• J D

Oväntade utgifter?

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-04 00:41:12 följande:
    Okej, är det vanligt att man står för mat och sånt till band och så? Ja klänning och kläder kan ju lätt dra iväg, speciellt om man vill sy in eller så... hur mycket kostar det att gå till en sömerska egentligen? Eller är det väldigt olika?

Man ska ge band och fotograf och övr. personal mat men inget avancerat (alltså inte bröllopsmaten) utan ett par matiga smörgåsar typ.

• J D

Lindberghs skrev 2009-04-04 14:51:58 följande:
    Ett par matiga smörgåsar? Stackars band... Det är ju inte dyrare med en billig middag.

Men de är ju där för att jobba! En billig middag fungerar säkert men de flesta bröllopssidor rekommenderar att man ger de som arbetar ngt som de kan äta ståendes.

Vi ska dock inte ha ngt band så vi bidrar hursomhelst inte till att det blir synd om ngn...

• J D

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-04 14:46:35 följande:
    Aha, okej! Jag trodde de skulle ha samma mat som gästerna! J D skrev 2009-04-04 07:32:05 följande:

Nej, verkligen inte! De får ju betalt för att vara där och är alltså inte där som gäster. Egentligen tycker jag inte att man behöver ge dem ngt så det är mer som en artig gest att man bjuder på lite mat av det lättare slaget. Jag har hört flera yrkesmän instämma i detta här på BT.

• J D

Lindberghs skrev 2009-04-04 14:58:36 följande:
    Visst de är där för att jobba men oftast är de ju inte bara där i en timme utan det blir ofta ën hel kväll om inte mer. Det är ju människor vi pratar om och de behöver mat och energi lika mycket som du och jag. Att stå på en scen är faktiskt väldigt mycket jobbigare än vad man tror och man behöver fylla på energiförrådet.

Jo, jag menar inte att de ska svälta men jag ansvarar iaf för att se till att få mat i mig när jag jobbar. Det förväntar jag mig inte att få av min arbetsgivare. Jag menar absolut inget nedsättande mot yrkesgruppen.

För övrigt är menar jag inte att vara provokativ överhuvudtaget, jag bara förmedlar vad jag uppfattar som vedertagen praxis. Till och med i USA där etiketten ofta är avsevärt mycket striktare talar varenda bröllopsmagasin som jag läst om att man endast ger ett enklare mål till de som är där för att jobba.

• J D

MV85 skrev 2009-04-04 16:22:26 följande:
    Nu är jag ju iofs inte gift än, men vi har räknat lite högt på varje post (t.ex lagt på 500:- mer på priset för ringen än den ska kosta) och dessutom lagt en "övrigt" post på 10'000 för att vara säkra på att kunna hålla oss inom budget.Jag skulle säga att man bör ha en "övrigt" post på ca 10% av slutnotan... För alla oförutsedda utgifter och ev. krångel.

Jag håller med, 10% extra är vad som brukar rekommenderas. Vi har gått över lite mer dock men det är vi ju medvetna om, vi kunde ha valt billigare om det hade varit viktigt för oss att hålla oss inom budget så 10% bör räcka.

Svar på tråden Oväntade utgifter?