Raka eller vaxa "där nere"?
Mina problem försvann i princip helt första gången jag vaxade istället... så kommer aldrig gå tillbaka till rakhyvel!
Mina problem försvann i princip helt första gången jag vaxade istället... så kommer aldrig gå tillbaka till rakhyvel!
Ok? hmmm har du rakat annars så behöver du inte vara det... känns ju inte annorlunda mer än att det tar längre tid att växa tillbaka, växer tillbaka glesare o så...
Eller ja, första gången var jag väldigt öm i huden nått dygn efteråt o de rekommenderar inte att man har sex första dygnet... men efter det har jag inte upplevt den känslan igen..
SandyT: Det är ju individuellt, men jag upplever att den värsta smärtan är mitt på vulvan, alltså inte läpparna som man tror... Där är smärtan kanske en 7-8 första gången, 4-5 sedan.. är ca 2-3 ryck där.. Läpparna är inte mer än 2-3 tycker jag...
Solregn: Jag hade röda prickar "rakfinnar" och liknande konstant innan när jag rakade... Kunde absolut inte raka mer än en gång i veckan o hade så ont dagen efter eller två dagar efter att jag och m2b inte kunde ha sex för det gjorde för ont att röra vulvan...
Fanasis skrev 2009-04-05 18:13:05 följande:
ElinPierre: Jag hade gjort det 3½-4 veckor innan bröllopet första gången för att OM det blir problem ska de hinna läka bort, o om inte hinner det växa ut så det blir lagom att göra en ny vaxning dagen innan bröllopet
Nalle Puh 40 skrev 2009-04-13 20:26:47 följande:
Hannaz: Sen kan man ju se det att exakt samma problem får många UTAN att vare sig vaxa eller raka sig... Har själv en nära vän som har haft problem med bölder och annat på insidan av låren - något som visat sig vara en hudsjukdom. Inte helt ovanligt att det är något sådant som ligger till grund och inte alls rakningen eller vaxningen.
Men visst. Man KAN få problem. Precis som man KAN få problem med magen om man dricker för mycket kaffe eller något annat av alla de saker man KAN drabbas av.
Personligen väljer jag hellre att känna mig fräsh och riskera att kanske eventuellt möjligtvis kunna få några problem som blir riktigt omständiga.
Sen om du läst tråden hade du sett att det har rekommenderats att testa någon månad innan bröllopet för att veta att man inte får några konstiga reaktioner till dess.
O angående att "håret finns där av en orsak" så är det ju konstigt att inte läkare och barnmorskor går ut och varnar för det. Jag har varit helt slätrakad hos barnmorskan flera gånger men aldrig fått minsta lilla varning.
Beror mer på vilken sorts trosor man använder än om man rakar sig eller ej efter vad de säger till mig i alla fall.
Varför har i så fall inte det blivit en stor diskution i samhället? Om det är så otroligt vanligt och blir sådana otroliga konsekvenser av rakning - varför reagerar inte hela läkarvärlden och går ut i samlad trupp för att stoppa det?
Visst, de kan inte hindra någon från att göra det ändå om de vill - men om de ser det som ett så stort problem varför inte försöka göra något åt det?
Varför säger läkare, barnmorskor och gynekologer på direkta frågor att det inte är någon fara om det nu är så väldigt farligt och ger så mycket komplikationer?
Om du tycker det är tragiskt att vissa känner sig ofräsha utan hår så kan du få göra det, personligen skulle jag inte gå nära en orakad persons kön eftersom jag finner hår över lag extremt avtändande och äcklande - oavsett om det är för att porrindustrin säger det eller för att vi av evolutionen får mindre och mindre hår och därmed gjorts så att vi till stor del dras till hårlöst för att främja de generna (vilket skulle vara den evolutionära lösningen för att få bort hår)
Mrs D to be skrev 2009-04-16 14:09:19 följande: