Inlägg från: Ab fab |Visa alla inlägg
  • Ab fab

Nästa anhalt ...

Nej rosé brukar inte vara favorit men den här var ok. Den låg i mitt påskägg fr mamma

Hoppas kollegorna var snälla

• Ab fab

va kul att du sett filmen Pigge. Köpte den till mamma i födelsedagspresent igår. Förresten- igår testade vi kustkrog, Seaside på Björkö. Så mysigt. Newportinredd enkel krog med egen brygga och saltvattenstänk på näsan

• Ab fab

Jag skulle definitivt rekommendera Tullhuset på Hönö i så fall. Utsikt till Vinga. Pittoreskt som sjutton. Det går färja/buss dit www.tullhuset.se/
    tjingeling från Berlin

• Ab fab

Både Epernay och Reims är underbara städer tycker jag. Vi bodde på ett rätt trist hotell i Reims tyvärr så inget jag skall rekommendera. Ta med Rickard Julins bok som guidebok- den räcker långt.
    En skön klassisk bar är palace (tror jag att den heter, jag hoppas verkligen jag har rätt) enkel bistro med riktigt många bra champagner att välja mellan.

• Ab fab

Skickar e hälsning från Dublin. Det regnar här ...suprise. Bor på ett fantastiskt hotell- Westbury. Ett klassiskt hotell med grym service.

Rapport från provningen av Pol Roger med Richard Juhlin kommer senare.. men det var klart värt pengarna

• Ab fab

I fredags var vi på restaurang Basement i Göteborg. De fick precis full pott av uteätarna i GP så timingen kändes perfekt. Temat var champagne med Richard Juhlin.

Ända sedan min man o jag träffades har champagne varit ett tema. Förutom att vi gärna dricker champagne har vi har varit i Champagne två gånger för att prova o besöka gårdar. Båda gångerna när vi rest i Champagne har vi haft med oss Richard Juhlins bok 3000 champagner som guidebok (lite klumpig att bära med sig). Champagne var temat på vårt bröllop.

Det var femte gången Juhlin var på Basement och äntligen fick vi chans att vara med. I år var temat Pol Roger. Vi började med ett glas NV när vi kom dit. Gott så det slank lätt ner. Sen gick vi ut på gatan för här skulle sabreras. Och det funkade. Vilket partytrick *s*. Perfekt avslagen hals fast inte med sabel utan med kock-kniv....
    Väl till bords serverades först grodlår. Nix det gick inte.. jag kunde inte tänka mig att äta det. Men brödet var gott.
    Första rätt var en lättrökt laxkub serverad med en körvelhollandaise. Till det serverades Blanc de blanc 1999 Fantastisk sås. Champagnen var lättdrucken. Fräsch som en sommarmorgon. Blanc de blanc är mina favoriter och den här var ett bra exempel.

Andra rätt var anklever med chokladbönor. Konstig kombination? Kanske det men det var fantastisk god. Brut Vintage 1999. Fylligare och kraftigare, doftade underbart. Fisk efter det. Halstrad torsk med en sås på sur grädde och löjrom. WOW, fantastisk god . (jag undrar hur många gånger jag säger fantastisk om den här kvällen?). Till fisken var det en Brut vintage 1993 som var ännu bättre. Sträv och rejäl, perfekt.

Paradnumret kom till nästa rätt. Då serverades prestigechampagnen Cuveé Winston Churchill 1998, som doftade bröd och champinjon, men jag gillade nog vintage 1993 ännu mer. Till detta var det kaninsadel med rotfrukter. Inte den rätt jag gillade bäst och det kanske avspeglades på mitt omdöme om champagnen. Eller var det tvärt om.

Desserten var makalös. Smultronmousse och rabarbsorbet. Till detta var det salmiaksnören (ni vet gammaldags skosnöregodis) och salmiakkulor. Vilken kombination. Det var en fullkomlig fullträff. Det serverades Rosé vintage 2000 till desserten. Jag är inte jätteförtjust i roséchampagne. Den här var drickbar men inte så att den kunde konkurrera med de andra.
    Den snälla servitrisen serverade ett extra glas vintage 1999 och det sa man ju inte nej till.

Vi avslutade med att köpa Juhlins bok ?Champagneguide? med ett betydligt bättre format för att ta med sig på resa

• Ab fab

maken här önskar sig en sabel i födelsedagspresent så han kan lära sig sabrera....

• Ab fab

Vilken måltid. Vilken härlig läsning. Min frukostmacka med skinka och gurka kändes lite bortkommen i sammanhanget*s*

• Ab fab

Hej
    efter en intensiv restid är jag stationerad på kontoret. Nu är arbetsresorna över. Inga exotiska resmål som Essen, Frankfurt eller Dusseldorf

Nu ser jag fram emot weekend i London nästa helg. Bonusbarnen fyller 18 o 20 så det skall firas med familjetripp. Det skall bli himla kul. Mitt ansvarsområde är 1. hop on/hop off tur 2. pubrunda. lagom nivå*s*

• Ab fab

tack för tipset. Vi skall bo i Hoxton så det passar ju perfekt. takterrass är alltid trevligt

Svar på tråden Nästa anhalt ...