Är detta dyrt för blommor?
Det är ett alldeles normalt pris. Du har valt en exklusiv blomma, så fast arbetet inte är så omfattande på själva brudbuketten blir materialkostnaden förhållandevis hög, jämfört med om du tex valt Nejlikor i den.
Det är ett alldeles normalt pris. Du har valt en exklusiv blomma, så fast arbetet inte är så omfattande på själva brudbuketten blir materialkostnaden förhållandevis hög, jämfört med om du tex valt Nejlikor i den.
Ja det är klart man vill ha lite koll. Du behöver inte känna dig lurad alls.
Det ska till en jäkligt stor Pionbuske om den ska ha TIO blommor som alla är lagom till bukett i precis exakt tid..
Om man ändå har fått den underliga idén att ta med sig sina egna blommor till en florist, varför ska man då ljuga och säga att man odlat dem själv?
Det handlar inte om snäll eller inte, utan om att kunna stå för kvalitén på det man trots allt sak sätta sitt mnam på som yrkeskunnig.
Jag vet kollegor som fått in vissna blommor som kunden velat ha bundna.
Vad gäller tid, så behöver man ibland över en veckas framförhållning när man lägger beställning gentemot grossisterna, när det handlar om speciella sorter. Det mesta av de vanligaste brudblommorna som kallor , pioneer och orkidéer har man ju inte alls hemma jämt.
Jag ställer mig väldigt frågande till råden här senast. de känns helt främmande för mig.
TS: i centrala sthlm är det ingen idé att du letar rut. Dina blommor kommer att kosta dig den summan i stort sett överallt där det står ngn som är utblidad och seriös.Så är det och du kan tro mig. Vi ligger högre i pris än södra och västra Sverige, både pga frakter, men även hyror etc.
Lycka till med din bukett!
Nej, här vill nog de flesta ha in en slutgiltig beställning bra mycket tidigare än 4-5 dgr innan. Mestadels beroendepå att man -särskilt under sommarsäsongen-har många beställningar att leverera. Har man 11 bröllop en lördag är det inte bara att klämma in ett till utan vidare, det behövs planeras i förväg med personal och så. Men det beror ju på vart man jobbar hur trycket ser ut.
Allmänt sagt tycker jag det är mycket bättre att komma några dagar tidigare. Vissa butiker i sthlm har tre månader som senaste beställning för bröllop under sommaren.Och i hallarna räcker inte heller alltid 4-5 dagar. det kan vara för snävt.
Att ta med enstaka blommor av sentimentalt symbolvärde, är väl en jädra skillnad mot att en florist rekommenderar att man ska köpa sina brudblommor på Plantagen och sedan gå och få dem bundna hos en florist. Det tycker jag iallafall. det är illa nog med alla som handlar sina växter där, och sedan står hos floristen i en helt annan butik och tar upp tiden med frågor om hur de ska sköta växten de INTE köpt hos henne, för där var den ju dyrare...
Jag sa inte att du tycker man ska ta dit vissna blommor, men exeplet att det förekommer att folk kommer med vad konstigt som helst, kan vara intressant och visst kan man kanske komma med ngn enstaka blomma som man vill ha med, men det är verkligen inget jag som skulle gå ut och tipsa om.
Tänk om folk gjorde så på restaurang också: "Tjaba, jag vill gärna att ni steker upp det här köttet jag fyndat billigt hos er konkurrent..."
Tråden är inte negativ bara för att vi inte har samma åsikt om vad som är ett gott råd. Jag tror medlemmarna klarar att vi ger olika råd och jag är inte ute efter att tjafsa, men jag håller inte med om att det är en bra idé att handla på Plantagen och sedan gå till floristen,det rådet förvånar mig minst sagt.
Man måste kunna diskutera och ifrågasätta olika saker också. Det är inte farligt.På ett forum som detta dyker det naturligtvis upp många olika sätt att tänka,resonera och arbeta.
Det är väl intressant att ta del av.
*corsage 150-175 kr/st bara corsagerna blir runt en tusenlapp.
*tärnbukett? beror på antal blommor
*pioner. 45-65 kr/st beroende på tillgång och kvalité
*rosor 35-45 kr/st oftast i brudsammanhang
*arbetskostnad för floristen. varierar ju men någon arbetstimme blir det ju.