Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Nästa anhalt ...

Jag är lite kluven till Berlin faktist - stan är trevlig, men ingen förälskelse liksom. Då gillar jag tex A'dam så himla mkt mer.

• Piggelin1

Nej nej nej - inte via Västergötland - den vägen (E20 - för det är väl den vägen du menar?) är aptrist!!! Det är den vägen vi alltid åker till mannens syster i Sala & jag utnämner lätt den till en av de tråkigaste vägarna som finns...
    Åk istället via Linköping, Jönköping & stanna hellre till i tex Gränna & shoppa polkagrisar & ta en tur ut till Visingsö.
    Motorvägen längs Vättern är utnämnd till en av Sveriges vackraste & jag är benägen att hålla med!

• Piggelin1

Fattar inte varför Vägverket envisas med att skylta i Gbg att man ska köra E20 till Sthlm, den vägen är tråkigare, sämre & tar betydligt längre tid. Borås, Jönköping, Linköping, Norrköping & Nyköping är sååå mkt bättre.
    Vet INGEN som kör E20 frivilligt till Sthlm, alla tar vägen via Jönköping.

• Piggelin1

Lappis - den vägen är rena drömmen jämfört med E20
    Men absolut, om man aldrig åkt den, så en gång kan man ju göra det - men det finns liksom inga roliga stopp alls längs vägen, tycker jag. Stannade till på ett fik vid Göta Kanal på vägen ner från Sala häromveckan, som hade kunnat vara mysigt, men det kändes bara fantasilöst & "gammalt".

• Piggelin1

Just det, Läckö slott var vi på en sväng för några år sen. Kul & intressant med historien bakom!

• Piggelin1

Lappis - se det så här - ju snabbare ni kommer ner, ju mer tid har ni i Gbg & desto mer tid att testa alla Ab Fabs & mina tips

• Piggelin1

Hur kunde jag glömma det?!! Att du inte dricker kaffe alltså! Det visste jag ju Sicken osis, då går ju flera av favvoställena bort Iaf Bar Italia känns det som.

Jag skulle föreslå Hos Pelle, Kock & Vin www.kockvin.se/
    eller La Cucina Italiana för en födelsedagsmiddag!

• Piggelin1

Ahhh, Ulla Winbladh, där var jag för massor med år sen, typ när jag bodde di Sthlm eller iaf ngnstans i den vevan. Minns en rolig & livad lunch med underbar mat & snaps till!

Villa Källhhagen ska jag ha i åtanke! Känner igen namnet, vart ligger det?

En annan gång var jag på den där restauranten som ligger längst in i Brunnsviken, inte så långt från Hagaparken (namnet är som bortblåst just nu). Ett gammalt ex & jag paddlade kanot & lade helt sonika till nedanför & satt sen där & åt en kanongod middag Kul minne!

• Piggelin1

Ja just det, så hette det!

Aha, då är ju Villa Källhagen absolut inom promenadavstånd!
    Mysiga rum de verkar ha förresten.
    Hmmm, en lunch kanske man skulle kunna ta där i sommar? Vår kära dotter lämpar sig inte riktigt för långa restaurantbesök längre, som hon gjorde förra sommaren... *drömmer mig tillbaka till veckan i Verona förra sommaren, då A var nöjd & glad i sin vagn varedna gång vi var ute & käkade, till & med en fyrarätters avsmakningsmeny gick finfint...* Svunna tider numera, tyvärr. Ska vi ut & äta kvällstid numera är det enklast att lämna henne hemma

• Piggelin1

Tinga - grattis till vouchern!! Vi flög också för bonuspoäng nu när vi var i Jämtland plus att dottern några månader till flyger helt gratis. Måste passa på ngn mer gång nu innan tvåårsdagen, tror jag bestämt!

• Piggelin1

Ja just det - där är ju jättefint! Evigheter sen jag gick den promenaden, ska nog råda bot på detta!

