• Sundance

När pappa överlämnar bruden, hur går det till?

Hej!

Jag är lite traditionell och vill gärna att min m2b ska stå framme vid vigselplatsen och att jag går in med pappa. Vet inte hur vanligt detta är i Sverige men så vill jag ha det i alla fall.

Men till min fråga...

Är det någon som vet hur själva överlämningen går till? Ska bruden pussa sin pappa på kinden eller nåt? Eller ska pappan krama om sin dotter? Skakar pappan och brudgummen hand eller kramar om varandra eller vad gör dom? Lägger pappa över brudens hand i brudgummens eller nåt?

Någon som vet?

• Svar på tråden När pappa överlämnar bruden, hur går det till?
  • Linda7608

Nästan alla bröllop jag har varit på så har bruden gått in med sin pappa. Våran präst har inga som helst problem med att vi vill göra så.Hon sa det är eran dag ni bestämmer hur ni vill göra. Tror nog inte att så många säger nej, då det verkar som att det nu förtiden är rätt vanligt..

• Sundance

Ja, hoppsan! Jag vill absolut inte dra igång någon debatt :). Detta med att pappan överlämnar, är bara en tanke jag haft. Hade faktiskt varken tänkt på eller en aning om att det kunde ses som kvinnoförnedrande. Intressant.

Allehanda: Tack för att du redde ut begreppen till mig gällande att jag är traditionell. Jag uttryckte mig nog lite tokigt när jag skrev det. Det är nog precis som du säger att jag anammat det amerikanske en del.

Jag visste faktiskt inte att det var att mannen och kvinnan går in tillsammans som var det traditionella i Sverige. En kyrklig vigsel är inte aktuellt för oss, då min m2b inte är troende och jag inte är medlem i svenska kyrkan, så det blir iofs borgerligt.

Både jag och min m2b är överens om att vi i alla fall inte vill gå in tillsammans utan att han ska stå där framme. Jag kan mycket väl tänka mig att gå in själv med tärnorna om det är så att många ogillar att pappan överlämnar.

Tack Passionsblomman för din info.

Och som sagt, inte min mening att dra igång ett så hett ämne. Det var bara ren okunskap från min sida som fick mig att ställa frågan :). Så alla kan vara helt lugna :)!

• allehanda

Läste i en annan tråd att trådstartaren undrar över en borgerlig vigsel.Om så är fallet så kan ni nog bli nersläppta med fallskärm!

• passionsblomman

Hihihihi, ja diu, det är fler som startat trådar i ämnet som nog fått sig en smärre chock överreaktionerna.

men det är bra med info, så man kan göra medvetna val tycker jag. Man har alltid nytt att lära sig.

Lycka till i dina planer!

• Aleta

Det kan nog variera var i landet man bor. Vissa församlingar tillåter inte alls överlämning.
    På de 30+ bröllop jag har varit på har brudparet gått in tillsammans.

Det är inte bara på BT det finns motståndare, detta är från Facebook:
    www.facebook.com/group.php

Men hur som helst. Om man väljer en borgerlig ceremoni så kan man göra precis hur man vill (värderingarna finns förstås kvar).

Exakt hur det går till är nog bäst att kolla en amerikansk bröllopssite eftersom det aldrig har varit en svensk tradition.
    Den här sidan kanske innehåller något tips?
    weddings.about.com/od/yourweddingceremony/a/Processional.htm
    Eller kolla in några Hollywoodfilmer (dock inte "Runaway bride" ).

