Inlägg från: Hemlig2009 |Visa alla inlägg
  • Hemlig2009

Äktenskapsförord!

Har du inte råd att bo kvar i huset vid en separation kanske ni kan komma överens om att du ska få något extra för tomten? Och att ni annars tar det ni hade med er in i äktenskapet (tänker då på pengar).

Det hade jag tyckt känts rättvist.

• Hemlig2009

Det finns också andra krångliga saker när en äger en tomt två ska bygga hus på. Banken får problem med byggnadskreditivet och jag vet att vi (Nordea) kräver att båda står som ägare, vi får inte lägga upp kreditivet annars. Det blir då oftast någon form av gåva från din sida. Men som sagt, det går ju säkert ändå att reglera i ett äktenskapsförord.

• Hemlig2009

Det blir nog svårt att bo i ett hus som man inte har råd med gällande lån och drift. Det går helt enkelt inte, oavsett om det var din tomt elelr inte från början. Och underhåll är väl en möjlighet men jag skulle nog hellre vilja stå på egna ben tror jag.

Och äktenskapsförord skriver ni om ni INTE vill dela era tillgångar på mitten. Så det är inte så att ni skriver dit det för det finns ingen vits i och med att ni är gifta, däremot kan ni skriva bort giftorätten.

Svar på tråden Äktenskapsförord!