• Piggelin1

Tinga - jag röstar helt klart för Brügge!! Har varit i både Bryssel & Brügge & det är ett enkelt val! Brügge är charmigt & mysigt med alla sina gränder & kanaler, viss varning för turistträngsel - men det är det värt tycker jag. Skulle gärna åka dit en gång till, det vara bara över en dag jag var där, tillsammans med en kollega.
    Om ni stannar till i flera dgr i Brügge så rekommenderar jag en utflykt till Gent - också en mysig & fin stad, inte speciellt långt bort. Den staden kan jag bra om ni vill ha restauranttips, eftersom jag varit där i jobbet säkert 40-50 ggr...

• Piggelin1

Ab Fab - tackar för London-rapporten! Lät som en mysig resa!

• Piggelin1

Lappis - jag veeeet, men orkade inte vara så hemlig - många av er härinne vet det ju redan ändå & är det ng mer som kommer på det nu, så bjuder jag på det. Än så länge är vi ju rätt många på bygget här - & hoppas så att förbli

Tinga - jag har nog inte så många restauranttips i Brügge, det är mer Gent jag kan Däremot vet jag att hollandsbrorsan kört några weekends där med sin fru - kan kolla om han har några tips!

Vad blir det på midsommar för er nu då?

Här blir det Hisingen Island hos några vänner - verkar som vi blir minst tio vuxna & sen en hel hög med småbarn också.
    Gjorde lite sill igår kväll - kul att pyssla lite!

OM jag inte hinner in mer - glad midsommar på er!

• Piggelin1

Hej tjejer,
    jag jobbar också fortfarande! Sista skälvande dagarna denna veckan, sen semester i lite drygt fyra veckor. Härligt! Hoppas att grymmevädret ska fortsätta hålla i sig!

Hade vänner fr Sthlm (på besök på framsidan i några dgr) över på middag igår. Satt ute precis hela kvällen - hur underbart som helst! Efter att de åkt fastnade mannen & jag en stund till på terrassen... Mmm!

Annars så måste jag ju berätta om helgens tjejresa Det var tionde gången som vi (samma) tre tjejer åkte iväg & det blev verkligen en mysig & lyckad helg.

Drog efter jobbet i fredags & för att hinna komma en bit på väg till Öland, så hade vi bestämt oss för att stanna till i Värnamo (halvvägs) & övernatta på ett B&B, som kompisen hittat på nätet. smedstorp.blogspot.com/
    Det var minst lika fint i verkligheten som på webben, renoverat förra året & jättefint inrett. Satt & drack champagne i deras lusthus innan vi gav oss ut på stada för att hitta ngnstans att käka.
    Men på det gebietet hade vi mindre tur - äta bra i små städer - njaaa.... (jag är själv från vischan, så det känns som om jag kan skriva detta...) - eller rent ut sagt. rena disastern!!! Det hade varit mkt bättre om vi hade plockat med oss div plockmat & fortsatt med mer champagne/vin i lusthuset istället Typ inte många rätt blev det där vi åt, plus att maten inte direkt kvalade in på ngn topplista... Bläää, rent ut sagt. Vi fick alla tre lite känslan att B&B't var kanon, men att man ville flytta med sig det ngn annanstans!
    Min allergi mot småstäder sitter djupt efter uppväxten

Frukosten på lördagen var kanon - personligt, mysigt & gott! Lyxigt att sitta & äta länge utan att vare sig väninnans eller min dotter var med & pockade på uppmärksamhet!

Runt lunchtid kom vi till Öland. Tog sikte på Paradisverkstaden www.paradisverkstaden.se/ först - jag blir helt sjuuuuk när jag går runt där, vill ha typ ALLT! Speciellt deras stora fat & vaser. Underbara fäger & mönster. Synd att de går loss på 3-5.000 styck bara... Kom på att mannen & jag kanske ska önksa oss ngt därfirån om vi kommer till skott & gifter oss så småningom
    Sen åkte vi vidare till Färjestaden där vi åt en kanonfräsch lunch (behövdes lite återhämtning efter fredagen) www.pakaj4.se/default.htm
    Ölandsrökt lax - mmm!

