• Järnkaminen

Möhippa

Hej.

Behöver verkligen er hjälp. En av mina närmsta vänner gifter precis som jag nu i sommar. Nu har jag fått reda på att de som planerar möhippan (toastmadamme och hennes kompis) är helt ute och reser.
    Min kompis är en lugn, lite blyg tjej som uppskattar spa, god mat, vin och egentligen bara mys m tjejerna.

Men de två som planerar har planer på att hon skall delta i ett karnevalståg och utföra en massa pinsamma påhitt. De lyssnar inte alls på våra åsikter och vi (jag och 4 till) funderar därför på att arrangera vår egna möhippa för henne som utgår från henne och det hon vill ha.

Är detta fel? eller hur hade ni gjort? Vill ju att hon skall minnas sin möhippa med ett leende på läpparna!

• Svar på tråden Möhippa
  • MysanX

OM, ni skall arrangera er egen möhippa så säg det till dom andra två då. Bättre att köra med öppna kort. Säg att ni väljer att göra det eftersom ni vet att hon kommer uppskatta en lugnare möhippa och inte vill delta i det som ni tror kan bli ett fiasko?!?!

• marriage09

Jag tycker precis som MysanX, det är helt OK om ni vill göra en egen men tala om det. Det kan kanske dessutom få dem att öpnna ögonen, om ni inte ens vill vara med så kanske de förstår att de är ute på fel spår.

Jag kan personligen tycka att det gärna får vara några lagom pinsamhetet i en möhippa, nästan oavsett hur blyg bruden är, detta är också minnesvärt. Dock skall det verkligen inte gå till överstyr, skall vara en liten krydda och inte ta över. Jag tycker i stort att man definitivt skall utgå från vad bruden skulle uppskatta.

• Sesamy

Håller med föregående. Kör med öppna kort! Men gör det. Vet ni att er vän kommer vantrivas något gruvligt gör ni ju henne en tjänst... Så värst många chanser att fira möhippa får man ju inte! =P

• lecaroline
    MysanX skrev 2009-04-02 16:13:59 följande:
    OM, ni skall arrangera er egen möhippa så säg det till dom andra två då. Bättre att köra med öppna kort. Säg att ni väljer att göra det eftersom ni vet att hon kommer uppskatta en lugnare möhippa och inte vill delta i det som ni tror kan bli ett fiasko?!?!
    de kanske inte ens har råd att ha en egen möhippa och får hoppa på eran
  • paulaner

Jag hade sagt i från till tjejerna som planerar den "vilda" hippan. Skriv/förklara/maila att du verkligen inte tror att hon kommer att uppskatta deras planer helt enkelt. Det bästa och roligaste för bruden är nog om ni kan samsas!!

• Sebastiána
    Järnkaminen skrev 2009-04-02 16:07:37 följande:
    Hej.Behöver verkligen er hjälp. En av mina närmsta vänner gifter precis som jag nu i sommar. Nu har jag fått reda på att de som planerar möhippan (toastmadamme och hennes kompis) är helt ute och reser. Min kompis är en lugn, lite blyg tjej som uppskattar spa, god mat, vin och egentligen bara mys m tjejerna. Men de två som planerar har planer på att hon skall delta i ett karnevalståg och utföra en massa pinsamma påhitt. De lyssnar inte alls på våra åsikter och vi (jag och 4 till) funderar därför på att arrangera vår egna möhippa för henne som utgår från henne och det hon vill ha.Är detta fel? eller hur hade ni gjort? Vill ju att hon skall minnas sin möhippa med ett leende på läpparna!
    En del människor tror att det inte är en riktig möhippa om man inte super till och gör en massa pinsamma saker. Det höll på att bli så när min syster gifte sig. En av hennes kompisar höll på att ta över hela planeringen trots att det var jag som var tärna. Till slut skällde jag faktiskt ut henne. Jag sa att jag minsann har kännt min syster hela livet, men hon bara hade känt henne i tre år. Då lugnade kompisen ner sig och det blev en hippa där min syster slapp sälja kyssar på sta, samla in tvättråd från killars kalsonger osv. Stå på dig!
  • lecaroline

