• E11a

Nästa anhalt ...

Nu har jag en reserapport att avlägga

New York var till största delen soligt men KALLT. Kallare än vad vi hade räknat med. Under 10 grader en del dagar. Brrrr. Man inser vad praktisk golfströmmen är. Idag var det 19oC på kvällen här i London och träden har massa löv och syrenerna och magnoliorna blommar för fullt. I NY var träden fortfarande kala utom några som blommade vackert och det fanns bara lite enstaka påskliljor. 5 dagar kändes faktiskt som en ganska lång och skön semester. Vi flög ett kvällsflyg över och eftersom man kommer fram bara 2 timmar senare samma kväll pga tidsskillnaden så man bör hålla sig vaken var det tur att vi blev uppgraderade till business och kunde ligga i våra flat-beds och sippa champange, prata och titta på bra filmer. BA har faktiskt flera riktigt bra viner och helt ok mat i business.

Vi tog det väldigt lungt på semestern och traskade runt och shoppade en del och åt massor av god mat. Vi bodde på ett hotell som heter Washington Square Hotel. Det var inte supermysigt men helt ok. Man får ett mycket coolare hotel för samma peng i Mid Town, men det är ett så trist område så jag tycker att det är helt klart värt att ta ett hotell i The Village istället med bekvämt gångavstånd till shopping, resturanger och barer i East och West Village, Soho, Chelsea och Meat Packing District... osv.

Här är några olika ställen som utgjorde mathöjdpunkterna:

Cabrito
    50 Carmine St (between Bedford and Bleecker Sts)
    Mexikansk mat som den smakar på västkusten. Prova get-taco! Har vunnit Time Out: Eat Out Awards 2009 Critics? choice Best new Mexican

The John Dory
    85 10th Avenue (between 15th and 16th Streets)
    Mycket uppmärksammand ny fiskresturang i coola Meat Packing. Supertrending inredning och imponerande viner. Maten var givetvis bra och det viskas om att de kommer få en stjärna snart, men riktigt sådan höjd tycker jag inte att det var faktiskt. Provade Long Island littlenecks för första gången och de var mycket speciella små musslor. Main Lobster är aldrig ett felval

Min absoluta favorit var (till lite roat förtret för maken tror jag eftersom han ansträngt sig att fixa bord på lite finare ställen) den lilla pärlan:
    Lexington Candy Shop (Lexington Ave at 83rd Street)
    www.lexingtoncandyshop.net/
    En liten Diner som har funnits sen 1925 (Jag tror att tanten som serverade oss har jobbat där sen dom öppnade. Hon var jättesöt, pratsam och väldigt disträ. Hon spillde mjölk på maken två gånger utan att hon märkte det).
    Dom hade de absolut godaste French Toast, smoked bacon and maple syrup som jag har ätit någonsin. Jag beställde en Corn muffin också. Det har jag inte ätit sen jag var i Georgia för typ 10 år sedan. Så gott!

Brunch på Balhazar är ju en NY instutition och de har fantastiskt bröd! Men potatis och ingen spenat till sina Eggs Benedict (är det bara vi som tycker det är lite konstigt? )
    www.balthazarny.com/
    80 Spring Street (btwn Broadway and Crossby)

Strip 13 E 12th Street
    www.striphouse.com/
    Har helt fantastiskt kött (prova tryffelstuvad spenat till din New York Strip... föståss) och mysig inredning. En del klagar på att serveringen kan vara lite turist-nonchalant. Det kan säkert stämma, men vi hade inga sådana problem men var där ganska tidigt på kvällen.

Det enda riktigt turistiga vi gjorde var en kväll efter middagen då vi åkte upp i Rokefeller Center för att titta på utsikten över NY by night. Mycket bättre än Empire State av två anledningar.
    1. Det är ingen kö
    2. Man har utsikt över vackert uplysta Empire State (och resten av Manhattan förståss)
    Maken tyckte nog att det var roligast när vi kastade oss in i taxin på 5th Ave och bad att få åka till Rokefeller Center och taxi-chaffisen inte visste var det var (!!?). Jag gav honom adressen (jag som inte ens bor i NY, ännu mindre har som yrke att transportera runt folk, vet var Rokefeller ligger) medan maken inte kunde hålla sig och istället förklarade att det var "a really tall building" om han kände till några sådana på Manhattan. Chaffisen höll på att skratta ihjäl sig åt den beskrivningen. Kul att dom hade roligt i alla fall .

Jag hade bokat en kvällsflygning hem. Landa 06.20 på Heathrow, in till kontoret, på med dräkten och en dag på jobbet. Funkade bara sådär.... flygresan är för kort för att man ska hinna sova tillräckligt. Bra 7 timmar är kort om man drar bort tiden det tar att komma up i luften och komma lite tillrätta och sedan blir man väckt 40 min innan landning även om man sovit sig igenom frukost. Det var också ganks turbulet. Turbulensen i sig stör mig inte så mycket men det där jäkla plingandet av och på med säkerhetsbältes skylten... grrr... bestäm dig! Av eller på!! Tung dag på jobbet. Man är inte 19 längre (det är en 3-4 år sedan dess ) det är uppenbart. Maken "jobbade hemmifrån" och det var nog lite skönare, men å andra sidan sitter han om en timme på ett flyg till Sydney och det är jag INTE avundsjuk på. Jag föreslog att han skulle stanna ute på Heathrow när vi landade igår. Han kunde ju sova i nån soffa och livnära sig på pretsels och oliver i loungen.

