Inlägg från: BrideToBe09 |Visa alla inlägg
  • BrideToBe09

Augustibrudar - 2009 - Nu kör vi!! Del 2

Vi gifter oss 8/8 och tyckte den här tråden kunde vara passande att vara med på ett hörn i.

Det blir ett mindre bröllop ca 16 gäster, närmsta familjen, på en herrgård i närheten. Vigsel och middag där.

Har än så länge köpt klänning, bokat herrgården och fyllt i papper för hindersprövning och efternamnsändring (inte skickat in).
    I morgon ska vi ut till herrgården och träffa dem där för att planera lite mer hur det hela ska gå till. Spännande!

En fråga till er med litet bröllop:
    Tiden mellan vigseln och själva middagen kommer ju bli ganska lång (fotografering bl a). Hur sysselsätter ni gästerna under den tiden?? Lättare med tipspromenader osv när det är många gäster. Nu är det ju bara närmsta familjen så det blir lite lurigt....

• BrideToBe09
    Augusti09 skrev 2009-05-08 12:43:55 följande:
    På de bröllop jag varit har man kommit till lokalen och tittat efter var man ska sitta sen går man runt och pratar med de andra gästerna, passar på att besöka toaletten och även blivit serverad brudskålen.Tiden är inte så lång att vänta som gäst så oroa dig inte.Prata annars med toatsmastern/madame om de kan ha något.
    Ja, jag vet inte riktigt. Då både vigsel och middag sker på en Herrgård, är ju middagen i deras matsal. Känns konstigt att visa in gästerna där ett par timmar innan middagen. Vi kommer att vigas kl 15, sedan blir middagen först kl 19 (vilket vi ev kommer att behöva ändra på pga den långa tiden mellan).
    Efter vigseln blir det brudskål, troligen utomhus om vädret tillåter, och lite snittar. Sedan kommer vi att fotograferas utanför herrgården av sambons syster och min pappa. Sen händer liksom ingenting förrän det är dags för middagen 19:00.
    Känns så snopet om vi kör middagen kl 18 ex, då vi är få och middagen kanske bara tar ca 2 timmar, och så är allt slut redan kl 20. Ska inte ha någon dans eller något sånt. Dock sover en del av gästerna kvar på herrgården över natten sen, så vi kan sitta uppe och prata och mysa ändå.
  • BrideToBe09

V har äntligen bestämt vart vi ska åka på bröllopsresa. Det kommer bara bl jag och blivande maken (dottern lämnar vi hemma). I början av oktober (troligen) kommer vi att åka ner till Tanzania på tältsafari i Serengeti. Ett äventyr som avslutas med några lata dagar på Zanzibar. Ska bli UNDERBART!!!

Igår var vi på Herrgården och planerade lite tillsammans med dem. Känns kanonbra nu. Vi kommer att gifta oss i deras lilla otroligt häftiga vinkällare. Med levande ljus överallt, på whiskeytunnor osv. Efter vigseln blir det brudskål och snittar på deras stora terass med utsikt över parken och vattnet.
    Sen blir det ett glapp på ett par timmar då gästerna får göra ltie vad de vill (de flesta sover kvar, och det fnns dessutom massor av aktiviteter på Herrgården) medan vi fotograferas.
    Vi träffas gen kl 19 för middag nere i valvet. Levande ljus där med.
    Kommer att bli underbart! Vi har också bokat ett stort rum med öppen spis dit vi också kommer få jordgubbar, choklad och champagne.

• BrideToBe09
    Vi kommer att ha ett litet bröllop för närmsta familjen. V blr 16 vuxna och 2 småbarn (oss inräknade). Har bokat Herrgård för att slippa greja något alls med matlagnng, servering osv.
    Kostnaden för Herrgården landar nog runt 20 000:-.
    Så bröllopet sig blir nog ca 30-35 000:-.

Sen kommer ju resan....vi kommer inte att köpa en färdig paketresa för runt 35 000:-/pers (hutlöst dyrt!). Vi kommer att ta ett billigt flyg till London, övernatta på något sunkigt övernattningshotell nära flygplatsen. Sedan ta flyg ner till Kenya. Sen leta rätt på busstransfer till Arusha i Tanzania. Övernattning där medan vi letar oss igenom safariutbudet.
    Sen förhoppningsvis 4 dagars tältsafari i Serengeti bl a.
    Sen tar vi oss med buss till Dar es Salaam för båttransfer över till zanzibar. Där kommer vi bo lite lyxigare och njuta på stranden några dagar.
    Sen flyg till Kenya för vidare flyg hemåt.
    Betydligt billigare än paketresor, dock lite fixande med transporter osv. Ska bli spännande att ge sig ut på lite backpacking! Måste inhandla ryggsäckar och rejäla skor innan vi åker.
  • BrideToBe09

Har lite problem med bokstaven "i" på tangentbordet om ni undrar varför en del ord ser lite konstiga ut.

• BrideToBe09
    Augusti09 skrev 2009-05-10 21:14:07 följande:
    oj, vi gifter oss på hemmaplan och är uppe och snuddar vid 100 000:- då vi är bara 28 gäster men där är bröllopsresan till Thiland inräknad för två vuxna en spädis och en 2 åring.Tycker bara vi sparar in och försöker hitta billigare alternativ utan att frångå vår dröm, hur lyckas man med 30-35 000:-
    Ja, alltså, kostnaderna rusar ju väg....pengarna flyger när man planerar bröllop. Men eftersom det mest är inräknat i Herrgården (middag, servering, övernattning osv) och den kostnaden hamnar på runt 20 000:- så är det iallafall en ganska fast kostnad.
    Sen har jag köpt min brudklänning när det var 70% rea.
    Ringen får gå på ca 5000:-
    Brudbuketten gör jag och svägerskan tillsammans.
    Frisörkostnad tillkommer.
    Sminkningen gör en kompis som är make-up-artist.
    Fotograferingen sköter svägerskan och min pappa (båda mycket fotointresserade).
    Sambon ska skaffa kostym (alt hyra).
    Skor till oss båda tillkommer, liksom dotterns klänning och skor (hon är 2 år).