Jag har sagt i från själv!! Blir det en massa pinsamheter så gör jag det inte. Och jag vägrar sälja saker och bada i kanaler osv!! Jag kan bli utspökad men inte "naken" för då går jag hem!! Detta är saker som de vill göra värkar det som. Tala om det för dem. Ljug påstå att hon sagt att hon inte vill göra dittan och dattan. Du kan ju bara inte låta dem förstöra dagen för henne även om hon skulle få en till!!

• dfk

Vilka bra vänner ni är! Eloge till det, att ni ser till eran kompis behov, och inte bara ett tillfälle att göra en galen möhippa! Prata med de andra tjejerna, att ni nu har tänkt igenom det här och att det dom planerat inte är något ni tycker passar.
    Kanske blir någon sur, men det är ju inte en tävling att hitta på knasiga grejjer till möhippan utan att se till vad ni tror att hon skulle tycka om att göra. Det är ju varken roligt eller lyckat för någon att göra någon obehaglig till mods!
    Lycka till!

• bongen80

Stå på er! Jag skulle bli vansinnig om mina vänner drog ut mig på pinsamheter bara för att få ha lite kul åt de själva. I efterhand kanske hon till och med undrar varför ingen stoppade alla dumheter. Å hur skulle det kännas? Att veta vad hon vill eller absolut inte vill å sen inte våga göra nåt åt det?

Ställ upp för er kompis! Låt de bli putt, det är faktiskt inte dem de handlar om. Hälsa från oss allihop på BT.....det blir smisk med påskriset om de inte lyssnar

• Pizan

Usch, det är min stora mardröm att nån ska tvinga mig ut på stan och göra pinsamheter. Faktiskt är det en av anledningarna till att jag förr har varit lite rädd för att gifta mig, och jag vill faktiskt inte ens ha en möhippa delvis av den anledningen att jag är rädd för att bli utsatt. Jag skulle verkligen inte ha kul en sekund.

Personligen, men det är ju jag, så skulle jag nog mest uppskatta en trevlig tjejkväll med lite gott vin och mat hemma hos nån väninna. Eller så kanske att vi åkte på SPA tillsammans.

• Mummel

Så KAN man faktiskt ha helt fel också, min väninna gifte sig förra sommaren och när jag fick reda på vad herrarna skulle dra ut blivande maken på höll jag på att sätta i halsen. Jag var helt säker på att han skulle protestera, ha tråkigt och helt enkelt inte gå med på det. Jag hade helt fel, han hade en skitkul kväll, var helt ok med allt som hände, tog det för vad det var och slog klackarna i taket helt enkelt. Man kan inte alltid veta... men jag håller helt med om att det inte är kul att hela hippan ska gå ut på att blivande bruden ska skämmas så mycket som möjligt. Kan ni kanske hitta någon medelväg, det är ju tråkigt för din kompis om inte alla kan komma överens om något också utan måste köra "sin" grej.

• Mummel

Så KAN man faktiskt ha helt fel också, min väninna gifte sig förra sommaren och när jag fick reda på vad herrarna skulle dra ut blivande maken på höll jag på att sätta i halsen. Jag var helt säker på att han skulle protestera, ha tråkigt och helt enkelt inte gå med på det. Jag hade helt fel, han hade en skitkul kväll, var helt ok med allt som hände, tog det för vad det var och slog klackarna i taket helt enkelt. Man kan inte alltid veta... men jag håller helt med om att det inte är kul att hela hippan ska gå ut på att blivande bruden ska skämmas så mycket som möjligt. Kan ni kanske hitta någon medelväg, det är ju tråkigt för din kompis om inte alla kan komma överens om något också utan måste köra "sin" grej.

