• Muffala

Besviken

uff!
    Nu blir det till att få ur sig lite besvikelse, var på middag i Fredags hos föräldrarna och så kom diskussionen upp om hur man ska gå in i kyrkan.

Min blivande man och jag har sagt att vi vill inte ses innan vigseln, utan att min pappa följer mig till altaret, men nu så var det mycke rynk på näsan och "neeh det är ju inte svenskt", sånt gör man ju bara i amerikanska filmer bla bla bla..

Fan! blev så himla ledsen, vad har folk med att göra om vad vi vill och tycker..

• Svar på tråden Besviken
  • J D

Jag tänker inte skriva mer än att just brudöverlämning ÄR mkt kontroversiellt och ni kan nog räkna med fler reaktioner.

• Kjell Präst

J D skrev 2009-04-05 10:21:54 följande:

Jag tänker inte skriva mer än att just brudöverlämning ÄR mkt kontroversiellt och ni kan nog räkna med fler reaktioner.
    ...inte minst i kyrkan eftersom prästen inte ens behöver tillåta brudöverlämning...
  • Muffala

Tur att vår katolska präst inte alls tycker att det är något konstigt!
    Då kan jag ju tycka att gifta sig under vattnet eller hoppandes ur en flygplan skulle kunna vara mer kontroversiellt..?!?

• Lissdaniels

Jag måste få fråga, ni vill att din pappa ska leda dig men samtidigt tycker han det är osvenskt och man bara gör så på film?! Eller frågade ni i fredags om han kunde/ville det?

6 juni - när 2 blir 1
  • Kjell Präst
    Muffala skrev 2009-04-05 10:35:22 följande:
    Tur att vår katolska präst inte alls tycker att det är något konstigt!Då kan jag ju tycka att gifta sig under vattnet eller hoppandes ur en flygplan skulle kunna vara mer kontroversiellt..?!?
    I svenska kyrkan är det mycket kontroversiellt. Och en vigsel under vatten eller under fallskärmshopp är förstås inte heller okomplicerad, det är bara det att det så ytterst sällan förekommer att det inte har blivit någon stor fråga. Jag skulle aldrig gå med på en sådan vigsel.
  • Muffala

Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att man vill ha sin far vid sin sida. Antar att det bottnar sig i utländska tvångsgiftemål?
    Och sen kan jag undra vad det är som ger svenska kyrkan rätten till att neka detta, men kyrkoskatten ger väl oss ingen rätt att få rätt till att påverka ceremonier.

• Kjell Präst
    Muffala skrev 2009-04-05 10:58:06 följande:
    Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att man vill ha sin far vid sin sida. Antar att det bottnar sig i utländska tvångsgiftemål?Och sen kan jag undra vad det är som ger svenska kyrkan rätten till att neka detta, men kyrkoskatten ger väl oss ingen rätt att få rätt till att påverka ceremonier.
    Ja, Svenska kyrkan vill att det ska synas att vigseln ingås frivilligt, att kvinnan inte överlämnas från en förmyndare till en annan. Och hur ritualet ser ut bestämmer förstås Svenska kyrkan själv.
  • lolca

Jag förstår att alla har olika åsikter. Men jag måste hålla med Kjell Präst. Jag ingår äktenskapet med min blivande man frivilligt och vill inte bli överlämnad som om jag vore någon annans egendom.

Jag tycker det är bra att kyrkan har den här åsikten! Annars hade jag nog kanske övervägt borgerlig vigsel!

• Aleta

Om du har läst några trådar här på BT så kan du strax se att det är väldigt många som har mycket negativa känslor när det kommer till brudöverlämning. Jag förstår dina föräldrar. Vi har dessutom en jättefin tradition i Sverige där man går in tillsammans.

Ett tips:
    Ni två kan väl träffas i vapenhuset så får ni ju lite av att inte ses före vigseln, men ni får också de där spännande sista ögonblicken då man står hand i hand och väntar på att gå in, det är en fantastisk känsla!

• Milib

tycker det är tragiskt att svenska kyrkan kan neka en och ha sin vigsel exakt som man själv väljer...
    Jag vill själv att min pappa ska föra mig fram till altaret så jag kan förstå TS att hon är besviken...

Svar på tråden Besviken