• JustMeAndMyLove

Oväntade utgifter?

Vi sitter mest och leker lite med budget och så för at veta hur mycket vi behöva spara.
    Det mesta är lite halvklart men vad bör man sätta på:
    Oväntade utgifter

Ni som är gifta, fick ni några sådana utgifter som ni inte alls tänkt på? Och till vad kan det bli?

• Svar på tråden Oväntade utgifter?
  • DarkBrideInWhite

Vi håller på och planerar vårt bröllop i sommar och har redan nu stött på en hel del oväntade utgifter i form av för lite pengar på de kostnadsposter vi satte upp...tex så drog vigselringarna iväg med ett par tusenlapper mer än beräknat, det blev några fler gäster på gästlistan än beräknat så ett par tusenlappar extra där, sedan hade vi missat att vi borde stå för mat+dryck till band och fotograf och ett par hundralappar extra där, klänningen kostade ett par tusenlappar mer än beräknat.... Nu hoppas vi att det inte ska dra iväg mer på övriga kostnadsposter...

• JustMeAndMyLove

Okej, är det vanligt att man står för mat och sånt till band och så?
    Ja klänning och kläder kan ju lätt dra iväg, speciellt om man vill sy in eller så... hur mycket kostar det att gå till en sömerska egentligen? Eller är det väldigt olika?

DarkBrideInWhite skrev 2009-04-04 00:26:09 följande:
    Vi håller på och planerar vårt bröllop i sommar och har redan nu stött på en hel del oväntade utgifter i form av för lite pengar på de kostnadsposter vi satte upp...tex så drog vigselringarna iväg med ett par tusenlapper mer än beräknat, det blev några fler gäster på gästlistan än beräknat så ett par tusenlappar extra där, sedan hade vi missat att vi borde stå för mat+dryck till band och fotograf och ett par hundralappar extra där, klänningen kostade ett par tusenlappar mer än beräknat.... Nu hoppas vi att det inte ska dra iväg mer på övriga kostnadsposter...
  • J D

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-04 00:41:12 följande:
    Okej, är det vanligt att man står för mat och sånt till band och så? Ja klänning och kläder kan ju lätt dra iväg, speciellt om man vill sy in eller så... hur mycket kostar det att gå till en sömerska egentligen? Eller är det väldigt olika?

Man ska ge band och fotograf och övr. personal mat men inget avancerat (alltså inte bröllopsmaten) utan ett par matiga smörgåsar typ.

• JustMeAndMyLove

Aha, okej! Jag trodde de skulle ha samma mat som gästerna!

J D skrev 2009-04-04 07:32:05 följande:

Man ska ge band och fotograf och övr. personal mat men inget avancerat (alltså inte bröllopsmaten) utan ett par matiga smörgåsar typ.
  • Lindberghs

Ett par matiga smörgåsar? Stackars band... Det är ju inte dyrare med en billig middag.

• J D

Lindberghs skrev 2009-04-04 14:51:58 följande:
    Ett par matiga smörgåsar? Stackars band... Det är ju inte dyrare med en billig middag.

Men de är ju där för att jobba! En billig middag fungerar säkert men de flesta bröllopssidor rekommenderar att man ger de som arbetar ngt som de kan äta ståendes.

Vi ska dock inte ha ngt band så vi bidrar hursomhelst inte till att det blir synd om ngn...

• JustMeAndMyLove

Man kan ju diskuter det med bandet och fotografen innan så vet man vad de förväntar sig/ är i behov av!
    :)

Jag var serveringspersonal på ett bröllop, förväntade mig ingen mat alls då vi bara skulle vara där 3-4 timmar och fick bra betalt (som 13 åring)
    Men vi fick riktiga hemlagade lunchlådor av brudens mamma :) Var jättesött tyckte jag!

Lindberghs skrev 2009-04-04 14:51:58 följande:
  • J D

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-04 14:46:35 följande:
    Aha, okej! Jag trodde de skulle ha samma mat som gästerna! J D skrev 2009-04-04 07:32:05 följande:

Nej, verkligen inte! De får ju betalt för att vara där och är alltså inte där som gäster. Egentligen tycker jag inte att man behöver ge dem ngt så det är mer som en artig gest att man bjuder på lite mat av det lättare slaget. Jag har hört flera yrkesmän instämma i detta här på BT.

• Lindberghs

Visst de är där för att jobba men oftast är de ju inte bara där i en timme utan det blir ofta ën hel kväll om inte mer. Det är ju människor vi pratar om och de behöver mat och energi lika mycket som du och jag. Att stå på en scen är faktiskt väldigt mycket jobbigare än vad man tror och man behöver fylla på energiförrådet.

• MV85
    JustMeAndMyLove skrev 2009-04-03 23:27:47 följande:
    Vi sitter mest och leker lite med budget och så för at veta hur mycket vi behöva spara.Det mesta är lite halvklart men vad bör man sätta på: Oväntade utgifterNi som är gifta, fick ni några sådana utgifter som ni inte alls tänkt på? Och till vad kan det bli?
    Nu är jag ju iofs inte gift än, men vi har räknat lite högt på varje post (t.ex lagt på 500:- mer på priset för ringen än den ska kosta) och dessutom lagt en "övrigt" post på 10'000 för att vara säkra på att kunna hålla oss inom budget.
    Jag skulle säga att man bör ha en "övrigt" post på ca 10% av slutnotan... För alla oförutsedda utgifter och ev. krångel.
  • J D

Lindberghs skrev 2009-04-04 14:58:36 följande:
    Visst de är där för att jobba men oftast är de ju inte bara där i en timme utan det blir ofta ën hel kväll om inte mer. Det är ju människor vi pratar om och de behöver mat och energi lika mycket som du och jag. Att stå på en scen är faktiskt väldigt mycket jobbigare än vad man tror och man behöver fylla på energiförrådet.