• Anela

Jag blev hippad i söndags och jag hade jättekul.
    NI kan läsa om det här www.brollopstorget.se/Forum-1-11/m3353803.html

Jag gjorde en del pinsama saker enligt mig (fast med måtta). Jag var utklädd, sminkad, hade en massa grejer på mig osv och hade en massa att göra. Jag gillar inte att tala till stora folkmassor och inte att stå i centrum. Men jag gick på stan och sålde godis etc etc

jag blev inte förnedrad och jag hade kul och var nykter dessutom.

Jag är en lugn och blyg person som inte gillar att stå i centrum men när jag presenterades för de olika uppdragen blev jag glad och fick modet att utföra allt :D med ett leende.

Möhippa är något som ska vara lite udda och kul och lite pinsamt = något man kommer ihåg resten av livet. Det ska vara något speciellt som inte händer varje dag! åka på spa och liknande kan man göra varje dag..jag ahde blivit besviken om mina tjejkompisar hade ordnat något sånt.

Sen är det viktigt att man känner bruden väl. Man kan hitta på så mycket kul utan att det blir överdrivet el förnedrande för bruden. Sen kan man alltid ha några plan B's ifall bruden inte känner för att utföra ett uppdrag...så går man vidare till nästa grej...no hard feelings. man kan skriva en massa uppdrag på lappar och låta henne dra lapp och göra eget val..hon behöver inte veta vems idéen var....
    man är ung en gång o livet....inte sant? och vad är det värsta som kan hända?

jag hade ångrat mig om jag inte hade utfört mina uppdrag.. Jag har nu minnen för livet och är så glad att jag har så många underbara vänner. :)

det är bara min åsikt...alla har rätt till sin. jag hoppas alla får en lika bra möhippa som jag:)

• JustMeAndMyLove

Min systers kompis skulle gifta sig. DE band för hennes ögon åkte kringelkrokar med bilen, ledde ut henne och fick henne att klättra upp i nån konstig grej där hon fick sätta sig.
    Plötsligt känner hon hela världen kasta och skaka och vääärldens oljud skriker kring henne. I panik sliter hon av sig ögonbindeln. Då sitter hon PÅ ETT PLAN! De har ordnat ett tandemhopp. En instruktör hälsar henne välkommen och börjar förklara hur det ska gå till. Hon kräks och vägrade hoppa och det blev bara en soppa av allt.
    Kul ide om man hade varit öventyrslysten - Men som jag förstod det var hon en lugn tjej som var både höjdrädd och flygrädd.

DET är min mardröm!

• PrinsessanS

Jag tycker att det är så bra att ni reagerar och vill ordna en fin möhippa. Varför ska man skämma ut den blivande bruden? Har aldrig förstått den poängen. BRA med spa och middag, så vill jag själv ha. Jag tycker att ni ska ha er egna, men som sagt, det kan vara klokt att prata med "vildbasarna". Annars riskerar ju er osämja att gå ut över bruden, och det vill ni nog inte.

• Winniefred

För min syster förra sommaren ordnade vi först en sånginspelning i studio. Det var en duett som sedan hennes man fick sjunga in också, sen klipptes låten ihop.
    Efter det åkte vi hem till henne dit vi ordnat bl a en massagebänk och sedan gav vi henne just massage, samt manikyr och pedikyr och sminkning; allla gjorde något för henne.
    Under tiden hon satt i fotbad fick hon ballonger där det sod namn på killar hon haft innan maken samt en kniv, och så fick hon för var och en förklara vem det var och vad han betytt för henne; sen small hon helt enkelt sönder ballongerna var och en med kniven.
    Därefter blev det middag som vi ordnat, och lite fler lekar efter det.
    Min syster skämdes såklart emellanåt, men hon behövde bara göra det inför oss som hon känner.

