Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Nästa anhalt ...

Idag har vi ägnat en del tid åt att kolla upp olika alternativ för vår semester i sommar. I eftermiddags preliminärbokade vi flygbiljetter ToR New York, till det facila priset av 18 000.- för oss alla fyra, men på väg hem började vi fundera över om det verkligen är värt de här pengarna för att åka just till den nordöstra delen av USA (vi var dessutom i NY 2005). Efter lite funderande och diskuterande hit och dit har vi nog kommit fram till att vi nog hellre håller oss i Europa istället (många "nog" blir det! ).

Den rutt vi just nu funderar på är att ta färjan över till England från Esbjerg och sen spendera tre nätter i krokarna av Brighton och sen ytterligare tre nätter kring Plymouth och därefter ta färjan över till norra Frankrike, där vi tänkte hyra ett hus i en vecka, innan vi bilar hem till Sverige.

Vad tror ni om en sådan rutt? Vi känner inte att det blir ett "andrahandsalternativ", utan det är resmål vi har tänkt oss att besöka någon gång oavsett. Södra England har jag drömt om i säkert 10 år, men det har aldrig blivit av. Någon som har bra tips på var man kan bo längs franska kanalkusten? Vi vill gärna bo på samma ställe i en vecka, för att slippa packa upp och ner femtioelva gånger, men samtidigt ha möjlighet att göra intressanta upplevelser, varvat med besök på stranden.

• Tinga

Nu har vi bestämt oss - det blir en roadtrip i Europa i sommar. Vi bokade biljett Esbjerg-Harwich idag. Känns bra att beslutet nu är fattat, så att vi slipper fundera mer på vad vi ska göra i sommar. Den 13 juli bär det av.

Mrs B - om ni hade några särskilda smultronställen får du gärna tipsa om dem.

• Tinga

Lappis - jag tar tacksamt emot artikeln om Cornwall. Vi har inte bestämt exakt var vi ska bo än, utan får se var vi hittar intressantast sevärdheter och så planerar vi boendet därefter. Hög tid att läsa på, med andra ord.

Jersey har jag också drömt om länge, men vi får se hur mycket vi hinner med. Det är så lätt att planera in massor, men vi ska helst hinna ta det lite lugnt också.

E11a - tack för boendetipsen! Jag har sparat länkarna och det såg verkligen trevligt ut på båda ställena. Hemsidan om Jurassic Coast verkar informativ.

Gosnosen - vi bodde på Big Apple Hostel när vi var i New York. Med vandrarhemsmått mätt var det helt OK; små rum, men rent och OK prisläge (också det med New York-mått ).

• Tinga

Lappis - du håller spänningen vid liv! Vad trevligt att ha något annat än räkningar att se fram emot i posten.

• Tinga

Vad gäller resefronten i allmänhet så ska vi alltså till Helsingfors på en weekend i mitten av juni, sen blir det England och Normandie i mitten av juli och så Thailand vid årsskiftet. Under hösten kommer jag troligtvis att åka på en veckas sol- och badsemester med sönerna och mina föräldrar. Sen kanske maken och jag klämmer in en stadsweekend under hösten också, eventuellt utan barn. Fast det beror lite på hur det blir med husrenovering och så; svårt att ha tid till både resor och hemmafixande.

Jag tycker iallafall att vi kommit igång bra med vårt resande efter att vi fick barn, vilket är precis vad vi ville. Det fanns ju "olyckskorpar" som kraxade om att vi skulle nöja oss med att stanna i svärföräldrarnas stuga som småbarnsföräldrar, men ack vad de hade fel. Man får bara inte bli för bekväm av sig.

• Tinga

Lappis - vi har inte kommit längre med England/Frankrike än att vi bokat båtresan till England, men jag ska inom biblan idag och låna Första Klass-guider om England och Frankrike, så jag hoppas att vi snart ska kunna boka boende.

• Tinga

Lappis - du kanske ska konsulta åt oss andra istället? Vi tänkte att vi skulle bo i Normandie, någonstans i trakterna av Caen, antingen i hyrt hus eller B&B. Har du något bra tips på lut är det bara att säga till.

