även för oss som bor här på ön. Det kostar inte 1000:- att åka någon mil och prata lite... =( Dåligt.

Svar på tråden Vigselförrättare - får kommunen ta ut vilket pris som helst?