• asajo

Stå på dig och fråga de sk vännerna om de vill att bruden ska minnas sin möhippa som något positivt. I så fall ska de göra en hippa som inte tvingar bruden att göra något hon inte vill. Och lita inte på att bruden själv säger ifrån när hon väl befinner sig i situationen. Som brud kan det vara EXTREMT svårt att stå emot grupptrycket på sin hippa, eftersom det är väldigt lätt att tänka "ja, men de gör ju det här för min skull och jag borde vara tacksam och inte förstöra för dem när de har planerat så mycket".

Min egen möhippa kan jag fortfarande inte prata om (den var i augusti förra året). Jag hade en tid innan, med en vän som jag inte hade en tanke på skulle vara med på eventuell möhippa, diskuterat saken och mycket seriöst sagt att "det kommer INTE inträffa att jag klär ut mig", vilket även de flesta av mina vänner visste. Men när vi väl står där och de har kidnappat mig, så vad gör de om inte drar fram en utklädnad (och det är tjejen jag pratat med innan som leder). Jag visar tydligt att jag inte vill, men de tjatar (dvs lyssnar inte på vad som är viktigt för mig) och jag tänker precis som jag skrev tidigare "jag gör det för deras skull, jag får juinte visa mig otacksam, för de har ju ändå här för min skull". Några av mina vänner har jag pratat med om detta efteråt och de sa alla att i det ögonblicket dog min blick, och jag gick på autopilot resten av dagen, helt frånkopplad från verkligheten. Jättesynd, för de aktiviteter de hittat på var verkligen klockrena och jätteroliga. Och natten efter drabbades jag av panikångest, som höll i sig i några dagar. Inte helt roligt, om ni frågar mig...

Så mitt tips är att säga åt dem att göra saker som de vet hon skulle uppskatta, vara lyhörd för hennes reaktioner och om de inte går att övertala att lägga ner projektet så gör er egen hippa, men tala om det för dem.

Lycka till!

• Luucie

Fråga de här tjejerna om de planerar möhippa för sin skull eller för hennes skull..?

Karnevalståg tycker iof jag låter jättekul och det är något ni alla skulle kunna göra tillsammans.

Min tanke är att ska man göra något milt pinsamt på en möhippa så ska alla delta. Aldrig i livet att jag skulle låta bruden hänga ut sig själv!

Jag ordnade strippklass på en möhippa och det var lite lagom genant men vi var alla med och då blev det ju asroligt. Tom en som var alldeles nyförlöst och en som var höggravid kunde vara med och vi skrattade så vi tjöt!
    Men om bruden hade fått göra det ensam så hade hon inte alls tyckt om det.

Prata med tjejerna. Det är verkligen inte kul att utsätta någon för sånt de inte gillar eller kommer att uppskatta. Få dem att tänka på hur dumma de kommer att känna sig efteråt om de gör sin vän ledsen. Man kan inte göra om eller ta tillbaka...så är det bara. Detta är ett tillfälle då det bara måste bli rätt på en gång.

Lycka till!

• MysanX

Ni som är rädda för eventuella pinsamheter. PRATA med er tärna om det. I många länder är det ju bruden själv som annordnar sin hippa så var inte rädd för att prata med den som annordnar det hela. Man behöver inte få veta något om själva hippan bara säga vad man absolut inte vill och kanske hinta om i vilken riktning man VILL att det ska gå.
    Jag pratade med min tärna och sa att jag tänker inte gå omkring på stan och skämma ut mig, jag vill ha en trevlig dag med mina vänner och gärna något roligt inslag och SPA, god mat, gott dricka mm. Hon var jättetacksam för mina råd. Själva möhippan är ju för bruden! Allt blir ju ändå en överraskning men då slipper man oroa sig för eventuella pinsamheter som man inte mår bra av.

• Järnkaminen

Tack så jättemycket för alla era svar och precis som ni säger får jag nog ta ett snack med de som planerar möhippan. Det kan ju vara så att de inser att de är galet ute och att vi kan planera en riktigt kanonmöhippa för min kompis. Om inte, ja då anordnar vi vår egen.

Svar på tråden Möhippa