• Pink Lady

Går det att hitta tillbaka?

Hej,

Jag bröt upp med min sambo för snart ett halvår sedan, det var många små saker och en del lite större saker som på väldigt kort tid satte mig i kaos. Jag var bara tvungen att bryta upp - i samma veva som allt det här kaoset så blev jag uppvaktad av en annan och inledde ett stormigt on-off förhållande, inte det bästa, men jag var så trasig.

Nu har jag äntligen börjat lugna ned mig, slutat springa som jag brukar säga - för det är det jag gjort, försökt hitta quickfixes för att må bra och försöka glömma min exsambo. I och med att jag börjat vara mkt själv, börjat träna, börjat umgås mer med vänner och bara försökt bearbeta allt så har jag känt mer och mer att jag saknar mitt ex. Jag har börjat se saker i ett annat ljus och börjat tänka att jag borde gett honom en andra chans, alla gör vi misstag.

Så jag vill kolla här, har någon brytit upp för att sedan återförenas? Hur har det gått? Eller är en gång slut - alltid slut?

• Svar på tråden Går det att hitta tillbaka?
  • Valkyria84

Finns självklart inget enkelt svar på din fråga. Är ju väldigt individuellt och beror även på vad orsaken till varför ni gjorde slut var. Men mitt råd är att ta reda på om ditt ex känner samma som du. Prata med honom annars tror jag att du kommer att ångra dig. Om han känner samma så prata igenom vad som gick fel förra gången för att undvika det igen och ge det en ny chans. Lycka till!

• anne på grönkulla

Jag har inte direkt erfarenhet av din situation, men vågar mig ändå på att tro lite om relationer. Jag tror inte nödvändigtvis att det måste vara slut en gång för alla men det beror mycket på både varför man gjorde slut, varför man finner tillbaka och hur man funkar ihop och hanterar det sen. Hittar man bara tillbaka i gamla spår så är ju frågan hur lång tid det tar innan man gör slut igen av samma skäl.

För din del tror jag att det handlar mycket om vad det är du längtar tillbaks till. Honom? En känsla du hade då?

En anna fråga är ju: Har ni kontakt du o exet? Vad vill han? Det är ju inte säkert att den som blivit lämnad och sen börjar finna nya vägar plötsligt vill vara tillgänglig för den fd när den plötsligt kommer på andra tankar.

• agtiwi

Det går absolut att hitta tillbaka till varandra igen! Men som de andra redan skrivit så beror det ju lite på vad ni har för kontakt idag, hur exet känner osv. Min m2b och jag har varit isär två ggr, vaför tänker jag inte gå in på. Vi har alltid hittat tillbaka till varandra, tack och lov! Efter sista gången så kom vi överens om att i stället för att flytta isär och trassla så ska vi ta tag i saker och ting när det dyker upp. Det är ingen idè att vi flyttar isär mer. Vi har svårt att leva med varandra, men kan absolut inte leva utan varandra!

• agtiwi

Nu skickade jag iväg för fort..
    Mitt råd är att du först tar reda på om ditt ex är intresserad fortfarande. Om så är fallet så är det nog bra att ni sätter er ner och tillsammans diskuterar igenom det som hänt, sen är det nog viktigt att du talar om hur du ser på det som hänt idag mot då. Hoppas det ordnar sig!

• Nezza

De gånger jag brutit upp och sen blivit tillsammans igen har det inte funkat. Man bröt upp av en anledning och den finns alltid kvar. MEN det finns ju par som har brutit upp, blivit ihop igen och levt lyckliga i alla sina dagar.

• Pink Lady

Tack för allas svar!

Vi har en del kontakt, vi var goda vänner innan vi blev tillsammans och vi umgås faktiskt en del nu. Den senaste månaden har vi setts åtminstone en gång i veckan. Jag har hållt det vänskapligt just för att jag verkligen vill känna efter om det är honom jag saknar eller "någon". Jag vill inte heller ge honom falska förhoppningar...

Vi sågs senast igår och hade en underbar dag ute på djurgården. Då pratade vi en del om varför vi bröt upp, eller varför jag bröt upp med honom. Jag behövde prata av mig just för att det blev så kaosartat när jag väl tog beslutet sist. Det var skönt att prata om det, att höra vad han ville säga. Jag vet inte om han vill bli tillsammans igen, jag tror han skulle vilja ge det en chans om jag sa det...men det vet man ju aldrig. Jag tar det väldigt lugnt just för att jag inte vill hoppa in i ett nytt förhållande med honom igen förrens jag är helt säker att det är det jag vill - den senaste tiden har jag verkligen börjat sakna honom, och efter vårt snack igår känns det ännu starkare.

• Tooticki

Jag tror att man kan hitta tillbaka, dock tror jag att man måste börja om. Dejta, lära känna varandra igen och på ett nytt sätt. Inte rusa tillbaka i ett samboskap och falla in i gamla mönster utan jobba på att göra det så bra som möjligt och på ett nytt sätt!

• Pink Lady

Mm precis, att bo ihop igen är inte på tal om. Inte på länge länge om jag får bestämma.

Jag vet ju somsagt inte heller om han vill, men jag ska bestämma mig själv först om jag vill satsa så får jag prata med honom sen och se vad han vill.

