• Winniefred

hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?

Igår tog till min lycka sambon upp frågan om när vi ska börja försöka bli gravida.
    Vi gifter oss den 11:e juli och helst vill jag inte vara så långt gången som 2-3 månader då med tanke på klänningen ;)
    Min sambo tog upp något han tydligen pratat med en vän till mig om, att det kan ta flera månader innan p-pillereffekten avtagit helt efter att man slutar.
    Hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida efter att ha slutat emd p-piller?

• Svar på tråden hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?
  • Tjena

Det tar ju olika lång tid för alla vare sig man ätit p-piller eller ej. I genomsnitt tar det 7 månader. Jag tror inte att p-pillerna påverkar så att det tar längre tid...

• konstigabaralillajag

Det är individuellt hur lång tid det tar. Jag har alla varianter i min släkt och bekantskapskrets :) Jag tror inte att det går att säga faktiskt, eftersom alla är olika individer.
    För mig tog det ca 6 månader med nr 1 och nr 2 blev till alldeles för fort egentligen... Har 14 månader mellan mina grabbar...

• tonårsmorsa

Jag har också 14 månader mellan mina killar. Första blev till på första försöket. Andra tog 1 månad - och det trots att jag fortfarande ammade första barnet helt. Vi hade ju då räknat med att det skulle ta lite tid andra gången.

P-piller tror jag att jag slutade med ca 2 månader innan vi bestämde oss för att försöka med första barnet.

• Betty Boop augusti2009

För oss tog det sex år.

• kärleken förde oss samman

slutade äta juli 2005 blev gravid mars 2007

• AbbiesMamma

Det är otroligt individuellt (som alla andra sagt). Effekten av p-piller/stavar/plåster kan mycket väl sitta i några månader. Men sedan kan det ju vara så att det tar längre att bli gravid av andra anledningar också. Med min dotter blev vi gravida på 2a försöket, nu är vi inne på mån.3 med försök med syskon. Tyvärr så kan man ju inte bara bestämma att 'denna månad blir jag gravid'.

• annanilsson78

Jag blev gravid 2 månader efter att jag slutat äta, men det verkar vara väldigt individuellt...

• Winniefred

Tack så hemskt mycket för alla era svar.
    Jag kommer nog troligtvis att fortsätta äta p-piller fram till bara ett par veckor innan bröllopet. Vi vill så gärna ha barn och om än det inte är någon brådska så vill jag förhoppningsvis slippa gå höggravid under nästa högsommar.
    Det får dock ta den tid det tar :)

• Vill nu

för oss tog det 2,5 månad...

• GbgHelena

Jag har hört att man gärna ska vänta ett par månader efter att man har slutat med p-piller att försöka blir gravid för att risken för missfall är större innan kroppen är helt återställd.

• konstigabaralillajag

Ja, den informationen fick jag när jag väntade nr 1.

GbgHelena skrev 2009-04-10 09:38:37 följande:
    Jag har hört att man gärna ska vänta ett par månader efter att man har slutat med p-piller att försöka blir gravid för att risken för missfall är större innan kroppen är helt återställd.
  • Hvidbrud

Jag slutade ta p-piller på bröllopsdagen. (åt minipiller och glömde ta med dem till festen ) Både jag och min man vill ha barn, så vi slutade helt då. Det tog 2 mån, men det blev mf. 2 mån efter blev jag gravid igen och nu väntar vi på en lite flicka Är höggravid i sommar, men jag har bestämt mig för att ligga i vattenbrynet som en strandad val och dricka alkoholfria paraplydrinkar!

• Vill nu

och jag fick höra av min barnmorska att det är en myt...

GbgHelena skrev 2009-04-10 09:38:37 följande:
  • anja1661
    Hvidbrud skrev 2009-04-10 10:08:06 följande:
    Är höggravid i sommar, men jag har bestämt mig för att ligga i vattenbrynet som en strandad val och dricka alkoholfria paraplydrinkar!
    hahahah!!! jag har en dotter som e född 10 aug och en son som e född 13 månader senare 13 sept. jag gjorde som du! jag låg som en strandad val i vattnet på på stranden och i mina föräldrars pool!
    jag gick upp 26kilo med första så ja, jag var en VAL!!!
  • konstigabaralillajag

En del säger att det är så en del säger att det inte är så... tror inte man kan säga om det är sanning eller inte :) Finns alltid ngn som tycker annorlunda, även experterna :)
    Denna infon hittade jag på en sida på nätet iaf :)

//////////////////////////////////////////
    En del experter rekommenderar att du slutar ta p-piller 2-3 månader innan du vill bli gravid, eftersom de (förutom att hindra graviditet) gör att livmoderslemhinnan förändras. Teorin är att ett befruktat embryo eventuellt inte skulle kunna implanteras i livmoderslemhinnan. Dessa förändringar återgår efter några menstruationer och det kan finnas större risk för missfall om du blir gravid omedelbart efter att du slutat ta p-piller.

En del läkare rekommenderar en eller två månaders väntan innan du blir gravid så att din kropp och din hormoncykel kan återfinna sin naturliga rytm. Andra menar att hormonerna i p-pillren lämnar din kropp redan nästa mens och att du visst kan försöka genast om du känner att du vill bli gravid så fort som möjligt.

Idealiskt så väntar du så att du har åtminstone en "vanlig" mens efter att du slutat med p-piller innan du blir gravid. På så sätt vet du att din kropp fungerar optimalt och du får tid att börja ta folsyra. Om du får en mens innan du blir gravid, så gör det det också lättare för din barnmorska att beräkna ditt förlossningsdatum. Om du inte fått mens tre månader efter att du slutat med p-piller, är det bäst att göra ett graviditetstest, eftersom det kan innebära att du redan är gravid. Om så inte är fallet är det bäst att prata med din läkare för att utröna om det finns underliggande orsaker som behöver behandlas.

