• v8750

Äktenskapsförord!

Hej!

Behöver råd om äktenskapsförord!

Jag har idag en tomt(ärvt)som vi ska bygga hus på!
    Min sambo har en del pengar.

Vi planerar att bygga ettganska stort hus på tomten som jag har ärvt!

Mitt problem blir ju att om vi bygger ett hus på tomten och går isär efter kort tid så har inte jag råd att behålla huset utan får släppa min drömtomt.

Tror inte min sambo går med på att vi ska dela jämt om vi går isär då han har ganska mycket pengar!

Hur ska vi göra??

• Svar på tråden Äktenskapsförord!
  • SweetSun

man kan ju separera olika egendomar och tillgångar, och välja att vissa saker delas, och andra tillgår den andre vid skiljsmässa..

• Hemlig2009

Har du inte råd att bo kvar i huset vid en separation kanske ni kan komma överens om att du ska få något extra för tomten? Och att ni annars tar det ni hade med er in i äktenskapet (tänker då på pengar).

Det hade jag tyckt känts rättvist.

• Hemlig2009

Det finns också andra krångliga saker när en äger en tomt två ska bygga hus på. Banken får problem med byggnadskreditivet och jag vet att vi (Nordea) kräver att båda står som ägare, vi får inte lägga upp kreditivet annars. Det blir då oftast någon form av gåva från din sida. Men som sagt, det går ju säkert ändå att reglera i ett äktenskapsförord.

• allehanda

Tänk så enkelt vi har det som ingenting har!!

• v8750

Tack för alla svar!

Blir ändå inte klok på hur jag ska göra

Jag har alltså en tomt, den är värd ca: 0,5 miljoner!
    Säg att min sambo har ca: 3 miljoner!

Vi bygger ett hus som är värt ca: 4,5 miljoner när allt är klart.

Vi går isär precis när huset är klart!

Då blir det ju väldigt svårt att lösa om jag vill ha samma möjlighet som min sambo att bo kvar om vi ev. går isär.

Skulle ju inte kännas rättvist och "kräva" halva förmögenheten via äktenskapsförord heller.
    Vem skulle gå med på att ge den andra 1,5 miljoner i kontanter efter 4 år ihop??

Om vi går isär och vi kommer fram till att jag ska ha kvar huset kan man ju kanske få till att jag får någon form av underhåll så att jag kan bo kvar i huset i ett par år tills jag kommer på fötter igen och kan lösa det ekonomiska?

Funderar o funderar....

Pengar kan ställa till det..

Hälsningar V

• Hemlig2009

Det blir nog svårt att bo i ett hus som man inte har råd med gällande lån och drift. Det går helt enkelt inte, oavsett om det var din tomt elelr inte från början. Och underhåll är väl en möjlighet men jag skulle nog hellre vilja stå på egna ben tror jag.

Och äktenskapsförord skriver ni om ni INTE vill dela era tillgångar på mitten. Så det är inte så att ni skriver dit det för det finns ingen vits i och med att ni är gifta, däremot kan ni skriva bort giftorätten.

• J D

Som snart färdigutbildad jurist tycker jag att det råder rätt mkt begreppsförvirrning här och dessutom rör det sig om stora summor. Mitt råd är därför att kontakata en familjerättsjurist, det är säkerligen värt det i förhållande till summorna ni ska avtala om!

• BlivandeFruPettersson

Nu var det ju ett tag sen jag läste familjerätten, men vill minnas att bodelning blir snäppet krångligare när det inte bara är giftorättsgods inblandat. Kan bara hålla med J D, gå till en familjerättsjurist, när det gäller sådana summor vill man ju gärna vara säker på att det blir helt rätt.

Svar på tråden Äktenskapsförord!