• Tant Doris

Ha samma mellannamn och efternamn

Jag vet att detta har tjatats igenom ett antal gånger men jag måste få fråga..

Om sambon tar mitt efternamn som mellannamn nu flera månader innan vigseln, så syns det ju sen på hindersprövningen (där man ska fylla i alla sina namn) att han har tagit mitt namn.

Lär inte skatteverket förstå då vad vi gjort för fuffens ?

Men, även om de gör det.. inte kan de neka mig att ta hans namn som efternamn?

//Sara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 05:26
    Måste kanske förtydliga...

Det jag vill är att få till så att hela familjen får samma mellannamn och efternamn. Vi har tre barn som nu har mitt efternamn som mellannamn och sambons efternamn som efternamn.

• Svar på tråden Ha samma mellannamn och efternamn
  • lingon82

Tror tyvärr inte det går. Det är bara den ena gifta parten som kan ha ett mellannamn. Om din man redan har ett mellannamn vid vigseln kan du alltså inte ta ett oavsett vad.
    Ring skatteverket "anonymt" och kolla.

• X50S

Varför inte ta bort det ena namnet helt och bara ha ett namn för hela familjen?

• Yllo

Din sambo kan inte ta ditt efternamn som mellannamn INNAN vigseln. Han kan välja att ta det efter vigseln, men endast om du godkänner det och inte byter namn själv (alltså inte tar hans namn som efternamn och behåller ditt som mellannamn). Däremot är jag lite osäker på huruvida Folkbokföringen ställer sig till att han tar ditt efternamn som mellannamn i samband med vigseln och du tar hans efternamn typ 1 år efter vigseln.

• Tant Doris

Men, när jag har läst ett flertal tidigare trådar så har ganska många kunnat trixa till det så att båda får båda namnen. Det gäller bara att skicka in rätt blankett vid rätt tillfälle enligt dem...

Skumt..

• Tant Doris
    X50S skrev 2009-04-07 07:48:09 följande:
    Varför inte ta bort det ena namnet helt och bara ha ett namn för hela familjen?
    Jag har ett ganska ovanligt namn (ca 250 st som heter det i Sverige). Sambon har ett vanligt sonnamn. Barnen har båda våra namn (mitt som mellannamn) så han kan alltså inte ta mitt namn som efternamn (om inte barnen också byter då förstås) och det vill han inte heller.

Vi är båda för fästa vid våra namn för att byta helt, helt enkelt...
  • Yllo

Tant Doris: Din man kan ta ditt efternamn som mellannamn i samband med vigseln, men då kan inte du ta hans efternamn som ditt efternamn i samband med vigseln. Däremot tror jag att du kan "lura" systemet genom att din man tar ditt efternamn som mellannamn i samband med vigseln och du sedan lägger till hans efternamn som ditt efternamn efter ett år. Men samtidigt är helt omöjligt, precis som att han lägger till ditt namn som mellannamn INNNAN vigseln.

• Par Nyköping

Jag ringde skatteverket för vi har samma "problem". Hon sa att man kan trixa sig genom detta via ett kryphål. Dvs mannen tar kvinnans namn som mellannamn vid vigseln. När namnändringen är klar ansöker hon om att ta hans efternamn och behåller sitt namn som mellannamn. Hon sa inget om att vänta ett år. Det går när man fått igenom namnändringen hos folkbokföringen.

• Tant Doris

Par Nyköping skrev 2009-04-09 20:19:43 följande:

Jag ringde skatteverket för vi har samma "problem". Hon sa att man kan trixa sig genom detta via ett kryphål. Dvs mannen tar kvinnans namn som mellannamn vid vigseln. När namnändringen är klar ansöker hon om att ta hans efternamn och behåller sitt namn som mellannamn. Hon sa inget om att vänta ett år. Det går när man fått igenom namnändringen hos folkbokföringen.
    Åh, det låter ju suuuper! Ska ringa och kolla jag också för säkerhets skull, men nu blev jag lite gladare
  • 091128

Detta mail fick jag från skatteverket i går. Vi har nämligen samma problem, men det verkar vara löst nu!

Ni kan få samma mellannamn och efternamn om ni anmäler i rätt ordning.1. Makrna behåller sina efternamn vid vigsel enligt 9 § 1 st Namnlagen2. Mannen tar hustruns efternamn som mellannamn enligt 24 § 2 st NL3. Efter vigseln tar hustrun mannens efternamn enligt 10 § 1 st NL ochanmäler samtidigt sitt eget namn som mellannamn enligt 24 § 1 st NL.Det är en typ av lagligt kringgående av NL:s principer som senare kan fåoförutsedda konsekvenser. Eventuella barn kan aldrig få sammanamnkombination.

• Fru PB

Har inte läst tråden men så här gjorde vi..

Efter vigslen tog jag hans efternamn till mellannamn.
    Så att jag heter P.. B...
    Sen bytte han så han tog sitt efternamn till mellannamn och mitt som efternamn.
    Vi har barn sedan innan giftemålet och deras namn ändrades samtidigt som mitt.

Så nu heter hela familjen samma...

• Fru PB
    091128 skrev 2009-04-17 18:11:03 följande:
    Detta mail fick jag från skatteverket i går. Vi har nämligen samma problem, men det verkar vara löst nu!Ni kan få samma mellannamn och efternamn om ni anmäler i rätt ordning.1. Makrna behåller sina efternamn vid vigsel enligt 9 § 1 st Namnlagen2. Mannen tar hustruns efternamn som mellannamn enligt 24 § 2 st NL3. Efter vigseln tar hustrun mannens efternamn enligt 10 § 1 st NL ochanmäler samtidigt sitt eget namn som mellannamn enligt 24 § 1 st NL.Det är en typ av lagligt kringgående av NL:s principer som senare kan fåoförutsedda konsekvenser. Eventuella barn kan aldrig få sammanamnkombination.
    Våra barn heter exakt likadant som vi. Ändrade det samtidigt som när jag tog hans efternamn till mellannamn.
    Innan hade dom hans efternamn och mitt som mellannamn.

Jag ringde själv och frågade rakt av hur man gjorde och hon berättade utan hysh hysh...
Svar på tråden Ha samma mellannamn och efternamn