Tycker det är synd att man inte enas om vad som ska sägas, och att det man säger kan backas upp med ordentlig forskning! Då menar jag inte att säga att någon sida har rätt eller fel, men det blir så förvirrande när de säger olika!
Ditt inklipp låter ju logiskt, men samtidigt har jag inte tidigare stött på den informationen någonstans, utan frågade min barnmorska med egna funderingar om hurvida p-piller påvåerkade kroppen efteråt, då alla sagt till mig att det nästan alltid tog upp mot ett år efter p-pillerstopp att bli gravid, och så bevisligen inte fallet blev för oss!
Sorry, TS, för lite OT från mig!
konstigabaralillajag skrev 2009-04-10 15:32:23 följande:
En del säger att det är så en del säger att det inte är så... tror inte man kan säga om det är sanning eller inte :) Finns alltid ngn som tycker annorlunda, även experterna :)Denna infon hittade jag på en sida på nätet iaf :)//////////////////////////////////////////En del experter rekommenderar att du slutar ta p-piller 2-3 månader innan du vill bli gravid, eftersom de (förutom att hindra graviditet) gör att livmoderslemhinnan förändras. Teorin är att ett befruktat embryo eventuellt inte skulle kunna implanteras i livmoderslemhinnan. Dessa förändringar återgår efter några menstruationer och det kan finnas större risk för missfall om du blir gravid omedelbart efter att du slutat ta p-piller. En del läkare rekommenderar en eller två månaders väntan innan du blir gravid så att din kropp och din hormoncykel kan återfinna sin naturliga rytm. Andra menar att hormonerna i p-pillren lämnar din kropp redan nästa mens och att du visst kan försöka genast om du känner att du vill bli gravid så fort som möjligt. Idealiskt så väntar du så att du har åtminstone en "vanlig" mens efter att du slutat med p-piller innan du blir gravid. På så sätt vet du att din kropp fungerar optimalt och du får tid att börja ta folsyra. Om du får en mens innan du blir gravid, så gör det det också lättare för din barnmorska att beräkna ditt förlossningsdatum. Om du inte fått mens tre månader efter att du slutat med p-piller, är det bäst att göra ett graviditetstest, eftersom det kan innebära att du redan är gravid. Om så inte är fallet är det bäst att prata med din läkare för att utröna om det finns underliggande orsaker som behöver behandlas. Slutligen: Var inte orolig om du blir gravid genast. Det finns inga klara bevis på att eventuella kvarvarande hormoner har någon negativ effekt på ditt barn. Tidigare p-pilleranvändning har förknippats med allergier hos barn, men man har inte kunnat bevisa ett biologiskt samband. //////////////////////////////Som sagt, bara lite info. Finns säkert en text som säger emot också :)Vill nu skrev 2009-04-10 14:36:11 följande: