Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Besviken

J D skrev 2009-04-05 10:21:54 följande:

Jag tänker inte skriva mer än att just brudöverlämning ÄR mkt kontroversiellt och ni kan nog räkna med fler reaktioner.
    ...inte minst i kyrkan eftersom prästen inte ens behöver tillåta brudöverlämning...
  • Kjell Präst
    Muffala skrev 2009-04-05 10:35:22 följande:
    Tur att vår katolska präst inte alls tycker att det är något konstigt!Då kan jag ju tycka att gifta sig under vattnet eller hoppandes ur en flygplan skulle kunna vara mer kontroversiellt..?!?
    I svenska kyrkan är det mycket kontroversiellt. Och en vigsel under vatten eller under fallskärmshopp är förstås inte heller okomplicerad, det är bara det att det så ytterst sällan förekommer att det inte har blivit någon stor fråga. Jag skulle aldrig gå med på en sådan vigsel.
  • Kjell Präst
    Muffala skrev 2009-04-05 10:58:06 följande:
    Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att man vill ha sin far vid sin sida. Antar att det bottnar sig i utländska tvångsgiftemål?Och sen kan jag undra vad det är som ger svenska kyrkan rätten till att neka detta, men kyrkoskatten ger väl oss ingen rätt att få rätt till att påverka ceremonier.
    Ja, Svenska kyrkan vill att det ska synas att vigseln ingås frivilligt, att kvinnan inte överlämnas från en förmyndare till en annan. Och hur ritualet ser ut bestämmer förstås Svenska kyrkan själv.
Svar på tråden Besviken