Jo, jag menar inte att de ska svälta men jag ansvarar iaf för att se till att få mat i mig när jag jobbar. Det förväntar jag mig inte att få av min arbetsgivare. Jag menar absolut inget nedsättande mot yrkesgruppen.

För övrigt är menar jag inte att vara provokativ överhuvudtaget, jag bara förmedlar vad jag uppfattar som vedertagen praxis. Till och med i USA där etiketten ofta är avsevärt mycket striktare talar varenda bröllopsmagasin som jag läst om att man endast ger ett enklare mål till de som är där för att jobba.

• J D

MV85 skrev 2009-04-04 16:22:26 följande:
    Nu är jag ju iofs inte gift än, men vi har räknat lite högt på varje post (t.ex lagt på 500:- mer på priset för ringen än den ska kosta) och dessutom lagt en "övrigt" post på 10'000 för att vara säkra på att kunna hålla oss inom budget.Jag skulle säga att man bör ha en "övrigt" post på ca 10% av slutnotan... För alla oförutsedda utgifter och ev. krångel.

Jag håller med, 10% extra är vad som brukar rekommenderas. Vi har gått över lite mer dock men det är vi ju medvetna om, vi kunde ha valt billigare om det hade varit viktigt för oss att hålla oss inom budget så 10% bör räcka.

• Ravna

Min m2b ser det som en självklarhet att bandet ska få äta av bröllopsbuffen så det är tydligen väldigt olika beroende på var man kommer ifrån. Jag själv har inga problem med det heller.
    Visst, det blir dyrare men får jag jättenöjda musiker som jobbar bra så gör det ingenting :)

• Red Scarlet
    Ravna skrev 2009-04-10 08:15:22 följande:
    Min m2b ser det som en självklarhet att bandet ska få äta av bröllopsbuffen så det är tydligen väldigt olika beroende på var man kommer ifrån. Jag själv har inga problem med det heller.Visst, det blir dyrare men får jag jättenöjda musiker som jobbar bra så gör det ingenting :)
    Snäll m2b du har, jag tycker att det låter väldigt trevligt och kanske skapar ännu godare stämning? Det kanske även är lättare att låta bandet äta av maten om ni ändå har buffé? Då kan de ju bara plocka på sig lite av det som de vill äta lite snabbt mellan spelningarna osv. Svårare att planera in en trerätters middag som ska langas upp på tallrikar och serveras till dem. Klart att musikerna ska ha mat, men hur mycket får man nog komma överens med dem om!
  • Ravna

Jo, det är ju lite annorlunda när det är en meny. Man kanske kan ge dem maten backstage? (om ett backstage finns)

Min m2b kommer utrikes ifrån och i hans hemland bjuder man musikerna på mat till bords med övriga gäster (oftast vid ett eget litet bord) och några flaskor läsk + vodka.
    Lite lustigt det där... tydligen är det praxis (enligt vad han berättat och enligt vad jag sett från bröllopsvideor från hans hemland) att servera vodka till maten. De dricker nästan aldrig vin men däremot öl, vodka, läsk i mängder och juice.
    Skulle vi betala vodka för hela vårt bröllopsentourage kommer det bli svindyrt, vi ska meddela alla att de får betala sin vodka själva i baren.

• allehanda

Jag är från skåne och här är det helt naturligt att servera snaps (alltså vodka) till maten.Vanligtvis så serveras det tre snapsar till maten på en fest här och då "brukar" det gå att välja på en klar, svartvinbär och besk. I mina kretsar går det inte mycket vin däremot så är ölen attraktiv. Om man räknar 3 snapsar x 4cl = 12cl/pers. Här bjuds också musikerna på riktig mat(har varit med om både trerätters och pyttipanna), de kommer ofta och sätter upp instrumenten vid 15-tiden och sedan jobbar de fram till att de plockat ner hela baletten.

• love4life

Vi gifter oss 16 maj, om en dryg vecka, och det som stuckit iväg utanför budgeten är alla småsaker (vilket såklart innebär att vi inte brytt oss om att ta med dessa påster i vår budget...). Allt ifrån alkoholfritt vin till strumpbyxor, hårnålar och andra attiraljer. Man tycker att det "bara handlar om ett par hundra hit och dit", men sammanslaget så har vi lätt blåst ett par tusen på "ingenting"...hade jag gjort budgeten idag hade jag avsatt en post på övrigt där jag räknat med ett par tusenlappar extra!

• JustMeAndMyLove

Funderar lite på det dr med vad bandet ska få äta, vi kommer bara ha band efter middagen på festen, om det kvar av buffen (vilket det borde vara för vi tänkte räkna i överkannt så alla kan bli riktigt mätta) så får de ju ta av det, men det känns också som lite konstigt att liksom ge dem rester, hehe.

Men de får nog samma mat som de andra, de som passar barnen kommer få äta med oss just för att de kan sitta vid barnbordet så att föräldrarna kan slappna av lite under middagen :)

Men 10% låter vettigt, det ska jag ha i åtanke!

Svar på tråden Oväntade utgifter?