• 20090725

Mellan namn??

en liten sak som jag kom å tänka på, jag skall byta efternamn till min blivandes, men som det ser ut idag så har jag redan ett efternamn och ett mellan namn som det heter, jag kallar båda för efternamn då jag andväder båda eller bara mellan namnet!

jag heter josefine XX YY

kommer mitt mellan namn att ligga kvar eller kommer de att ta bort det när jag byter efternamn?

Båda mina namn är ovanliga och det e bara vår släkt som heter det i sverige, och samma e det med min blivandes, de e bara dem som heter det... har därför enorm ångest... jag vill ha kvar mina, och han vill ha kvar sitt, men jag kan ju inte behålla båda mina som mellan namn...

någon som vet hur det e?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-12 10:50
    nu har vi bestämt oss att heta hans efternamn, men eftersom jag har ett av mina ``efternamn`` som mellan namn redan nu, kommer det att ligga kvar då? eller kommer de att ta bort det??

• Svar på tråden Mellan namn??
  • Red Scarlet

Jag antar att du måste byta mellannamn eller bara välja det ena om du ska ha hans som nytt efternamn. Du kan ju inte ha tre efternamn(mellannamn + efternamn).

sv.wikipedia.org/wiki/Mellannamn

Jag tror att ni får bestämma er för vilka namn som är viktigast att bevara, har du någon gång hetat ett släktmässigt efternamn kan du alltid ta tillbaka det senare om du vill.

• 20090725

nu har vi bestämt oss att heta hans efternamn, men eftersom jag har ett av mina ``efternamn`` som mellan namn redan nu, kommer det att ligga kvar då? eller kommer de att ta bort det??

• Red Scarlet

När du fyller i blanketten för byte av efternamn så skriver du ifall du bara ska ta ett helt nytt efternamn eller om det ska ligga kvar något gammalt andranamn (eller byta nuvarande efternamn till mellannamn osv). Om du inte vill ha kvar ditt nuvarande andranamn fyller du i det där. Och din make fyller i att han ska heta samma sak som innan.

Här står lite mer info:

www.internetjuridik.com/partnerskap/registrerat_partnerskap/registrering_av_partnerskap.html

Så här ser blanketten ut från skatteverket:
    www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380009459/783101.pdf

Ser du att du kan fylla i både gemensamt efternamn (din makes) och mellannamn för dig? :)

• 20090725

nu har vi ju redan skickat in papprerna, och jag skall ta hanns efternamn, det spelar inte så stor roll för min del om jag har kvar mitt ena efternamn (som redan nu är ett mellan namn) eftersom jag ÄNDÅ kan byta tillbaka till dessa om det skulle hända något mellan oss! (det va därför jag ville ha kvar mina först) men eftersom hans namn betyder så mycket för han bestämde vi att det fick bli så!

det va bara en tanke jag hade eftersom vi inte fylde i den raden om mellan namn, fast eftersom jag redan har ett mellan namn, kommer det ligga kvar eller kommer de ta bort det?

hehe... blir en överasknig när vi för papprerna annars..

• Red Scarlet

Hmmm oj vad knepigt, jag vet faktiskt inte! Jag TROR att mellannamnet försvinner eftersom du inte fyller i blanketten vad du skulle vilja ha... men kan ju inte svära på det. Du kan ju ringa till skatteverket på tisdag och höra annars? Om du skulle vilja ha kvar mellannamnet kan ni ju alltid skicka in en ny namnändringsblankett.

Tycker att det är smart att du ändå har det i åtanke att du inte bara slänger bort dina namn för evigt för hans skull, OM (om om) det skulle hända något kan du alltid ta tillbaka dem senare eftersom de är DINA från början. Skulle du däremot fått ett efternamn via ett tidigare äktenskap skulle du inte kunna ta tillbaka det senare.

• 20090725

det har jag ju inte fått, det roliga med alla våra efternam är att det bara e hans släkt som har hans efternamn och mammas släkt som har det ena av mina å pappas släkt som har det andra av mina efrter namn!

så alla tre är väldigt ovanliga namn. och det är max 30 st av varge namn i sverige som dessa, även om mina e vanliga i tyskland och frakrike!

men jag får ta å ringa skatteverket på tisdag å fråga.

• novia72

Samma som du....för mig blev det:

exempel:

min mans: karlsson

mitt gamla:anna maria svensson eriksson

det nya: anna maria svensson karlsson

;)

• 20090725

men skrev du i att du ville ha det som mellan namn, elelr skrev du inte i någonting i den rutan*??

• 20090725

okej! tack så mycket för informationen!

Svar på tråden Mellan namn??