• Winniefred

hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?

Igår tog till min lycka sambon upp frågan om när vi ska börja försöka bli gravida.
    Vi gifter oss den 11:e juli och helst vill jag inte vara så långt gången som 2-3 månader då med tanke på klänningen ;)
    Min sambo tog upp något han tydligen pratat med en vän till mig om, att det kan ta flera månader innan p-pillereffekten avtagit helt efter att man slutar.
    Hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida efter att ha slutat emd p-piller?

• Svar på tråden hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?
  • SaraPayam

Vilken bra fråga, det undrar jag med

• trampetroll

Det stämmer inte. Min bästa vän trodde också på den myten och de har räknat ut att de blev gravida mid sin lilla tös exakt 4 dagar efter att de slutade med p-pillren! Hel jäkla otroligt! Det vet man ju själv att missar man ett p-piller en dag så måste man skydda sig extra för annars kan man gravid. Däremot verkar det som om de allra flesta får räkna med att inte bli gravida direkt utan att det vanligtvis tar några månader. Så p-pillret slutar att verka efter någon dag eller två men det behöver ju inte betyda att man blir gravid direkt för det.

• Sååå lurade

Vi träffade rätt efter 1 år och min kompis han aldrig få mensen...

• DCL

det stämmer visst. Det KAN ta upp till ett år innan kroppen återhämtat sig/stabiliserat sig igen efter att ha ätit p-piller, men man kan lika gärna bli gravid dagen efter att man slutar med p-piller. Ingen vet säkert varför det är så men jag antar att det beror på en mängd olika faktorer, som vilken hälsa man har, vilken typ av piller man ätit, hur länge man ätit dem, om man har några andra medeciner i kombination etc. Som sagt, ni kan lika gärna bli gravida dagen efter att ni slutat med piller, men det är bra att känna till att det också kan ta tid innan kroppens vanliga, naturlga hormon-nivå stabiliserats.

• Maybe2010

Man kanske inte ska säga rakt av att det inte stämmer. Det lär ju vara väldigt olika från person till person.
    Själv har jag aldrig ätit p-piller. När vi bestämde oss för att försöka bli gravida var jag jätterädd att det inte skulle funka eftersom vi hade varit ihop i 10 år och aldrig "råkat" bli gravida eller så. Men det gick på första försöket, och vi blev sååå glada!

Bland mina vänner som har ätit p-piller är det varierat resultat eller vad man ska säga. Det finns både dem som blivit gravida direkt efter att de slutade och dem som fått vänta upp till 1,5 år. Sen har jag en vän som skulle byta p-piller från en sort till en annan och frågade barnmorskan om det gick att byta rakt av och att man hade 100% skydd. Visst sa barnmorskan. Några veckor senare upptäckte hon att hon var gravid! Så kan det också gå!!

Lycka till!

• Vid havet

För mig kom mensen och ägglossning tillbkaa med en gång, däremot så väntade jag ut den första riktiga cykeln och blev sen gravid nästa.

Det enda man kan säga är nog att det är väldigt olika

Tänk på att du kan må illa (och vissa mår ju inte bra alls under hela graviditeten) och hade jag varit som du hade jag väntat tills efter bröllopet med att försöka bli gravid.

• Sååå lurade

Vid havet skrev 2009-04-09 08:06:20 följande:

Tänk på att du kan må illa (och vissa mår ju inte bra alls under hela graviditeten) och hade jag varit som du hade jag väntat tills efter bröllopet med att försöka bli gravid.
    Jag håller med fullständigt. De tre första månaderna kan vara minst lika tuffa som de tre sista... I början av graviditeten är man ofta så tok trött att man slocknar mitt på dagen och kl 20.00 på kvällen igen. kanse inte så kul om man tänkt vara med på sin egen bröllopsfest...

En annan aspekt. Kommer ni att ha alkohol på er fest. Om ni bara är i v 6 ex. känns det ok att berätta för alla gäster att ni är gravid ifall du inte tänker dricka alkohol? Nu vet ju jag inte ehur ni är med alkohol i vanliga fall. Men det kan vara svårt att hålla nåt sånt hemligt i så fall.
  • therese182

Jag hann aldrig sluta ;) min kompis har hållt på i snart 3 år....

• Fanasis

För mig tog det en månad efter sista piller, sedan var jag gravid. Men det är ooooootroligt individuellt..

• zeddy

Vi har försökt i nästan 2 år och har fortfarande inte lyckats Så det är väldigt individuellt.

TS, jag hoppas att ni inte behöver vänta lika länge som vi.

Svar på tråden hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?