• Lövnäs

    Formulering, inbjudan. Hjälp tack!

    Vi sitter o funderar på hur vi ska skriva i inbjudan..
    Klart är iaf att det ska stå:
    Välkommen till Bröllopet mellan XX och XX som äger rum lördagen den 15 augusti kl 16:00 i X kyrka.

    Men sen då??
    Vi tänkte bjuda på buffé (2 sorters kött, pot.gratäng, sallad, bröd) Till det bjuder vi på vin, öl o cider... Efter buffén blir det såklart kaffe o tårta.
    Hur skriver man det kortfattat??
    Detta sker i församlingshemmet bredvid kyrkan.

    Som klädkod har vi valt: Vårdad, räcker det? Det vi vill är att tala om att vi vill att folk ska komma hela o rena o kanske något uppklätt.

    Hur skriver man o.s.a? Skriver man "bara" o.s.a *datumet* eller skriver man o.s.a senast *datumet*
    Förstår man av detta att man ska o.s.a till oss??
    Tacksam för hjälp! Börjar ju bli dags att skicka ut dem snart...

  • Svar på tråden Formulering, inbjudan. Hjälp tack!
  • 4ever2

    Om man bara ska ha middag utan efterföjlande dans så behöver man väl bara skriva bröllopsmiddag i inbjudan. Har man dans efteråt så skriver man bröllopsfest så att man inte riskerar att någon tänker gå hem efter maten.

  • Foxxy

    Miss Moneypenny skrev 2009-04-01 09:49:35 följande:


    Vi har inte skrivt nån klädkod alls. Jag tycker det är underförstått att man kommer hel och ren och att man göra sig åtminstone lite fin när man ska på bröllop. Men vill inte tvinga fram kostym om man inte trivs i det. Som glada gumman skriver så är "festfin" ett ganska bra ord. Om det står "vårdad" tänker man snarare på en arbetsplats klädkod och att man inte ska ha trasiga kläder eller för djup urringning.
    men är det inte så att om man inte skriver någon klädkod alls så är det automatiskt kostym som gäller?
  • Hemlig2009

    Vi har skrivit att vi bjuder på bröllopsmiddag på restaurang xxx till våra 45 gäster. De liksom förutsätter att det blir dans iaf. Vilket det inte blir!


    4ever2 skrev 2009-04-02 12:34:40 följande:
    Om man bara ska ha middag utan efterföjlande dans så behöver man väl bara skriva bröllopsmiddag i inbjudan. Har man dans efteråt så skriver man bröllopsfest så att man inte riskerar att någon tänker gå hem efter maten.
    TS, ska ni ha något infoblad med? Oftast är det så enkelt att skriva där exakt vad ni menar med både middag och kläder.

    Skriver man inget alls så betyder det högtidsdräkt, dvs frack och långklänning.
  • Lövnäs

    Tack vad alla ni är hjälpsamma.
    Det blir att skriva "festfin" som klädkod. Passade bra till vad vi menar..
    Vi ska inte ha något infoblad med... Om alla kommer som vi bjuder så blir vi max 27 st inkl barn o oss. Så den info de vill ha får de av oss ändå...

    Så här kommer vi skriva:
    Välkommen till
    Bröllopet
    mellan
    XX
    och
    XX
    som äger rum
    Lördagen den 15 augustu kl 16:00
    i X Kyrka
    Efteråt bjuder vi
    på buffé i
    X församlingshem
    Klädsel Festfin
    o.s.a senast 31 maj

    O så ska ju då allt vara centrerat
    Ser det bra ut??

  • Lövnäs

    Lördagen den 15 augusti kl 16:00, ska det stå!!!

  • linvinter

    Hur kan man skriva ifall man har vigsel och middag på samma ställe.
    Så här har jag skissat än så länge:
    Ni inbjudes att med Er närvaro hedra vigselakten mellan
    XXX XXX
    &
    XXX XXX

    på XXX
    lördagen den 5 december 2009 klockan 16.00
    samt därefter intaga middag på samma plats

  • 090704

    Om man inte tycker att kavaj är rätt klädkod tycker jag att man kan skriva sommarfin! det är ju ändå mitt i sommaren..

  • Cherrybride
    Lövnäs skrev 2009-03-31 20:50:31 följande:
    Vi sitter o funderar på hur vi ska skriva i inbjudan..Klart är iaf att det ska stå:Välkommen till Bröllopet mellan XX och XX som äger rum lördagen den 15 augusti kl 16:00 i X kyrka.Men sen då??Vi tänkte bjuda på buffé (2 sorters kött, pot.gratäng, sallad, bröd) Till det bjuder vi på vin, öl o cider... Efter buffén blir det såklart kaffe o tårta.Hur skriver man det kortfattat?? Detta sker i församlingshemmet bredvid kyrkan.Som klädkod har vi valt: Vårdad, räcker det? Det vi vill är att tala om att vi vill att folk ska komma hela o rena o kanske något uppklätt.Hur skriver man o.s.a? Skriver man "bara" o.s.a *datumet* eller skriver man o.s.a senast *datumet*Förstår man av detta att man ska o.s.a till oss??Tacksam för hjälp! Börjar ju bli dags att skicka ut dem snart...
    Kul att ni också ska gifta er den 15 augusti! :) Vi hade tänkt skriva: Klädsel: Något ni känner er fina i!
    eller: Klädsel: Valfritt

    Kanske inte så festligt men vi hade tänkt oss det ganska enkelt.
  • vintage

    hihi, vi ska också gifta oss den 15/8:)
    jag tycker att man kan skriva kavaj på klädsel, det betyder ju fin klädd men endå ganska avslappnat, skriver man ingenting så undrar nog gästerna.

  • Lövnäs

    Ja, men om man skriver kavaj, så kräver man ju att gästerna ska komma i kavaj. Det krävde vi inte utan vi skrev festfin. Folk ska komma i det de trivs i. Många av våra manliga gäster tror jag inte ens äger en kavaj.

  • Corona

    Fast kräver och kräver... jag vet inte jag. Tycker iofs inte heller att det spelar någon roll med klädsel men vi har skrivit kavaj i alla fall. För liiite trist vore det om gästerna dök upp i jeans och "fin-t-shirt"... Om någon oroar sig över att inte äga en kavaj kan man ju tala om för denne att skjorta utan kavaj går lika bra.

    Festfin tycker jag iofs är ett bra uttryck men det kan tolkas otroligt olika, då "oroar" man istället gäster som gärna vill ha vägledning.

  • Birana

    Vad du ska ha för mat ska du inte skriva i inbjudan tycker jag.
    Det du behöver skriva är plats och tid.

    Om du går in på kortdesign eller calligraphen så finns där textförslag på olika sätt att skriva. Ang klädsel. Personligen så tycker jag inte att man ska skriva vårdad eftersom det inte är konkret. Klädkod ska vara konkret tycker jag. Men det är min åsikt. Du skriver O:S:A sedan datum eller O:S:A senast och sedan datum. Men du måste ju inte heller använda det uttrycket. Den är ju helt konstig tycker jag, även det är min egen personliga åsikt.

  • prinsmamman

    Vi funderar på att skriva "klädsel: önskas" på våra inbjudningar... vi ser hellre att folk kommer o är glada i kläder de trivs i än att det är krav på vad man ska ha på sig... Jag tror dock att de flesta kommer i kavaj...

Svar på tråden Formulering, inbjudan. Hjälp tack!