Tror inte v överskrider 35000:-. Hoppas hamna lite under.

Men sen blir det ju resekostnad för bröllopsresan. Vi har dock enbart önskat oss bidrag till resan i bröllopspresent, så vi kan få ett litet bdrag där. Plus att vi alltså inte köper någon paketresa utan kör lite backpacking.
  • BrideToBe09

Hmm....har gjort iordning blanketterna för hinderprövning samt namnbyte, ska bara lägga dem på lådan.
    Har bokat bröllopsresan i mitt nya namn. Vi gifter oss 8/8 och åker på resan 1/10. Visst borde väl allt vara klart och jag ha hunnit skaffa nytt pass tills dess???

• BrideToBe09

Hej tjejer!

Länge sedan jag var in här nu. Planeringen är i full gång. Det är ju inte alls långt kvar nu! Lite nervös börjar jag bli.

Sitter som bäst och försöker bestämma vilka skor jag ska beställa. Fins bilder i mitt bildgalleri om någon är nyfiken. En variant med öppen tå och en variant som är hel. Kan bara inte bestämma mig....

Var och provade brudklänningen igen i onsdags och vi beslöt vad som skulle justeras osv. Korta av släp, smala av axelbanden och försöka få urringningen lite mer åt v-hållet.

Ring inköptes i lördags. En rel bred i vitt guld med en tunn rad med diamanter i nederkanten. Enkel och jättefint! Hittar dock ingen bild på nätet som motsvarar ringen, så jag kan inte lägga ut något i bildgalleriet.

Kvar är att köpa blivande makens kläder och skor, dotterns klänning och skor, bestämma blommor till bukett och hår, köpa underkläder (trosor) samt att komma iväg för provsmakning av bröllopsmenyn etc.

Någon möhippa vet jag inte om det blir. Spännande (och nervöst) att sitta och inte veta. Kan mycket möjligt bli något, lika väl som det inte alls är säkert att det blir något alls. Dock känns det som om min syster och sambons syster mycket väl skulle kunna koka ihop något.
    Inte så lång tid kvar att spela på dock. Bröllopet går ju av stapeln 8/8, bara några få veckor kvar nu.

• BrideToBe09

Ett klart alternativ för mig med. Djup rygg på klänningen, ingen BH går att ha, emn jag känner mig "naken" utan något på brösten. Dessutom har jag inga stora behag så allt som förstorar dem lite är välkommet (känns ju lite lustigt när de inte ens ligger mot tyget i klänningen ).
    Vad kostar de?

SaraPayam skrev 2009-07-01 12:39:56 följande:
    Alltså jag köpte ett par när jag skulle på bröllop för två år sen, å de sitter ju väldigt bra, men jag är ju inte så storbystad, men testa du, det är ju värt ett försök
  • BrideToBe09

Men! Låter ju kanon!! Får ju rusa iväg och leta rätt på de där löstuttarna genast!! Bra pris också, helt överkomligt.

• BrideToBe09

Lövnäs: Jag blev också hippad i lördags!!! Utan tvekan en av de bästa och roligaste dagarna i mitt liv! Underbara vänner!!! Många inblandade för att allt skulle klaffa, t o m min mamma.

mamma hade bjudit över oss på lite brunch för att planera inför denna veckan (dotterns dagis är stängt så hon skulle vara hos mormor och morfar istället). Sambon körde, så när vi passerade ICA så hoppade jag in för att handla med lite jordgubbar (allt planerat förstås, bara jag som inte fattade något....). Väl inne på ICa, precis när jag betalat varorna, så kommer en i personalen och knackar mig på axeln och ber mig att följa med till kontoret. Blev livrädd att hon trodde jag snott något och skitnervös...... Skakig gick jag bakom henne mot deras kontor. Precis innan vi ska öppna dörren, slås den upp och alla mina kompisar hoppar ut och blåser i partytutor och tjoar. Började gråta och tokskratta samtidigt. Blev så chockad, rörd, glad och ja allting på en gång.
    Sen blev det ombyte (guldtajts!!!!!! och en hemtillverkad t-shirt med allas namn + en krona med slöja då såklart). Åkte iväg med bil och hade sedan picknick med skumpa, jordgubbar, mackor och kaffe, innan nästa utmaning.....arosfortet. Är ungefär som fångarna på fortet, man är lag och ska utföra uppgifter i celler på tid. Jättekul!!
    Sen blev det bubbelbad i Relaxen på syrrans jobb. Fick en välbehövlig massage och sen hjälpte tjejerna mig att bli snygg(?????) inför kvällen.
    Med krusat hår, paljettlinne och guldtajts, iförd högklackat, fixade vi skjuts med ett gäng grabbar i en öppen amerikanare, ner till PowerMeet som gick av stapeln här hemma i helgen. Väl där väntade ett antal uppgifter som skulle dokumenteras med engångskamera. Först framåt 2 på natten kände vi (småbarnsmammor nästan allihopa) att orken nog tröt och vi behövde få sova. 15 timmar party!!! Inte illa för en näranog pensionär!

Svar på tråden Augustibrudar - 2009 - Nu kör vi!! Del 2