• Tinga

Lappis - tusen tack för artikeln, som kom med posten idag. Jag funderade på vem det var med så snygg handstil som skickade brev till mig! Du skriver verkligen fint. Det kändes lite lustigt att ha läst spaltmeter av dina inlägg och så ändå inte känna till din handstil. Fast iofs, så är det ju när man läser böcker också; inte känner man till författarens handstil för det.

Himla sugen blev jag iallafall på att komma iväg, efter att ha läst artikeln. Och jag vill bo på alla hotellen och äta på alla restaurangerna som omnämndes. Jag har varit på biblan också idag och lånat guideböcker, så nu börjar frossandet och planeringen på allvar. Problemet lär ju som vanligt bli att begränsa sig...

• Tinga

Imorgon bitti bär det av till Helsingfors för oss. Kan bara inte fatta varför vi bokade flyg kl. 8.10 imorgon bitti; nu måste vi ju gå upp i svinottan. Jaja, har bara oss själva att skylla. Ser fram emot frukostbuffén på hotellet; enligt TripAdvisor är den i toppklass. Sen ser jag förstås fram emot en massa andra saker också; håller just nu på att fundera på vilka restauranger vi ska sikta in oss på. Oftast bokar vi inte i förväg, men jag är inne på att göra det den här gången. Har en guidebok med en del bra tips, så problemet är snarast att välja.

• Tinga

Oj, här har det hänt mycket sen igår förmiddag!

Piggelin - trist med mygg och feber på er lilla tur, men förstår att det var trevligt att träffa "la familia" när det inte blir så ofta. I många år funderade jag inte heller över Helsingfors som en weekenddestination, men efter att ha varit där i jobbet för ett par år sen insåg jag att det faktiskt är en trevlig stad. Det intrycket består efter helgens besök där.

Det är en promenadvänlig stad, så vi strosade runt mycket. Många trevliga design- och inredningsbutiker också, vilket roar oss. Designmuséet kan man däremot skippa; ?8 för entrén var bortkastade pengar. Bättre isåfall att besöka t ex Artek-butiken, med mycket Alto-prylar.

Tempelplatsens kyrka är också väl värd ett besök; otroligt häftig för att vara just en kyrka, med ett maffigt koppartak och härligt ljusinsläpp. En del av väggen utgörs av berget som kyrkan är insprängd i.

Sveaborg är också ett trevligt utflyktsmål. Vi gick en guidad tur med en guide som pratade härligt sjungande finlandssvenska. Vi fnissade lite i smyg åt att hon sa "nittonhundraaDErton" istället för "nittonhundraarton", men hon var väldigt påläst och duktig och berättade mycket intressant. Många ställen blir mycket intressantare om man kan få guidning.

På matfronten hade vi blandade upplevelser. Det var lite lustigt, för när vi åkte hem från Barcelona för ett par månader sedan läste jag Svenska Dagbladet på flyget och just den dagen hade de tips om restauranger i Helsingfors, så jag rev ur den sidan och sparade. Utifrån tipsen åt vi på Kosmos (www.ravintolakosmos.fi/) på torsdagen, men det var en bevikelse. Bullrig lokal, tråkig mat, trist servering... Inget att rekommendera med andra ord. På lördagen däremot åt vi på Olo (www.olo-restaurant.com/home.html), också efter Svenskans tips, och det var en riktig höjdare. 2007, 2008 och 2009 har de fått omnämnande, om än ingen stjärna, i Guide Michelin, och det var verkligen supergod mat vi fick där. Vi åt en fyrarätters avsmakningsmeny och allting smakade mums; pilgrimsmussla, gravad sik, biff och choklad.

På hemresan hade vi dessutom lite flax; vi hade bokat economy extra för det fanns inga platser kvar i economy på den avgången vi ville åka (åkte på bonuspoäng, så det gjorde ingen skillnad "prismässigt", men det gick lite mer poäng). När vi sen skulle checka in visade det sig att det redan satt någon med spädbarn på de få raderna med economy extra, så de blev tvungna att nedgradera oss till economy (vilket vi normalt sett alltid flyger, så det är inget vi led av), men som kompensation fick vi vouchers till ett värde av ?600. Hyfsad utdelning på en flygresa som vi totalt bara betalat 750 SEK för i skatter och avgifter.

