Inlägg från: Francis |Visa alla inlägg
  • Francis

Är detta dyrt för blommor?

Jag är florist och jag tycker du ska kolla dig runt i olika blomaffärer innan du bestämmer dig för en. Du har iofs valt en dyr blomma men hör dig omkring. Du kanske kan spara en 500 lapp eller så mellan olika affärer.
    Jag kommer själv välja pioner men jag ska faktiskt göra mina egna blomsterdekorationer så jag kommer aldrig upp i de priserna. Ska köpa en stor pionbuske från plantagen och sedan klippa ner den och lägga till lite andra rosor i rött (passion rosor) och lite rosa rosor..
    Vad du kan göra är att fråga din florist och säga att du har en fin pionbuske hemma som du älskar blommorna på och att dom har precis den färg du vill ha, fast du köper in en buske själv och klipper av..
    Fråga om det är ok att du lämnar in dom till henne dagen innan och så får du avdrag på priset och tjänar några slantar..
    Lite fult men pengar är pengar och om du har en nsäll florist ska detta inte vara några problem. Lycka till!

• Francis

Jaha, det var lite trist.. men jag tycker ändå att du ska kika runt och se om du kan få det billigare någon annanstans.. om du har tid vill säga! Det räcker att man vet 4-5 dagar innan man ska göra buketten så man kan köpa in rätt blommor om det är ovanliga sådana annars har vi tagit beställningar 2-3 dagar innan bröllopet och det är inga problem, iallafall i gbg!
    Oftast har man ju allt hemma och man köper ju in nytt och fräscht varje dag.

anotherjennie skrev 2009-04-16 10:39:16 följande:
    Jag bor ganska centralt i Sthlm, det har nog lite med priset att göra åxå... Tyvärr är jag ute i sista sekunden... Vi gifter oss den 9 Maj (om 23 dagar)... Annars hade jag absolut kört en fuling å gått på din idé Francis=)
  • Francis

passionsblomman:
    Sa jag inte också att man måste ha framförhållning ca 5 dagar (alltså en arbetsvecka) om man skall ha lite ovanliga blommor.. vet ej hur ni har det men vår hollandsbil kommer 2 gånger i veckan och under säsong finns alltid orkidéer och kallor, samt så finns det jämt och ständigt på Partihallarna...
    Och de flesta buketter hos oss innehåller faktiskt rosor vilket vi köper varje dag och det är inga problem hos oss med att ta beställnings på dessa buketter 2-3 arbetsdagar innan hämtning..

Jag sa inte heller att man skall komma in med vissna blommor, det är klart man inte kan binda vissna blommor! Tror ingen trodde att jag mena att man skulle gå in med det heller.
    Vi har, inte ofta men det har hänt att folk kommit in med delvis egna blommor dom vill ha bundna i sin brudbukett då dom har något personligt värde för dem och det är oftast inga problem..

• Francis

Vi har helt enkel lite olika miljöer och förhållanden på jobben mellan gbg och sthlm..
    I vilket fall som helst så var det ett förslag, och jag menar inte att floristen skall stå där och jobba gratis utan om kunden har egna blommor med sig så tar vi betalt för jobb och material.
    Tycke denna tråden börjar bli negativ vilket är mycket onödigt.

Svar på tråden Är detta dyrt för blommor?