Budapest
Finns en helt fantastiskt trevlig restaurang som heter Kiskakukk. Riktigt bra mat till toppenpris. Vi åt där flera gånger och jag skulle kunna åka tillbaka bara för den
www.kiskakukk.hu/
Finns en helt fantastiskt trevlig restaurang som heter Kiskakukk. Riktigt bra mat till toppenpris. Vi åt där flera gånger och jag skulle kunna åka tillbaka bara för den
www.kiskakukk.hu/
Thermalbadet Rudas från 1500-talet är en riktigt genuin upplevelse
www.ungarn.exklusiv-reisen.com/html/budapest_rudas_bad_wellness.html.
Vi var även på badet Széchenyi som har ett stort utomhusområde. Det var fint framförallt utomhus (slitet innomhus) men inte samma hitoriska upplevelse.
KOlla upp badtiderna noga, inte alltid som män och kvinnor är tillåtna att bada tillsammans, gäller främst Rudas av dem jag nämnt.
Är ni intresserade av mat så ligger restaurangen Gundel nära Zoo, vi åt 7-rättters med vinmeny för dryga 2000 kr tillsammans förra året. Och då är det ingen smakmeny utan betydligt mer väl tilltagna rätter. Skulle vilja påstå att det är kavaj som gäller där kvällstid. De har även en magnifik brunch på söndagar. En lyxrestaurang.
Operan är en klassisk byggnad och föreställningarna tror jag generellt håller hög klass, vi såg La Traviata när vi var där och den var utmärkt.
Museet över kommunisttiden är sevärt men hemskt.
Finns en park med gamla kommunistmonument som ligger en bit utanför stan, häftigt att se men inte riktigt prisvärt (går bussresor dit) och jag hade kunnat nöja mig med att se bilder.
Vi var där i september och då var det en gigantisk vinfestival på slottet.
Zoo är rätt trevligt att strosa runt på, bra också att man kan knalla direkt dit efter brunchen på Gundel och ta några varv med det lilla tåget - det behövde iallafall vi...