Slutligen: Var inte orolig om du blir gravid genast. Det finns inga klara bevis på att eventuella kvarvarande hormoner har någon negativ effekt på ditt barn. Tidigare p-pilleranvändning har förknippats med allergier hos barn, men man har inte kunnat bevisa ett biologiskt samband.
    //////////////////////////////

Som sagt, bara lite info. Finns säkert en text som säger emot också :)

Vill nu skrev 2009-04-10 14:36:11 följande:

och jag fick höra av min barnmorska att det är en myt...
  • brud2009

Jag blev gravid mer eller mindre direkt!

• Vill nu

Tycker det är synd att man inte enas om vad som ska sägas, och att det man säger kan backas upp med ordentlig forskning! Då menar jag inte att säga att någon sida har rätt eller fel, men det blir så förvirrande när de säger olika!

Ditt inklipp låter ju logiskt, men samtidigt har jag inte tidigare stött på den informationen någonstans, utan frågade min barnmorska med egna funderingar om hurvida p-piller påvåerkade kroppen efteråt, då alla sagt till mig att det nästan alltid tog upp mot ett år efter p-pillerstopp att bli gravid, och så bevisligen inte fallet blev för oss!

Sorry, TS, för lite OT från mig!

konstigabaralillajag skrev 2009-04-10 15:32:23 följande:
    En del säger att det är så en del säger att det inte är så... tror inte man kan säga om det är sanning eller inte :) Finns alltid ngn som tycker annorlunda, även experterna :)Denna infon hittade jag på en sida på nätet iaf :)//////////////////////////////////////////En del experter rekommenderar att du slutar ta p-piller 2-3 månader innan du vill bli gravid, eftersom de (förutom att hindra graviditet) gör att livmoderslemhinnan förändras. Teorin är att ett befruktat embryo eventuellt inte skulle kunna implanteras i livmoderslemhinnan. Dessa förändringar återgår efter några menstruationer och det kan finnas större risk för missfall om du blir gravid omedelbart efter att du slutat ta p-piller. En del läkare rekommenderar en eller två månaders väntan innan du blir gravid så att din kropp och din hormoncykel kan återfinna sin naturliga rytm. Andra menar att hormonerna i p-pillren lämnar din kropp redan nästa mens och att du visst kan försöka genast om du känner att du vill bli gravid så fort som möjligt. Idealiskt så väntar du så att du har åtminstone en "vanlig" mens efter att du slutat med p-piller innan du blir gravid. På så sätt vet du att din kropp fungerar optimalt och du får tid att börja ta folsyra. Om du får en mens innan du blir gravid, så gör det det också lättare för din barnmorska att beräkna ditt förlossningsdatum. Om du inte fått mens tre månader efter att du slutat med p-piller, är det bäst att göra ett graviditetstest, eftersom det kan innebära att du redan är gravid. Om så inte är fallet är det bäst att prata med din läkare för att utröna om det finns underliggande orsaker som behöver behandlas. Slutligen: Var inte orolig om du blir gravid genast. Det finns inga klara bevis på att eventuella kvarvarande hormoner har någon negativ effekt på ditt barn. Tidigare p-pilleranvändning har förknippats med allergier hos barn, men man har inte kunnat bevisa ett biologiskt samband. //////////////////////////////Som sagt, bara lite info. Finns säkert en text som säger emot också :)Vill nu skrev 2009-04-10 14:36:11 följande:
  • konstigabaralillajag

Tycker också att det är frustrerande när man hör olika bud hela tiden... Jag vet inte vad jag tror är rätt heller. Sedan blir man matad med olika bud hela tiden så man vet varken ut eller in :/
    Vill nu skrev 2009-04-10 22:37:06 följande:

Tycker det är synd att man inte enas om vad som ska sägas, och att det man säger kan backas upp med ordentlig forskning! Då menar jag inte att säga att någon sida har rätt eller fel, men det blir så förvirrande när de säger olika!Ditt inklipp låter ju logiskt, men samtidigt har jag inte tidigare stött på den informationen någonstans, utan frågade min barnmorska med egna funderingar om hurvida p-piller påvåerkade kroppen efteråt, då alla sagt till mig att det nästan alltid tog upp mot ett år efter p-pillerstopp att bli gravid, och så bevisligen inte fallet blev för oss! Sorry, TS, för lite OT från mig!
  • thildamy

hej allihopa!

Jag är mamma till 2 flickor en på 6år och den andre blir 4år på tisdag.

Jag blir gravid med mini piller !!!! jo det är sant!!!!
    så här är det..
    När vi ville skaffa bebis så slutade jag med piller och vi väntade o väntade i ca 1 1/2år men inte mitt humör var inte det bästa så jag blev rek. att börja med minipiller i gen och vips 1 månad senare var jag gravid.
    Och det samma med bebis nr 2... minipiller !!
    men efter bebis 2 så blev jag gravid direkt bara 2veckor efter förlossningen och det var lite väl snabbt så vi tog bort det och det är något jag får leva med varje dag

Men vad jag vill säga är att bli gravid ...
    Det ÄR SÅ INDIVIDUELLT (oj blev stavningen rätt)Jga tror för mig med första blev man så besviken när det inte blev något gång på gång så känslorna tar över och det är väl så i dom flesta fall...
    FAst jag vet dom som bara behöver se ett par boxer kallingar och blir gravid

Svar på tråden hur lång tid efter att ni slutat med p-piller blev ni gravida?