Linda7608 skrev 2009-04-19 14:48:42 följande:
    Nästan alla bröllop jag har varit på så har bruden gått in med sin pappa. Våran präst har inga som helst problem med att vi vill göra så.Hon sa det är eran dag ni bestämmer hur ni vill göra. Tror nog inte att så många säger nej, då det verkar som att det nu förtiden är rätt vanligt..
  • Duchess

Det vore nåt unikt det!

ts, eftersom ni vill ha en borgerlig vigsel kan ni alltså välja precis som ni vill när det gäller det mesta, så länge ni säger ja. Det kan ju ändå vara intressant att (någon regnig dag) läsa lite i tråden som Aleta länkade till. Väljer man brudöverlämning kan det vara bra att känna till lite mer om både historik och symbolik, samt vilka reaktioner det kan väcka. Då kan det vara lättare att hantera eventuell negativ kritik man får för det valet.

allehanda skrev 2009-04-19 14:54:07 följande:
    Läste i en annan tråd att trådstartaren undrar över en borgerlig vigsel. Om så är fallet så kan ni nog bli nersläppta med fallskärm!
  • Sundance

Tack alla!

Ni har helt rätt i att man nog ska läsa på om bakgrunden till brudöverlämning. Jag är som sagt mycket dåligt påläst i ämnet, så det var bra med er info. Kanske tänker om, faktiskt. Vi får se...

Oh, jag hade gillat att rida in på häst till vigseln :) . Dock aldrig i fallskärm! Haha!

• Kajsalisan

Ska ni ha brudöverlämning kan det då vara klokt att vigselförättaren kanske har er anledning i sitt tal? Då närvarande på er vigsel kanske ser saken på samma sätt som svenska kyrkan och andra.. Att det inte handlar om att överlämnas från förmyndare till en annan.

• varelse

Aleta: Tack för länktipset! Jag kikade bara på det inlägget du skrivit, resten får jag som sagt läsa igenom en regnig dag.

Jag har inte varit så insatt i själva symboliken bakom och ditt inlägg (393 i den tråden, hihi) skänkte ljus över det mörkret i min lilla kunskapshörna i huvudet. Då förstår jag mycket bättre vad som gör folk upprörda kring det hela. (Även om jag har en syn som ser helt annorlunda ut än den "traditionella", men för det första hör det inte riktigt till den här tråden och för det andra så betyder inte min syn på saken att någon annans syn på saken är fel!)

Symbolik är viktiga saker att vara medveten om, trots allt.

• lolca
    Linda7608 skrev 2009-04-19 14:48:42 följande:
    Jo, det är ganska många präster som säger nej. När jag och min sambo var på ett möte för vårens och sommarens brudpar sa prästen att man skulle gå in tillsammans med sin blivande man och inget annat. Det handlar om att man går in i äktenskapet tillsammans och inte blir överlämnad som en "vara" till en man.

Man får tycka som man vill, men var beredd på att många tycker att det är helt fel att bli överlämnad
  • Aleta

Är du säker på det?

Fast du hade nog valt den här varianten, eller hur?

(Sorry OT.)

Sundance skrev 2009-04-19 15:02:57 följande:
    Tack alla!Ni har helt rätt i att man nog ska läsa på om bakgrunden till brudöverlämning. Jag är som sagt mycket dåligt påläst i ämnet, så det var bra med er info. Kanske tänker om, faktiskt. Vi får se...Oh, jag hade gillat att rida in på häst till vigseln :) . Dock aldrig i fallskärm! Haha!
  • varelse

Kajsalisan: Det var ett jättebra tips! Då slipper folk undra över orsaken till varför man väljer det, om man nu väljer det vill säga.

• Kajsalisan

Ja då är det ingen som funderar på om mb har betalat 12 kor till brudens far eller så =)

varelse skrev 2009-04-19 15:11:51 följande:
    Kajsalisan: Det var ett jättebra tips! Då slipper folk undra över orsaken till varför man väljer det, om man nu väljer det vill säga.
  • En till präst
    Kajsalisan skrev 2009-04-19 14:39:53 följande:
    Om du vill ha kyrklig vigsel så kolla även med frikyrkor. Där ser det inte alltid ut som i svenska kyrkan.
    De flesta frikyrkor har en egen vigselritual.

Vill man särskilt betona att kvinnor och män inte ska vara jämlika så har Livets ord och deras systerkyrkor en vigselordning där kvinnan lovar att underordna sig mannen.
    Har man den synen så passar förstås också brudöverlämning bra.
Svar på tråden När pappa överlämnar bruden, hur går det till?