• E11a

Låter härligt Lapinette!
    Sitter här och blir sugen på champange. Jag ska ju sova nu!

• E11a

Anser mig vara lite av en "SARS expert" eftersom numera maken bodde där då 2003 så jag följde utveckligen som en hök.
    Det var WHO reserestriktioner i ett par månader vill jag minnas. SARS hade ganska hög dödlighet, nästan 10%, men visade sig som tur var inte vara så smittsamt.
    Notera att jag absolut inte är sjukvårskunnig men jag läste allt om det då. Efterson folk i Hong Kong var så arga för att information mörkades av Kina startades en hemsida som skulle sprida info snabbt tex om utbrottet i Amoy garden som blev jätteviktig som hette sosick.org.

Det vi hitills har hört on H1N1 verkar den vara väldigt smittsam men folk utanför Mexico har inte blivit så sjuka. Mexico är ett så stort land... om turister lykas bli smittade och ta det med sig hem måste det ju vara gansk spritt tycker man. Tråkigt!
    I USA är folk smittade som inte har varit i Mexico så det sprids ju i USA också.

• E11a

Jag tror inte heller LT är något problem. Vi hade med en till NYC i påskas. De flesta som reser till NYC måste ju vara business-resenärer. Jag har aldrig sett en 747:a med en så pytteliten ekonomidel (som vi tyvärr satt i på vägen hem... dom verkar oftast bara uppgradera en åt ett håll? Är det någon som vet om det är så?). Nästan bara flat-beds rutten London-NYC och nästan alla dom har garanterat LT.

Ang visum (eller rättare sagt en visa waiver snarare än visum förståss ) så tar det ca 30 sekunder att ansöka om ESTA on-line och det är gratis (inte som till tex Australien där man också gör det on-line men det är en avgift). Men det är ju USA så det står ju klart att tydligt att ett godkänt ESTA på INGET VIS GARANTERAR ATT MAN BLIR INSLÄPPT när man kommer till THE UNITED STATES OF AMERICA..... förståss .

• E11a

Vi ska till Dorset midsommarhelgen. Har aldrig varit vid the Jurassic Cost förut men det ska vara mycket vackert tydligen, så nu tyckte vi att det var dags. www.jurassiccoast.com/. Vi ska bo på The Abbots House www.abbotshouse.co.uk/index.php, men som sagt vi har inte varit där ännu och har således inte förstahands information om det är bra. Mitt förstahandsval var ett litet B&B som heter Marren som har fått superbra reviews men de var fullbokade just den helgen. www.marren.info/

Jag gillar Whitstable men det är i norra Kent och det var väl inte det ni riktigt hade tänkt er. en.wikipedia.org/wiki/Whitstable. Dom har en riktigt bra seafood restaurant.

• E11a

Maken beställde The Landmark Trust's katalog för någon vecka sedan. Vilka coola ställen man kan hyra! Gamla fort, små lusthus och torn bara för två, kvarnar m.m. Vackert och tidsenligt inrett.

www.landmarktrust.org.uk/

Tyvärr är deras hemsida inte så bra ännu men dom håller tydligen på att jobba på den. Verkligen fantastiska ställen att hyra och bo på.

Några exempel ur katalogen finns på; www.landmarktrust.org.uk/handbook/

• E11a

Lappis - Nix inget större på gång innan Namibia i September. Men det blir en långhelg vid Dorset-kusten och en vecka i Sverige (Stockholm + skärgård) bara njuta av att vara "hemma" i Sverige och umgås med familj och vänner i sommar. Kanke blir någon mer kortare resa men semestern räcker nog inte för något mer längre.
    Vi har däremot varit duktiga på lite miniutflykter och betar oss igenom en bok (en Time Out guide) med vandringar någon timmes tågresa från London. Boken är jättebra. Man åker tåg typiskt ca en timme och sedan är det en detaljerad beskrivning av en 15-20 km vandring genom skogar, över gröna kullar och genom söta små byar. Inklusive rekommendation om vilken liten gastropub man ska äta lunch på som ligger lagom i miten och var man ska dricka Tea . Sen är det tåg hem igen vid dagens slut från en annan lämplig station.

Ab fab - Har hittat ett nytt favvo ställe i London. Boundary, Terence Conrans nyaste i trendiga Hoxton. Supermysig takterras! Massor av örter i krukor, soffor med vita kuddar, 360oC utsikt och eldstad. www.theboundary.co.uk/. Men man ska nog vara där hyfsat tidigt en solig dag om man inte har bokat!

• E11a

Lapinette - Jag har bott på Wawona och tyckte det var jättebra!

Håller med om att hiking turerna upp längs vattenfallen är vackra. Type Yosemite falls. Ta med kikare och titta på klättrarna på El Capitan väggen. Något sequoia/redwood bestånd ska man besöka. Jag ÄLSKAR Yosemite och längtar tillbaka massor. Tror inte jag har varit där mitt i sommaren..... jo förressten det har jag faktiskt. typ juni/juli.

• E11a

Jamen det jag utöver ovan babbel skulle säga är:

Ha en supertrevlig resa!!!

Svar på tråden Nästa anhalt ...