• Tinga

Lappis - nä, jag började fundera på nya resmål redan innan jag fått vouchern i handen.

• Tinga

Lappis - svarar här istället! Vi var i Amsterdam för två år sen bara, så därför känns Bryssel eller Brügge lite mer lockande, för att få se något nytt. Eller nytt och nytt; torget och Manneken Pis har jag sett under en kurs för några år sen, och så mycket mer finns det väl kanske inte att se egentligen. Kanske blir Brügge då!

• Tinga

Piggelin - aha, så det är så givet att det är Brügge man ska välja. Restaurangtips får du gärna bidra med.

• Tinga

Lappis - vi tar färjan Esbjerg-Harwich, sen blir det sex nätter i Bournemouth på Englands sydkust, därefter färja Portsmouth-Caen, sju nätter i Bayeux i Normandie och sen några nätter under hemresan. Det blir hotell i England och B&B i Frankrike. Hotellen i Frankrike var väldigt dyra och ovanpå det tillkom ytterligare ca ?20 för frukost, så med B&B hamnade vi på ungefär halva priset.

Planen både i England och i Frankrike är att slappa varannan dag (hoppas på fint väder, så att man kan vara på stranden) och se oss omkring varannan dag. I Normandie blir det naturligtvis en dag som vigs åt D-dagen och landstigningsplatserna, krigskyrkogårdar osv, en dag åt klostret Mt San Michel och en dag åt Giverny med Monets trädgårdar.

I England har vi inte riktigt bestämt än vad vi ska besöka, men det lär bli Stonehenge och något gammalt slott iallafall. Troligtvis kör vi längs kusten en dag också, och besöker mysiga byar och sådär.

• Tinga

Så där ja; nu har vi bokat hotell för hemresan också. Det blir två nätter i Brügge och en natt i Bremen. I Brügge kommer vi ju att ha en del dag, så där ska vi väl hinna se oss omkring lite, fast natten i Bremen blir just bara en natt i Bremen, för att vi inte ska behöva köra vrållångt någon dag. Nu blir det max 55 mil på en dagsetapp, och det känns ok. Vi har förresten bokat ett, vad det verkar på hemsidan, jättemysigt B&B i Bayeux. www.la-madeleine.eu/

Lappis - vi har också haft späckat schema de senaste resorna, men nu när vi för första gången reser lite längre tid med våra barn känner vi att vi vill ha lite mer utrymme än vi brukar till att bara ta det lugnt. Vi är dessutom ganska slitna efter den senaste tidens kämpande, så vi behöver lite återhämtning också.

• Tinga

Lappis - jag rekommenderar att ni vandrar uppför något av vattenfallen som finns, antingen Vernal plus Nevada Falls eller Yosemite Falls. Från båda har man fin utsikt över en stor del av dalen; möjligtvis något bättre från Yosemite. Om ni går tidigt på morgonen lär det vara ganska folktomt på båda rutterna, så att ni får njuta av naturen i stillhet.

Det finns en liten badsjö som heter Mirror Lake. Har för mig att vattnet var ganska kallt, men då är det ju svalkande om inte annat.

• Tinga

Lappis igen - jag såg nu att ni ska bo på Wawona Hotel, som inte ligger i Yosemite Valley, utan längre söderut. Vi var aldrig i den delen, så den känner jag inte till något om, men jag tror att de flesta lederna finns i Yosemite Valley. Iallafall de som jag tipsat om finns där, för det var där vi bodde. Å andra sidan är det ju inte jättelångt dit, så det borde ju gå att köra dit på morgonen isåfall. Hotellet ni ska bo på såg jättefint ut!

• Tinga

Nä, jag vet; oftast sitter man och tittar på olika boenden tills man är helt snurrig i huvudet och ibland tillskriver man det stället man bokar egenskaper det inte har, för att minnet sviker en och man blandar ihop det med något annat. Men ni får säkert en härlig upplevelse i Yosemite oavsett vad ni hittar på där.

Svar på tråden Nästa anhalt ...