• LB5

Hej! I ditt första inlägg låter det som om han enligt dig har begått ett misstag. Jag tror att det är viktigt att du är helt och hållet säker på att du kan förlåta honom och lägga det bakom dig, annars tror jag att det kommer att komma upp till ytan varje gång det blir någon konflikt. Men om ni båda kan komma överens om att ha en "fresh start" så tror jag absolut att man kan hitta tillbaka till varandra. Lycka till :)

• Tooticki

Pink Lady skrev 2009-04-15 08:54:44 följande:

Mm precis, att bo ihop igen är inte på tal om. Inte på länge länge om jag får bestämma. Jag vet ju somsagt inte heller om han vill, men jag ska bestämma mig själv först om jag vill satsa så får jag prata med honom sen och se vad han vill.
    Jag önskar dig ett stort lycka till!
  • marrying kind

Klart att det går att hitta tillbaka! Man kan väl inte börja om varje gång man gör misstag? Men man måste vara beredd att förlåta- på riktigt- och verkligen inse att vi människor inte är felfria. Mycket svårare än det låter så klart! Men härligare att vara bejakande- det är vår stolthet och rädsla för att bli sårade som ofta hindrar oss från att bli lyckliga! Men gå inte tillbaka för att du saknar någon, bara om du saknar honom! Lycka till! PS Klart att man kan flytta ihop på en gång också! Det handlar bara om hur beredd man är att kämpa, båda två! Det vet bara du om ni klarar! DS

• Pink Lady

Hur kan man vara helt säker på att man saknar honom och inte någon då? Hjärnan kan ju spela en spratt - eller? Jag kanske så gärna vill ha någon att jag får mig själv att tro att jag saknar just honom? Äh jag vet inte, tror inte det är så... vill bara inte göra något misstag...

Det han gjorde är något jag kan förlåta, det kommer krävas att vi pratar igenom allt så att det inte händer igen (har ej med otrohet att göra, utan med öppenhet att göra, låter kanske luddigt men vill inte gå in djupare i det). Man kanske inte ska tänka så mycket utan bara träffas och se hur det känns... man behöver ju inte bestämma något...

• anne på grönkulla

misstag gör vi alla - frågan är hur vi hanterar dem. Ofta ångrar man ju det man inte gjort mer än det man försökt, dessutom.

Vad säger han om det som hände mellan er då? Kan ni båda leva med det? (Jag menar inte att du måste svara här, men att fundera på det och pröva er fram längs såna linjer kanske hjälper dig till ett svar på hur du vill ha det - sen är ju frågan om hans vilja öppen också.)

• Pink Lady

Ja jag tror han kan leva med det, jag kan det. Han har lärt sig en stor läxa och han ångrar djupt att han inte hanterat annorlunda - han ville lösa saker och ting själv och inte involvera mig har han sagt, han skämdes att han inte var "man" nog att klara det själv - men han nu förstått att det inte är ett tecken på svaghet att be om hjälp. Oh well... jag kan ju sitta här och spekulera huruvida vi skulle kunna bli tillsammans igen, men det är ju ett beslut vi båda måste ta. Frågan är om det inte är bäst att börja ses - dejta lite och känna efter om vi skulle kunna hitta tillbaka till det underbara vi hade under 4år...

Tack så mycket för alla kloka ord och råd.

kram

• 091128

Hej!
    jag var gift i 10 år och kom på att det var fel. Bodde isär i 6 månader och flyttade i hop igen....det höll i ett år! För snart 18 år sedan träffade jag en kille...mitt livs kärlek...men han va inte på hugget då. När jag skilt mig så skickade jag ett sms till min forna kärlek å vet ni vad? Vi gifter oss den 28/11. Så det där med gammal kärlek... kan funka o i bland inte. Mitt råd till dig; följ hjärtat och lita på det!

• anne på grönkulla

ja om ni faktiskt ses då o då så går det säkert att få till en träff som är mer "dejt" på ett sätt som inte är skrämmande för nån av er.

Kram!

• marrying kind

Jag vet inte, det känns som om alla nuför tiden" vill pröva sig fram", "dejta utan att det blir skrämmande", "man behöver inte bestämma sig" etc.
    Jag tror att man måste bestämma sig, jag tror inte att kärlek blir större eller bättre än vad vi gör den. Jag tror inte att den är värd eller berör oss mer än vad vi ger den tillåtelse att göra! För att kärlek ska kunna beröra oss så måste vi våga bli berörda. Ja, det innebär att vi kan få våra hjärtan krossade och oss att bli sårade, men det är det enda sättet att älska. Kärlek har väldigt lite med stolthet att göra. Klart att man ska vara rädd om sitt hjärta- och andras- men framför allt så måste man våga. Träffas, säg uppriktigt att du inte vet, men att du tänker på honom och undrar hur det hade blivit!? Vem vet, han kanske tänker precis som du!? Då har ni åtminstone provat med öppna hjärtan! Vet inte om detta lät pretantiöst och jolmigt, men du förstår säkert hur jag menar!? Lycka till som sagt!

• Tooticki

Pink Lady skrev 2009-04-17 22:35:05 följande:

Hur kan man vara helt säker på att man saknar honom och inte någon då?
    Ett bra tecken är väl om du känner att du är nöjd med hur ditt liv ser ut men att du saknar honom trots det. Om du är missnöjd med ditt liv så är det lättare att längta efter en förändring vilket kan vara en relation/förälskelse likväl som ett nytt jobb eller en resa.
Svar på tråden Går det att hitta tillbaka?