Sen började vi röra oss norrut, stannade bla till på Alséns i Glömminge www.alsens.nu/hem.html
    - en blanding av textilier (fina), smycken (dito) & keramik (nja)

Sen tog vi sikte på Halltorps Gästgiveri www.halltorpsgastgiveri.se/
    Jag var där för närmare tjugo år sen & stället hade vuxit en hel del sen dess & tappat lite av "Litet Hotell-charmen", men det blev ändå völdigt lyckat. Körde bubbel/kaffe på terrassen när vi kom, sen dags för behandlingar. Satt ute i solen & njöt/läste/pratade & testade även deras utomhus-jaccuzzi. Fast det var i varmaste laget att bada i den i lördags i sommarvärmen - den höll 39C & gick inte att sänka
    Sen på kvällen blev det en suverän trerätters med tillhörnade vinpaket. Vägde upp fredagskvällen med råge! Dessutom väldigt bra & extremt kunnig perosnal. Kul! Lite extra skoj var det att rieslingen till förrätten var från Eguisheim i Alsace (där vi övernattade i somras - jättesöt liten by) & sen savignon blancen var från Franschoek där vi ju också varit

Njöt av långfrukost även på söndagen & åkte sen runt en liten sväng innan vi tog sikte på att åka tillbaka & köra lite Glasriket på vägen hem. Det var nog en 5-6 år sen senaste & jeeeesus vad stort Kosta hade blivit. Kände mig alldeles förvirrad & kände inte igen mig alls när vi kom dit. Torsten Jansson har verkligen byggt upp gigantiska outlets (inte bara glas utan kläder med mera) - tyvärr lite för kommerisllt & likt vanliga köpcentra för att vara i imn smak. Trist när det där lilla charmiga försvinner. Dagen innan var det tydligen invigning av Glashotellet i Kosta & vi kikade förbi & såg bla baren i glas (fast bara utifrån). Tydligen hade det varit stor baluns kvällen innan. Sen blev det en lunch i Strömbergshyttan på hemvägen - även denna tyvärr en disaster - så det var vekligen högt & lågt på den kulinariska fronten under helgen
    Men summa summarum, en jättelyckad & mysig helg! Pratade lite om vad vi ska göra efter nästa tio år & förslaget då är Champagne - om vi inte åker dit innan dess förstås

• Piggelin1

ooops vad lpångt det blev! Har jag månne rese-abstinens?!

• Piggelin1

Ab Fab - det finns en liten butik i ett gammalt magasin inne i själva Färjestaden där de säljer andrahandssortering från Paradisverkstaden - vi var där & kikade & har man tur kan man ju hitta ngt där också.

Visst skulle i bo på Ekerum? Vi åkte förbi där. Ser lite stort & opersonligt ut, men om man spelar golf (Har för mig att ni gör det?), så är det säkert perfekt.

Skulle gärna stannat längre på Öland, nu blev det ju bara en liten aptitretare egentligen. Intill Halltorp finns ett museum, som såg jättefint ut, inte minst arkitekturmässigt www.vidamuseum.com/ - får spara det till nästa gång.

Himmelsberga By är också fint - har varit där förut, men fick också prioriteras bort denna gången.

Ok, snart dags för möte, måste avvika. Ha det så kul i Marstrand, Ab Fab - vädret är ju perfekt för en tur dit upp!
    Var förresten en kväll i dina jobbkrokar i förra veckan - en leverantör körde lite sommaraktivitet med buffé, mingel & prat - senare blev det en sväng till Barken Viking. Evigheter sen jag var där! Perfekt kväll även där!

• Piggelin1

Kom precis tillbaka från en underbar lunch med mannen, på Långedrags Värdhus
    www.langedragvardshus.se/

Yummie ...och dessutom underbar utsikt mot havet!

Svar på tråden Nästa anhalt ...