Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Mellan namn??

Jag antar att du måste byta mellannamn eller bara välja det ena om du ska ha hans som nytt efternamn. Du kan ju inte ha tre efternamn(mellannamn + efternamn).

sv.wikipedia.org/wiki/Mellannamn

Jag tror att ni får bestämma er för vilka namn som är viktigast att bevara, har du någon gång hetat ett släktmässigt efternamn kan du alltid ta tillbaka det senare om du vill.

• Red Scarlet

När du fyller i blanketten för byte av efternamn så skriver du ifall du bara ska ta ett helt nytt efternamn eller om det ska ligga kvar något gammalt andranamn (eller byta nuvarande efternamn till mellannamn osv). Om du inte vill ha kvar ditt nuvarande andranamn fyller du i det där. Och din make fyller i att han ska heta samma sak som innan.

Här står lite mer info:

www.internetjuridik.com/partnerskap/registrerat_partnerskap/registrering_av_partnerskap.html

Så här ser blanketten ut från skatteverket:
    www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380009459/783101.pdf

Ser du att du kan fylla i både gemensamt efternamn (din makes) och mellannamn för dig? :)

• Red Scarlet

Hmmm oj vad knepigt, jag vet faktiskt inte! Jag TROR att mellannamnet försvinner eftersom du inte fyller i blanketten vad du skulle vilja ha... men kan ju inte svära på det. Du kan ju ringa till skatteverket på tisdag och höra annars? Om du skulle vilja ha kvar mellannamnet kan ni ju alltid skicka in en ny namnändringsblankett.

Tycker att det är smart att du ändå har det i åtanke att du inte bara slänger bort dina namn för evigt för hans skull, OM (om om) det skulle hända något kan du alltid ta tillbaka dem senare eftersom de är DINA från början. Skulle du däremot fått ett efternamn via ett tidigare äktenskap skulle du inte kunna ta tillbaka det senare.

Svar på tråden Mellan namn??